[column] Leren doe je voor de baas

[column] Leren doe je voor de baas
  • Algemeen
  • 19 jul 2018 @ 08:55
  • 14760 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Marketing

‘Choose a job you love and you will never have to work a day in your life.’ Vanaf dag één dat ik voor mezelf begon, wist ik dat hij gelijk had, die oude wijze Confucius. Routine is het allerminst. Ik leer nog elke dag bij, al 17 jaar lang.

Na copywriter werd ik ‘senior’, toen copy coach en uiteindelijk adviseur in communicatie bij verandering.

Eerlijk is eerlijk, ik ben best tevreden met mijn zelf gerealiseerde loopbaan. Mijn baas daarentegen - die stem van binnen, die me zelden vrij gunt - vroeg zich wel degelijk af hoe ik mijn competenties toets en tastbaar maak. Om die reden liet ik me in 2005 certificeren als NIMA Senior Marketing Professional en in 2016 als Senior Communication Professional. Officieel is het nu dus BC SMP SCP, ik lijk wel een bureau zo.

 

Vak met veel kanten

Ons vak ontwikkelt zich aan alle kanten en zij die het vak beoefent dus ook. Gelukkig is het aanbod groot en gevarieerd. Zo kraakte ik mijn hersens al op neuromarketing, geserveerd als hapklare brain snacks door Mark Mieras en Walter Limpens. Later zat ik in het klasje van Tijs Rotmans over pricing. Zijn hilarische anekdotes doen je in je broek piesen van het lachen, waardoor je bijna zou vergeten hoe waardevol de prijs-psychologische trukendoos is die je na afloop meekrijgt. En een paar weken terug, nam ik nog deel aan een SCP-sessie bij IBM. Al ‘design thinkend’ onderzochten we mogelijke vervolgstappen op hun living the brand-programma.

 

‘Choose a job you love and you will

never have to work a day in your life’

 

Internal Branding

Masterclasses en events zijn prima opfrissers, maar de meeste voldoening haal ik uit de NIMA-community Internal Branding. Samen zetten we Internal Branding in Nederland op de kaart. We organiseerden onder meer ‘Marinier voor één dag’ met het Korps Mariniers op Texel. Alle teams moesten een Landing Craft Rubber door de modder slepen, gevolgd door een capsize drill in ijskoud zeewater en een zware klim in scheepstouwen. Deze ervaring vertelde alles wat je moet weten over de korpswaarden en hoe je deze borgt in je teams. Daar kan geen college tegenop.

Ik ben nog lang niet klaar met leren, dat weet ik. Maar ‘wat wordt dan jouw leerplan?’, vroeg mijn baas. Ik moest het antwoord schuldig blijven, dus vroeg ik mijn wijze vriend van toen, om raad. Weet je wat hij zei? Pik er uit waar jij blij van wordt en je hoeft geen dag in je leven meer te leren. Leren deed je voor de baas, jezelf ontwikkelen doe je voor de lol.

 

Deze bijdrage is geschreven voor MarketingTribune 13 door Sabine van Roon-Orgelist SMP SCP, eigenaar van Pyth en op projectbasis inzetbaar voor verandercommunicatie; zij is bestuurslid van NIMA Internal Branding en pleit voor het merk als kompas bij het bewegen van organisaties.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken