[column] Prijs

[column] Prijs
  • Algemeen
  • 28 aug 2018 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Ik ben gefascineerd door prijzen. Soms denk ik weleens: ben ik niet een tikje geobsedeerd? Of ik moet eigenlijk eerlijk zijn en bekennen dat ik vooral hard ga op kortingen. 50% korting op alles van Tommy Hilfiger en ik ren al naar de shops. 70% korting op alles van Nike en ik sta als eerste bij de winkeldeur. Slogans zoals 2 voor de prijs van 1 of 2 plus 1 gratis zijn voor mij uitgevonden, ben ik bang.

De P van Prijs in marketing intrigeert mij het meest van alle P’s. Waarom hebben spullen een bepaalde prijs? Fascinerend waarom ik wel het ene en niet het andere product koop. En als er uitverkoop is, dan sta ik dus altijd vooraan. Vanuit de overtuiging dat dan eindelijk een fatsoenlijke prijs wordt gevraagd (hoewel de marges dan ook nog heel behoorlijk zijn). Ik ben natuurlijk niet de enige, maar er zijn ook hordes mensen die gewoon spullen kopen als ze daar zin in hebben en de prijs blijkbaar totaal niet interessant vinden. Zoals mijn vrouw - die een blinde vlek voor aanbiedingen heeft - bijvoorbeeld, maar dat terzijde. Maar ook dat intrigeert me.

In retail is eigenlijk al sinds jaar en dag een uitputtingsslag aan de gang als het gaat om behoud van de klanten. Prijzenoorlog na prijzenoorlog is noodzakelijk om de fans te blijven binden. Ook bij de supers ben ik vatbaar voor in rood gekalkte aanbiedingen en kortingen. Bijna de helft van het assortiment is tegenwoordig met discount in de kar te kieperen. Vervelend is dan wel dat bij de Lidl de druiven goedkoop zijn en bij Appie op datzelfde moment het wc-papier of het Hertog Jan-bier. Het gaat mij dan net even te ver – hoewel hele volksstammen dat wel doen! – om alle supers af te lopen.

Mijn laatste ontboezeming wat prijservaringen betreft is de Action. Ja, ik geef het gewoon toe. Het is voor mij een guilty pleasure. Even in de zoveel tijd langs de rekken met gewoon hartstikke goedkope spullen. En lang niet altijd rotzooi. Hun verfspullen bijvoorbeeld zijn uitmuntend. Ik mag van mezelf nooit meer dan 25 euro uitgeven. Wat een concept, denk ik vaak als ik er rondloop. Nauwelijks marketing en altijd volle bak. De P van Populair gaat hier hand in hand met de P van Prijs.

Lees alles over Pricing in MarketingTribune 14!

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken