[column] Alles festival

[column] Alles festival
  • Algemeen
  • 26 mrt 2019 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Marketing

Festivalmarketing is een fenomeen dat tegenwoordig zelfs de piste bereikt. The North Face organiseert behalve het zomerse Mountain Festival, vol klim- en kampeerplezier, dit seizoen ook het Tomorrowland Winter Festival op de Alpe d'Huez.

Met de sponsors en een serieuze Nederlandse party-organisatie kun je hier feesten en je dompelen in een wereld van merken als The North Face, helemaal in festivalsfeer. Het lijkt een gouden formule: giet er een prettig festivalsausje over en je evenement of merk gaat als een speer. Vaste uitgaansclubs moeten sluiten omdat jongeren en millennials liever een paar dagen in de openlucht en een paar circustenten rondhangen of in pop-up dorpen met foodtrucks en gesponsorde wasserettes. Dat tijdelijke en feestelijke maakt festivals zo interessant en waar veel mensen op af komen, volgen slimme merken. De festivalvonk slaat ook over naar B2B-events. Nima Marketing Day is ingericht als kennisfestival, waar het behalve interessant ook leuk is om rond te struinen. Volgens de wet van Paul Acket, oprichter van North Sea Jazz, is NMD zo geprogrammeerd dat je altijd wat geweldigs mist, ook omdat het wemelt van mensen uit jouw ‘tribe’. De volgende editie staat 20 juni 2019 gepland en barst ongetwijfeld van de marketeers, jong en oud. En van de kennis. Kom jezelf dus maar overtuigen van dit vakfestival. Maar je kunt ook te ver gaan. Eminence grise en oud-politicus Frits Bolkestein was in november 2018 nog aanwezig op het ‘VVD-festival’. Daarover zei hij recent in opiniekrant NRC: ‘Dat vind ik zo’n onzin, om dat een féstival te noemen. Wie verzint dat nu toch?! Het is een jaarvergadering, politiek is toch geen festival. Politiek is niet leuk. De mensen in het land verwachten dat ook niet. Die verwachten gewoon een serieuze discussie over serieuze problemen.’

Dit nummer presenteren we enkele cases en marketingstrategieën waarbij behalve de voorwaarden ‘feestelijk’, ‘tijdelijk’, ‘veilig’, ‘smaakvol’ en ‘goed georganiseerd’ nog een element cruciaal lijkt te zijn, zoals ikzelf (foto links) pas weer knalblauw ervoer tijdens Carnaval op het Vrijthof in Maastricht: ‘verbroedering’ (m/v). Een goed festival brengt mensen samen. Mooi om aan bij te dragen.

Dit is het editorial van MarketingTribune 06, 2019 in het kader van Festivalmarketing en geschreven door senior redacteur/plaatsvervangend hoofdredacteur Peter van Woensel Kooy.
peter@marketingtribune.nl.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken