[column] Branding
- Algemeen
- 11 jun 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Evenement
- 11 jun 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Lekker woord, branding. Mooie dubbele betekenis. Hoe toepasselijk voor de zomerse sferen waarin we langzaam maar zeker terechtkomen - lekker deinen op de golven - en aan de andere kant hoe marketeers en merkenbouwers nog even ‘moeten’ voordat de zwembroek uit de la kan. Want merken bouwen gaat altijd maar door. Brand awareness komt niet zomaar aanspoelen.
In de week van 17 juni dingen jaarlijks twee events als sirenen om de gunst van de marketeer. Je zult maar moeten kiezen: Utrecht of Cannes. Hoewel Cannes Lions voor veel marketeers eigenlijk geen optie is. ‘Dat is meer iets voor de creatievelingen.’ Toch is het een dilemma. Iedereen kent de verlokkingen van de Franse badplaats, en niet alleen de onstuimige branding. Het Palais heeft elk jaar een vol programma met sprekers van wereldformaat, een strand vol tenten van onder meer techreuzen als Facebook en YouTube. Op nagenoeg elke hoek staat een nieuwe marcom-evangelist die wijst op de nieuwste trends.
Om je aan de onpeilbare marketingbron van kennis en inzichten te laven moet je in Cannes evenwel een grote, donkere, koele anonieme zaal in waar je met minimaal duizend andere gelukzoekers een plekje moet zien te bemachtigen. Als je geluk hebt zit je redelijk dicht bij het podium, anders is een verrekijker geen overbodige luxe. Maar je was erbij! In de tussentijd ben je je voortdurend bewust van het feit dat je op nog 100 meter van een wit zandstrand met palmen en een gin-tonic staat geparkeerd. Dat je de zoveelste poolparty mist. Dat die lunch met witte wijn op dat leuke pleintje misschien toch een beter idee was geweest. Of dat je met je haar los door de branding had kunnen klieven met een powerboat van het door jou gecontracteerde bureau. En dat allemaal voor een gigantisch bedrag waar je accountant scheel van ging kijken.
Nee, dan Utrecht. Op Nima Marketing Day kun je gelukkig geen kant op. Eén grote golf van kennis, collega-marketeers, het vak vieren, delen van ervaringen en ook een prima borrel. En veel goedkoper. Nog even de hersenen op volle toeren laten draaien en dan, hup, naar het strand. Om de zon in de zee te zien zakken. Of nog snel even een duik in de branding.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 11, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing