[column] MarketingTroonrede 2019: Verandering van tijdperk

[column] MarketingTroonrede 2019: Verandering van tijdperk
  • Algemeen
  • 3 sep 2019 @ 09:57
  • 9932 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Duurzaamheid en MVO raken de business van elk merk. Bijna 200 CEO’s van de Business Roundtable in de VS ondertekenden op 19 augustus jl. de verklaring dat de purpose van een bedrijf niet alleen het dienen van aandeelhouders is, maar ook het creëren van waarde voor alle stakeholders. Bart Brüggenwirth analyseert.

Het is nog maar de vraag of het bij mooie woorden blijft of dat ze ook daadwerkelijk duurzamere producten gaan leveren en de invloed van hun merken gebruiken om bijvoorbeeld activistische standpunten in te nemen over maatschappelijke issues of om klanten aan te sporen tot een duurzamere levensstijl is. Ze zullen er in elk geval vanaf nu op aangesproken gaan worden.

Om de aarde voor iedereen leefbaar te houden zijn andere principes nodig van bijvoorbeeld circulariteit, inclusiviteit en meervoudige waardecreatie

Het illustreert dat het huidige systeem met een eenzijdige focus op shareholdersvalue en winstmaximalisatie zijn langste tijd heeft gehad. Veel bedrijven hebben zich ook al gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals van de VN. Om de aarde voor iedereen leefbaar te houden zijn andere principes nodig van bijvoorbeeld circulariteit, inclusiviteit en meervoudige waardecreatie. We staan aan de vooravond van de energie- en foodtransitie. We leven, zoals Jan Rotmans omschreef, niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Marketing kan daarin een nuttige rol pakken. Met haar competenties op het gebied van innovatie en gedragsbeïnvloeding is het in staat de gewenste transities te versnellen en bij te dragen aan de realisatie van de MVO-ambities van bedrijven.

Het goede nieuws is dat merken die de wereld een beetje mooier maken ook inspireren. Ze roepen sympathie, bewondering en vertrouwen op. Klanten, en ook medewerkers, worden er steeds gevoeliger voor en verlangen van bedrijven dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. De maatschappelijke betekenis is een wezenlijke factor voor het creëren van onderscheid en voor een eigentijdse positionering van merken. Die vind je door je merk, mensen én maatschappij met elkaar te verbinden.

De MarketingTroonrede van dit jaar biedt reflectie op de rol van marketing voor de samenleving en op jouw rol als marketeer daarin

Dat begint bij de visie van je bedrijf op haar rol in de samenleving of haar opvattingen ten aanzien van maatschappelijke issues. En bij een oprechte intentie. Jouw intentie. Daarom is het goed dat de MarketingTroonrede van dit jaar reflectie biedt op de rol van marketing voor de samenleving en op jouw rol als marketeer daarin. Zorg dat je erbij bent!

Deze blog is van Bart Brüggenwirth, oprichter van b-open, associate partner bij SAMR Marktvinders en auteur van het boek Sterke merken, betere wereld. Bart houdt een lezing voorafgaand aan het uitspreken van de Marketingtroonrede.

Meer informatie over het MarketingTroonrede event op 24 september 2019 en om je aan te melden: www.marketingtroonrede.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken