[column] Leren om geduldig te zijn
- Algemeen
- 18 okt 2019 @ 09:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Interview
- 18 okt 2019 @ 09:00
- Gastblogger
Als marketeer heb je je ogen van nature naar buiten gericht. Wat gebeurt er om mij heen? Wat kan ik van andere bedrijven leren en toepassen in mijn eigen organisatie?
Marketeers zijn dan ook bij uitstek degenen die nieuwe ideeën kunnen inbrengen in organisaties en die kunnen relatief snel toepasbaar zijn, operationeel dus. Denk aan een geautomatiseerde e-mailcampagne of een evenement. Maar na een beetje studie, kan dat ook heel strategisch zijn. Oftewel, op basis van wat jij om je heen ziet, wat zou dan de koers moeten zijn van jouw hele organisatie?
Idee moet eerst landen
Het lijkt zo simpel: je hebt een goed idee, dus het is alleen nog een kwestie van communiceren, implementeren en oogsten. Succes gegarandeerd, toch? Dan komt de werkelijkheid echter om de hoek zeilen: men wil (nog) niet. Of dat nou ‘directie’ of je ‘directe collega’ is. Als je argumenten voorbij hoort komen als ‘hebben we al eens geprobeerd’ of ‘dat werkt bij ons niet’, dan weet je hoe laat het is. Een idee moet eerst landen, voordat het kan gaan vliegen!
Dat is mij natuurlijk ook overkomen. Zelfs in mijn eigen organisatie, waar dingen snel gaan en je geen toestemming hoeft te vragen, gebeurt het dat mensen nog niet klaar zijn voor datgene wat jij al voor je ziet. Ik heb moeten leren om dan geduldig te zijn en niet gefrustreerd te raken.
Als je argumenten hoort als ‘hebben we al eens geprobeerd’ of ‘dat werkt bij ons niet’, dan weet je hoe laat het is
Als het goed is, gaat namelijk het prachtige concept van opvallendheid - in het Engels salience - voor je aan het werk en zoals Johan Cruijff het al zei: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’.
Na het inbrengen van jouw idee gaat de ander opeens allerlei dingen om zich heen zien die te maken hebben met jouw idee.
Maar hoe lang moet je dan geduldig zijn? Wij houden hier zelf een vuistregel van twee jaar voor aan. Die twee jaar geeft jou de tijd om het idee verder uit te werken, nogmaals een speldenprik uit te delen bij anderen of een andere invalshoek te kiezen. In ieder geval om doorzettingsvermogen te tonen. Niet alleen inspiratie, maar ook transpiratie!
Proefballonnetje met hypelucht
En er is nog een voordeel. Die twee jaar geeft jou ook de tijd om kritisch naar jezelf te kijken en soms kom je tot het besef dat het een idee was uit de categorie ‘proefballonnetje vol met hypelucht’. Dan is er maar één remedie: uithuilen en opnieuw beginnen.
Als het dan eindelijk zo ver is dat anderen het licht hebben gezien en aan de slag gaan met het idee, is het ook zaak voor jou om te leren los te laten. Je mag de aanjager zijn geweest, maar inmiddels is het niet meer jouw idee. Geef jezelf een compliment als een ander het niet doet en wees vooral blij met de belangrijkste les die je geleerd hebt: geduld is een schone zaak!
Deze bijdrage is geschreven door Rik ten Wolde SMP, Senior marketingmanager Afas Software en bestuurslid Nima B2B voor de rubriek Marketingvisie in MarketingTribune 17, 2019.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing