[column] Connected car: kansen voor media-industrie

[column] Connected car: kansen voor media-industrie
  • Algemeen
  • 22 okt 2019 @ 10:09
  • 10457 x gelezen
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    zelfstandig marketingadviseur
  • Automotive

De komende jaren wordt de auto nog meer geïntegreerd in ons leven. Dankzij de komst van de connected car, de ontwikkeling van mobiliteitsprogramma’s en de introductie van autonoom rijden wordt de auto nog meer onderdeel van onze dagelijkse bezigheden. Jos van den Bergh ziet grote kansen voor new (media)business.

Veel te lang heeft de auto-industrie zitten over-engineeren, had het de focus op gadgets waarop wij als consument niet meer zaten te wachten. Prima dat de portieren van een auto tegenwoordig in tien in plaats van twee standen open kunnen blijven staan of dat we 15 seconden met een vol boodschappenkratje in onze handen moeten wachten totdat de elektrische achterklep geheel open staat, maar zonder deze vondsten zou ons leven niet ineens ingewikkeld geworden zijn. En er is beslist iets te zeggen voor productontwikkeling, maar feit blijft dat de meeste tien jaar oude auto’s niet heel veel gimmicks missen in vergelijking tot de meest recente modellen. In de onstilbare honger naar meer ontbreekt vaak de écht toegevoegde waarde, terwijl de digitale integratie van de auto juist achtergebleven is bij de performance van onze smartphones.

Digitale hemel

Met het door onze iPhones bepaalde referentiekader heeft de auto-industrie veel moeite gehad. Jarenlang zijn onze bolides volgestopt met matig functionerende navigatie- en informatiesystemen die de verdenking oproepen op een verloren vrijdagmiddag even snel in elkaar geklust te zijn. De gebruikerservaring van deze door de industrie zelf ontwikkelde systemen blijkt vaker dramatischer dan acceptabel en de Apple Carplay of Android Auto plug-ins zijn daarom als Silicon Valley geschenken uit de digitale hemel komen vallen. Eindelijk werkt het in de auto zoals op onze smartphone. Zij het nog met een vertraging, want anno 2019 stopt de auto-industrie de snelheid nog liever in motoren dan in besturingssystemen, waardoor innovatieve telefoonfuncties in de auto vaak nog langzaam werken.

Luisteren we straks nog radio in de auto?

De industrie lijkt echter langzaam uit de digitale crisis te stappen. De één na de andere fabrikant zoekt een strategische samenwerking met Apple of Google en de digitale connectie tussen de auto, smart city en onze gadgets wordt eindelijk realiteit. Nu de autosector inzet op de full-connected car ligt de bal bij de lokale mediapartijen om hiervan te profiteren. Jarenlang is autorijden immers verbonden geweest met radioluisteren en hoewel radio nog steeds een effectief medium is dat grote toegevoegde waarde levert, wordt onze autoradio wel stevig uitgedaagd door de connected en binnenkort ook autonomous car. Want luisteren wij straks nog wel radio in de auto? Gaan we niet switchen naar Netflix, Videoland of een toffe game als we zonder stuur en met een scherm voor ons neus van Amsterdam naar Leeuwarden rijden?

Voice control, data samenwerkingen, interactieve toepassingen, new business development en locatietools zijn slimmigheden die met de connected car in de smart city op het toneel verschijnen.

Als marketeer verbaast het me dat de lokale media-industrie nog geen topprioriteit van de ontwikkelingen in de autobranche lijkt te maken. De connected technology biedt hen immers additionele kansen voor exposure via muziek-, nieuws- en informatie-apps. Voice control, data samenwerkingen, interactieve toepassingen, new business development en locatietools zijn slimmigheden die met de connected car in de smart city op het toneel verschijnen. Als marketingman zie ik daarom ruimte voor slimme marketingproposities, voor gepersonaliseerde boodschappen, relevantie gedreven communicatie, nieuwe services en extra mediamomenten. Door technologie wordt reizen per auto interactief, de eerste tests met interactieve autoruiten lopen al, en staat de deur open voor de meest coole en best converterende toepassingen.

De autonome auto, naar verwachting rond 2025 op relevante schaal in ons straatbeeld aanwezig, zorgt daarbij straks voor extra mediaminuten. Tijd die door de media business direct geclaimd zou moeten worden. De verdere doorbraak van digitale radio, de opkomst van podcasts, streamingdiensten en verdere ontwikkeling van data driven audioservices openen daarbij ook nieuwe deuren. Tot slot kunnen combinaties van nieuwsdiensten, services, data-allianties, e-businessmodellen en media leiden tot ijzersterke 360 graden proposities in de auto.

Zakelijke kansen

Kortom, de technologische ontwikkeling van de auto biedt talrijke zakelijke kansen voor de media-industrie en haar bazen zouden deze uitdagingen met effectief product development vandaag nog moeten inkoppen. Facebook kijkt immers ook mee naar de ontwikkelingen en werkt hard aan de integratie van content, e-business en services. Daarom kan de ontwikkeling van nieuwe proposities juist nu belangrijk zijn voor mediapartijen. Van de autofabrikanten zelf gaan deze media-ideeën nog niet komen. Hun corebusiness voor de komende jaren is smart mobility en hun focus internationaal. Er liggen door de opkomst van de connected car en smart mobility daarmee vooral kansen voor de lokale media-industrie. Los daarvan blijft communicatie een cultuurgebonden aangelegenheid en lukt het vaak niet goed om generieke toepassingen van een autofabrikant overal succesvol te maken. De media-industrie rest zo niet anders dan zelf te connecten met de auto van de toekomst. Een verbinding die leidt tot meer business.

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken