[column] Blijft duurzaamheid bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over
- Algemeen
- 28 nov 2019 @ 07:30
- Link
-
Roel Welsing
Algemeen Directeur
Apenheul - Duurzaam design
- 28 nov 2019 @ 07:30
- Roel Welsing
Duurzaam is gewoon doen! Misschien wel de meest duidelijke uitkomst van het jaarlijkse onderzoek naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid in Nederland.
Dossier Duurzaam laat zien dat je als bedrijf dicht bij jezelf moet blijven. De duurzaamheidsclaim van bedrijven wordt door maar liefst 43% van de consumenten gewantrouwd. Een toenemend aantal consumenten (42%) geeft aan genoeg van reclame over duurzaamheid te hebben. Tegelijkertijd geeft 52% aan dat het vertrouwen in merken toeneemt, als een bedrijf laat zien dat het maatschappelijk verantwoord onderneemt. Voor bedrijven betekent dat niet roeptoeteren wat je doet, maar vooral doen en er dan – bescheiden - over praten.
Verankeren van duurzaamheid
Nog belangrijker dan communicatie is dan ook het verankeren van duurzaamheid in concrete proposities en dus in je bedrijfsprocessen. Daar ligt de grote uitdaging en de kans voor marketeers om zich te onderscheiden. Wat betekent de maatschappelijke rol van jouw bedrijf voor de klantprocessen, hoe komt dat terug in de manier waarop je met je klant omgaat, hoe je de telefoon opneemt en de website hebt ingericht en hoe je je aftersales vormgeeft. Blijft het bijvoorbeeld bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over, maar stel je bescheiden op. Is het echt onderdeel van je bedrijf en kun je er het verschil mee maken, laat het dan ook terugkomen in je communicatie.
Duurzame marketing bestaat niet
Sinds 2004 ben ik bewust met dit thema bezig en zie ik de – langzame - verandering bij consumenten en bedrijven. Inmiddels is maar liefst 38% van de consumenten bereid om extra te betalen voor duurzame producten. Of ze dat ook daadwerkelijk doen, is natuurlijk van veel meer afhankelijk dan prijs. Steeds meer bedrijven zijn zich gelukkig bewust van hun maatschappelijke rol, maar ze vergeten nog wel eens dat de klassieke marketinguitdagingen net zo goed voor duurzame proposities als voor niet-duurzame proposities gelden. Duurzame marketing bestaat dan ook niet, wel goede en slechte marketing.
Dossier Duurzaam is het langstlopende (vanaf 2008) grootschalige marktonderzoek naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid en MVO in Nederland. Het is een initiatief van b-open en wordt samen met SAMR uitgevoerd. Kijk op dossierduurzaam.nl voor meer informatie.
-
Roel Welsing
- Werkt bij: Apenheul
- Functie: Algemeen Directeur
- Website:http://www.apenheul.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je...
- Samsung lanceert TikTok-activatiecampagne buiten TikTok
- Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
- LOI bekendste online opleider
- [branded content] Merken in loyaliteitscrisis? Dit is de...
- [onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing