[column] Blijft duurzaamheid bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over

[column] Blijft duurzaamheid bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over
  • Algemeen
  • 28 nov 2019 @ 07:30
  • 10168 x gelezen
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Duurzaamheid

Duurzaam is gewoon doen! Misschien wel de meest duidelijke uitkomst van het jaarlijkse onderzoek naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid in Nederland.

Dossier Duurzaam laat zien dat je als bedrijf dicht bij jezelf moet blijven. De duurzaamheidsclaim van bedrijven wordt door maar liefst 43% van de consumenten gewantrouwd. Een toenemend aantal consumenten (42%) geeft aan genoeg van reclame over duurzaamheid te hebben. Tegelijkertijd geeft 52% aan dat het vertrouwen in merken toeneemt, als een bedrijf laat zien dat het maatschappelijk verantwoord onderneemt. Voor bedrijven betekent dat niet roeptoeteren wat je doet, maar vooral doen en er dan – bescheiden - over praten.

Verankeren van duurzaamheid

Nog belangrijker dan communicatie is dan ook het verankeren van duurzaamheid in concrete proposities en dus in je bedrijfsprocessen. Daar ligt de grote uitdaging en de kans voor marketeers om zich te onderscheiden. Wat betekent de maatschappelijke rol van jouw bedrijf voor de klantprocessen, hoe komt dat terug in de manier waarop je met je klant omgaat, hoe je de telefoon opneemt en de website hebt ingericht en hoe je je aftersales vormgeeft. Blijft het bijvoorbeeld bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over, maar stel je bescheiden op. Is het echt onderdeel van je bedrijf en kun je er het verschil mee maken, laat het dan ook terugkomen in je communicatie.

Duurzame marketing bestaat niet

Sinds 2004 ben ik bewust met dit thema bezig en zie ik de – langzame - verandering bij consumenten en bedrijven. Inmiddels is maar liefst 38% van de consumenten bereid om extra te betalen voor duurzame producten. Of ze dat ook daadwerkelijk doen, is natuurlijk van veel meer afhankelijk dan prijs. Steeds meer bedrijven zijn zich gelukkig bewust van hun maatschappelijke rol, maar ze vergeten nog wel eens dat de klassieke marketinguitdagingen net zo goed voor duurzame proposities als voor niet-duurzame proposities gelden. Duurzame marketing bestaat dan ook niet, wel goede en slechte marketing.

 

Dossier Duurzaam is het langstlopende (vanaf 2008) grootschalige marktonderzoek naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid en MVO in Nederland. Het is een initiatief van b-open en wordt samen met SAMR uitgevoerd. Kijk op dossierduurzaam.nl voor meer informatie.

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken