[column] De stad, de auto, de uitdaging

[column] De stad, de auto, de uitdaging
  • Algemeen
  • 16 dec 2019 @ 10:57
  • 22406 x gelezen
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    zelfstandig marketingadviseur
  • Automotive

Deze week was ik in Parijs. Met de auto wel te verstaan. En terwijl het voortbewegen en voiture hier elke dag al een uitdaging is, was het vanwege een landelijke staking nog meer chaos. Het zette mij aan het denken wat de auto-industrie nog allemaal staat te wachten.

Parijs was en grève. Vanwege deze collectieve werkonderbreking in Frankrijk is staken overigens een zo vaak voorkomend fenomeen dat het bijna tot een primaire collectieve bezigheid is verheven, lag de metro helemaal plat en was het daarmee noodzakelijk de route tussen mijn afspraken in de Parijse metropool per auto af te leggen.

Een dag van stapvoets rijden over de boulevards, meedeinen op de ene na de andere golf van autoblik en bij tijd en wijle tussen de dampende rijen met automobielen een blik op La Tour d’ Eiffel werpen. De sociale situatie van lichtstad zorgde daarmee voor de beste visualisering van het zelfstandig naamwoord chaos die ik sinds lang had gehad.

Uitdagingen

Nu vragen jullie je natuurlijk af wat moet ik met deze informatie in de automotive column op MarketingTribune? Leuk dat je in Parijs was zal je wellicht denken. En wat maakt mij het uit dat ze daar aan de Seine weer eens staken? Nou, meer dan je aanvankelijk bedenkt. De chaotische taferelen die ik al stapvoets reizend door Parijs aan mij voorbij zag (en hoorde) trekken, maakten mij namelijk weer heel duidelijk voor welke grote uitdagingen de industrie eigenlijk staat. Eigenlijk trokken er in het Parijse fileleed heel veel automotive challenges aan mij voorbij, en daarmee ook het bewustzijn dat de auto-industrie eigenlijk heel innovatief bezig is om deze grote en belangrijke thema’s voor de toekomst op te lossen.

 

We zijn met elkaar te afhankelijk van een klassiek ecosysteem van mobiliteitsaanbieders. Steden als Parijs gaan kapot dankzij de astronomische hoeveelheid auto’s die meestal één inzittende tellen en stuk voor stuk een aanslag doen op het leefklimaat van honderdduizenden mensen

 

Mobiliteit in de stad

Ten eerste maakt zo’n OV-staking scherp duidelijk dat mobiliteit in de grote steden anders moet. We zijn met elkaar te afhankelijk van een klassiek ecosysteem van mobiliteitsaanbieders. Steden als Parijs gaan kapot dankzij de astronomische hoeveelheid auto’s die meestal één inzittende telt en stuk voor stuk een aanslag doen op het leefklimaat van honderdduizenden mensen. Enerzijds qua hoeveelheiden ‘blik’ op straat, anderzijds vanwege het feit dat zo’n stakingsdag direct laat zien dat er nog heel veel auto’s zijn in te ruilen voor exemplaren met emissievrije aandrijving. Met het juiste beleid en de juiste prioriteiten binnen de industrie kunnen we hier de komende jaren heel veel voordeel gaan behalen. Op een willekeurige dag zie je in Parijs al best veel 100% elektrische auto’s rijden, zeker de Renault ZOE zie je op elke straathoek terugkeren in het straatbeeld van de Franse hoofdstad. Maar daarnaast er is nog een veelvoud aan oudere auto’s in te ruilen voor veel schonere of tijdens het rijden zelfs volledig emissievrije modellen.

Elektrisch rijden

Overheden kunnen dit stimuleren, fabrikanten kunnen hun productaanbod 100% elektrische auto’s uitbreiden. Bijvoorbeeld door een bredere modelrange te introduceren en infrastructuurbeheerders zouden alles op alles moeten zetten om de laadmogelijkheden snel te vergroten. De opkomst van elektrisch rijden gaat snel - ik schreef er in mijn vorige column al over - maar op een dag dat Parijs staakt zie je ook direct dat er nog een astronomisch groot wagenpark om te ruilen valt voordat de nostalgische Parijse balkondeurtjes weer op verantwoorde wijze open kunnen blijven staan. En wij echt veel schonere lucht kunnen inademen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat veel kilometers in de stad ook met elektrische stepjes of andere alternatieve transportmiddelen gemaakt kunnen worden. De stepjes veroveren in hoog tempo de Europese steden, Parijs is daar geen uitzondering op, maar ook hier zou het helpen als vervuilende scooters in versneld tempo omgewisseld zouden kunnen worden voor bijvoorbeeld die nieuwe hippe stepjes. Marketing en financiële incentives helpen hier ook. Het stadsbestuur van Parijs is zich overigens goed bewust van de noodzaak tot veranderen en heeft indrukwekkende ambities om emissie loze mobiliteit te prioriteren. In elk geval voor de zone binnen de Périphérique.

 

Voorraad verkopen

Deze ambities van de lokale overheid staan in schril contrast met de voorraad verkoopacties die in deze zelfde week in elk reclameblok van de Franse radio te horen waren. Gezien de drukte had ik genoeg tijd om van de Franse radio te genieten en heb ik dus heel wat Franse reclameblokken tijdens mijn cross-Paris traveling voorbij horen komen. Vrijwel alle merken, Franse of elders uit Europa afkomstige, zijn op dit moment van de partij om voorraadauto’s nog voor de belastingaanscherpingen te verkopen. Een stortvloed van actiematige en weinig onderscheidende radiospots in de trend van profitez-en maintenant is het gevolg. Het doel van de fabrikanten is om de Fransen nog voor de jaarwisseling te verleiden tot de aanschaf van een nieuwe auto. Een stock auto wel te verstaan, eentje die al gebouwd is en op een parkeerterrein staat te wachten op een klant. En die voorraadmodellen zijn voor het allergrootste deel niet de emissie loze auto’s die de stad zo nodig heeft maar gewoon voorraden die de fabriek al gebouwd heeft zonder dat er een klant aan gekoppeld was. Voorraadverkoop, ik schreef het al eerder, is gezien de huidige technieken een achterhaald model. Met de huidige digitale infrastructuur is het technisch goed mogelijk auto’s te bouwen op basis van de échte wensen van klanten. Er hoeven dan niet langer meer ‘te veel’ gebouwde auto’s op de markt gedumpt te worden. Auto’s die bij een aanpassing van het fiscale beleid, we weten dat ook in Nederland maar al te goed, boventallig zijn en alleen met verliesgevende kortingen en brand destroying radiospots de markt in gepusht kunnen worden. Qua businessmodel zijn voorraadacties een lastig fenomeen. In een tijd van voorzichtig omgaan met ons milieu zijn parkeerterreinen vol voorraad onnodig belastend en daarbij blijkt dit soort marketing ook nog eens marktverstorend omdat er na een ‘push actie’ altijd weer een periode met gebrek aan sales volgt.

Veel beter zou het daarom zijn auto’s op bestelling te gaan bouwen en de transitie naar emissieloos rijden vanuit overheid en industrie extra te gaan belonen en te gaan vermarkten. Nu blijft het gat om op een duurzamere optie over te stappen voor veel consumenten nog altijd groot, wordt de beloning bij de koop van teveel gebouwde auto’s gelegd en wordt de autokoper ‘gedwongen’ om te profiteren van die stock sale actie. Een actie die gezien de lange termijn ambities van de automerken wringt en niemand ook eigenlijk iets oplevert.

Autonoom rijden

Een derde uitdaging waarover ik in de Parijse file kon nadenken is de stap naar autonoom rijden. Tesla kondigde eerder deze maand aan dat al hun auto’s per 1 januari 2020, over twee weken dus, autonoom kunnen rijden. De autopilot is daarmee betrouwbaarder dan de mens en alleen wetgeving houdt Tesla nog tegen echt met de handjes los te gaan rijden. Een mooie innovatieve mijlpaal, waarop iedereen die in of met de auto-industrie werkt heel trots kan zijn. Ook merken als Mercedes, Audi en Renault kondigen al heel concreet autonoom rijdende auto’s aan. Stuk voor stuk interessante visies op de nabije toekomst. Als je dan in de Parijse straten tussen al die auto’s staat en je realiseert je dat er in de komende jaren de technologie komt die jou hier automatisch en zonder handen aan het stuur doorheen loodst is die gedachte alleen al heel cool. De auto-industrie zou deze indrukwekkende ontwikkelingen nog duidelijker aan de grote klok mogen hangen, want dit soort toekomstplannen tonen o, zo goed aan hoe innovatief de branche eigenlijk bezig is, hoe de ingenieurs werken aan een betere, mooiere en vooral duurzamere toekomst. Autonoom rijden zet immers in steden als Parijs ook de deur open voor een slimmer gebruik van mobiliteit. Connected en autonoom rijdende auto’s kunnen gaan doseren en optimaliseren. Dat neemt de druk op de wegencapaciteit weg, maakt de luchtkwaliteit beter en gaat zorgen voor een prettiger leefklimaat.

 

Dankzij de auto die autonoom, elektrisch en connected wordt kunnen de Parijse balkondeurtjes hopelijk al binnen een paar jaar weer open en reis ik over niet eens zoveel tijd veel sneller (en ook schoner) dan deze week van het 15e arrondissement naar Montmartre. Als marketeer denk ik daarom dat het op radio uitspreken van een dergelijke toekomstdroom een veel betere marketinginvestering is dan die pushende voorraadspotjes zijn geweest. Juist in deze week van en grève was de toekomstboodschap van een autofabrikant echt de radioknaller van een inhaker geweest.

 

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken