[column] Ook Truus uit Almere gaat aan de stekkerauto

[column] Ook Truus uit Almere gaat aan de stekkerauto
  • Algemeen
  • 6 dec 2019 @ 13:34
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Automotive

Het zou zo maar kunnen dat de best verkochte auto van 2019 een 100% elektrische auto wordt. Met nog een paar weken te gaan voert de Tesla Model 3 de ranglijsten met al bijna 18.000 exemplaren aan. Jos van den Bergh in de analyse.

En naar verluidt zijn er nog een paar, overigens vaak door concurrent Hyundai geleverde, schepen vol elektrische auto’s onderweg naar ons land. Het succes van Tesla is tekenend voor de snelle tussensprint van de elektrische auto. Want wie had twee jaar geleden gedacht dat een elektrische auto de verkoopstatistieken zou aanvoeren?

De elektrische auto is bezig aan een onstuitbare opmars met ruime actieradius, luxe en prachtig design

Helemaal vreemd is de ontwikkeling echter niet. Juist in de laatste jaren zijn elektrische modellen veel meer gaan inspelen op de wensen van de consument. In de eerste plaats is de actieradius inmiddels op een niveau dat je negen van de tien keer in staat stelt compromisloos te reizen. En daarbij heeft Tesla nog een extra plus, want door hun laadpleinen door heel Europa kun je met een Tesla inmiddels prima naar de wintersport, drink je een kop koffie bij een Duitse Autohof en is je auto daarna weer goed voor vele honderden kilometers emissieloos rijden. Vorige zomer kwam ik zelfs een Nederlandse Tesla tegen aan de Costiera Amalfitana in Zuid-Italië. Prima te doen. Afstanden maken met 100% elektrische auto’s gaat dus steeds beter en het laadmoment is door de meest recente techniek en royaal aanwezige infrastructuur niet meer of minder geworden dan de break die je voor eigen veiligheid toch wel had moeten maken.

Design en gadgets

Een tweede marketingaspect dat de elektrische auto breed geaccepteerd raakt, is het design en de gadgets die deze modellen leveren. De P van product is aanzienlijk verbeterd. De nieuwste elektrische modellen zien er gewoon ontzettend goed uit. Kijk naar een Peugeot e-208, gewoon een kek karretje met een paar prachtige retro elementen van de 205 GTi van weleer. De Audi e-tron familie. Wat een tweetal super fraaie auto’s zijn daar even door de design afdeling neergezet. Zeker nu je ze met de kenmerkende lichtsignatuur op de weg ziet rijden, maken deze designs elektrisch Audi rijden begeerlijk. Bijkomend voordeel is dat je met 5 volwassenen royaal in deze auto past en je dus net zoals bij de Tesla modellen gemakkelijk met de hele familie elektrisch vakantie kunt gaan vieren. En dan moet Volkswagen nog komen met zijn goed gelukte ID.3, inclusief ongetwijfeld aantrekkelijke restwaarde en prima functionaliteit.

De nieuwste elektrische modellen zien er gewoon ontzettend goed uit. Kijk naar een Peugeot e-208, gewoon een kek karretje met een paar prachtige retro elementen van de 205 GTi van weleer.

Leer, open dak

Naast het fraaie design heeft de auto-industrie nu ook de uitrusting van hun elektrische modellen naar een aan de traditionele auto’s gelijkwaardig niveau gebracht. Mooie geluidssystemen worden niet langer van de elektrische optielijst gehouden, het schuifdak wordt niet langer vervangen door een dichte broeiende glasplaat omdat een geopend dak nu eenmaal meer energie vergt dan een gesloten carrosserie en kun je tegenwoordig ook gewoon exotische leersoorten in het elektrische interieur krijgen. Belangrijk want de 100% elektrische markt is vooral nog een leasemarkt. Data analyses lieten de laatste jaren zien dat particulieren de (prijzige) stap naar stroomaandrijving nog maar aarzelend namen en dus is de emissieloze auto eind 2019 nog vooral een feestje van leaserijders en zzp-ers. Maar die willen wel een royaal uitgeruste auto voor een beperkte bijtelling en dus is het van levensbelang voor het commerciële succes dat er (ook) op elektrische modellen een mooi optiepakket leverbaar is.. Je gaat immers niet in een vreemd getekend en karig uitgerust elektrisch karretje forenzen.

Truus uit Almere

En dan is daar net voor de kerst plots het ANWB-onderzoek naar elektrisch rijden. Een jaarlijkse monitor die laat zien dat de particulier meer dan ooit een elektrische auto overweegt. 2020 zou wel eens het jaar van de grote omslag kunnen worden. De particulier lijkt om en Truus uit Almere gaat naar verwachting van de ANWB eindelijk ook aan de stekkerauto. Stevig aangewakkerd door onzekerheid uit de grote steden die de stad liever vandaag dan morgen nog afsluiten voor diesels en oude benzineauto’s. Gepusht ook door de discussies in Den Haag over het halen van de stikstofnormen en de voorspelbare greep in de portemonnee van eigenaren van oude diesels die de regering wil gaan doen om de oude zelfontbranders versneld uit het straatbeeld te laten verdwijnen. Ja, dan ruil je je heerlijk comfortabele Peugeot 607 2.2 HDi automaat uit het begin van deze eeuw misschien toch een keer in voor iets op stroom.  Roetfilter of niet.

Way of life

Enfin, met de milieudiscussie, de waar- en onwaarheden die daarin de revue passeren kan ik een hele column vullen en wellicht doe ik dat vanuit een marketingperspectief nog wel een keer, maar voor nu signaleer ik dat er qua marketing mooie kansen voor de automerken liggen om de particulier aan boord van de elektrische auto te trekken. Campagnes waarin niet alleen de auto zelf maar ook de geëlektrificeerde way of life verkocht moet worden. Een publicitair offensief waarin kansen benoemd moeten worden, maar waarin ook bezwaren weggenomen dienen te worden en waarin een how-to-content laag meer dan ooit een belangrijke rol krijgt. Want verandering vraagt bijsturing door communicatie.

Naast huiswerk voor de marketeers ligt er ook een stevige marketingjob voor de autobranche als geheel te wachten. Als alle straten met rijtjeshuizen elektrisch gaan rijden hebben we naast 400.000 auto’s op jaarbasis te verkopen ook een vergelijkbaar aantal laadpunten te installeren. Nederland loopt Europees gezien weliswaar voorop, maar de druk op de bestaande infrastructuur is al hoog en met een massale switch van de particulier op komst komen we echt nog wat paaltjes te kort. Mooi werk voor lobbyisten dus om daar in Den Haag eens over te beginnen.

Hondenrekje

De ontwikkeling van elektrische mobiliteit is niet meer te stoppen. Producten worden beter, designs fraaier en het aantal carrosserievarianten dat 100% elektrisch te leveren is, neemt ook toe. Voeg daarbij een grote acceptatie, een actieradius die de 400 kilometer WLTP gemeten inmiddels overtreft en het kan niet anders dat hele wijken binnenkort hun spaarvarken kapotslaan op een elektrische bolide. Zeker als de eerste varianten als stationcar met hondenrekje achterin geëlektrificeerd op de markt komen. Er komen dus flitsende tijden aan. In product door een mooiere en betere elektrische auto, in prijs, want ze worden goedkoper en bereikbaarder, en in promotie, omdat ik reken op heel coole marketingacties om de particulier aan boord van de 100% elektrische auto te hengelen. We gaan gewoon flitsend op weg naar een elektrische auto voor iedereen.

 

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

 

 

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken