[column] Fiat doet corona even vergeten

[column] Fiat doet corona even vergeten
  • Algemeen
  • 6 mrt 2020 @ 09:32
  • 24704 x gelezen
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    zelfstandig marketingadviseur
  • Automotive

Jos van den Bergh was even in Italië. En ja, hij is gezond weer terug. Naast corona is er gelukkig nog mooi autonieuws over Fiat te melden uit de Italiaanse laars.

Vorige week was ik in Italië. Om exact te zijn in Alta Valtellina, een bergachtige streek zo’n tweehonderd kilometer ten noordoosten van Milaan. En diegenen die zich bij het lezen van deze openingszin direct zorgen maken, kan ik even zo snel weer geruststellen. Ik bivakkeer inmiddels al weer bijna een week zonder enig hoestje in het drukke Nederland en ga er daarom maar vanuit dat de koude berglucht heeft geholpen de gevreesde virusbeestjes buiten de deur te houden. In Alta Valtellina ging het leven na het Corona-nieuws overigens gewoon door alsof er nooit enige besmetting was opgetreden. De Valtellinesi merkten nuchter op: “È la malettia della Pianura”, het is de ziekte van de Po-vlakte. Inmiddels weten we dat dit niet zo is, ligt half Europa onder het virus screenende vergrootglas en heeft de panico assurdo, de blinde paniek van de Italiaanse media, ook de rest van ons continent in zijn greep gekregen. Je zou in de stortvloed van al dat verontrustende ziektenieuws bijna vergeten dat er in deze periode ook nog leuke Italiaanse noviteiten te melden zijn.

Twee hybride Fiat modellen

Leuke Italiaanse autoprimeurs welteverstaan. Onthullingen van nieuwe modellen die deze week ook direct op de Nederlandse radio te horen waren, want Fiat heeft namelijk ter verhoging van de feestvreugde de advertisingcampagne van haar twee nieuwe hybride modellen Fiat Panda en Fiat 500 direct na de bekendmaking opgestart. En dat doen ze onder andere met een stevige radioflight op de nationale stations. Daarnaast kom je de 500 Hybrid en de Panda Hybrid natuurlijk ook online tegen, schrijft de pers er inmiddels ook (enthousiast) over. Kortom, de Fiat Panda Hybrid en Fiat 500 Hybrid worden in Nederland snel op de kaart gezet. De feiten pleiten voor beide hybride versies trouwens positief. Circa 30% minder uitstoot, keuze uit een handige Panda- of stijlvolle 500-koets, een leuke standaarduitrusting en dat alles vanaf dik 14 mille al binnen handbereik. Alles bij elkaar een erg interessant aanbod voor de particuliere consument en niet alleen vanwege de excellente value for money!

De feiten pleiten voor beide hybride versies trouwens positief. Circa 30% minder uitstoot, keuze uit een handige Panda- of stijlvolle 500-koets, een leuke standaarduitrusting en dat alles vanaf dik 14 mille al binnen handbereik.

Gevoelig voor euro’s

In een tijd dat de marketingklok alleen maar volledig elektrische introducties slaat is de keuze voor hybride techniek misschien ook wel een heel slimme van Fiat. Okay, de duale aandrijving is niet uniek in de markt, Toyota zweert er al jaren bij, en de hybride versies worden volgens de meeste journalisten aan de late kant voorgesteld, maar Fiat maakt qua betaalbaarheid van beide auto’s wel een relevant verschil met de bestaande concurrentie. De hybride versies zijn namelijk prima te betalen en dat vormt een belangrijke voorsprong op de volledig elektrische auto’s. Met name de particuliere klant lijkt immers enige aarzeling te hebben om meer dan 30 mille voor een volledig elektrische compacte auto uit zijn portemonnee te trekken. Daarnaast zijn deze hybride Fiat modellen een handige manier om elektrisch rijden beter en sneller geaccepteerd te maken. De stap van een gewone stadsauto naar een hybride aangedreven variant is simpelweg eerder gemaakt dan de stap naar het qua netto aanschaf duurdere volledig elektrisch rijden. Dat laatste vergt on top of ook aanpassingen in de manier van autorijden. Mensen moeten dan ook gaan nadenken over laden en laadinfrastructuur. En ook met de aangekondigde €4000 subsidie op elektrische auto’s tot 45 mille komen de bestaande stroom aangedreven auto’s qua vraagprijs nog niet in de buurt van die 14 mille. De toevoeging van een scherp Private Lease aanbod door de automaker uit Turijn - je rijdt al een Fiat Hybrid vanaf slechts €209 per maand - is daarbij een handige extra zet om de gunst van de consument verder te winnen. Ook als je de 14 mille niet in stapeltjes hebt klaarliggen, kun je met dat aanbod toch lekker onbezorgd Fiat Hybrid rijden. Een superzuinige en complete auto voor het maandbedrag van iets meer dan dat van twee iPhones… Dat soort aanbiedingen spreekt particulieren gewoon aan. Met deze hybride versies van de Fiat Panda en 500 zet de Italiaanse fabrikant hoe dan ook scherp in op het deel van de markt dat gevoelig is voor euro’s.

Iconen

Los van de hybride techniek hebben zowel de Fiat 500 als de Panda een iconische status verworven. Dat ‘aura’ helpt bij klanten over de streep trekken. Fleurige kleurtjes, een enorme troetelfactor, wat hippe details en een historie van enkele decennia verleiden klanten los van de nieuwe hybride techniek sowieso snel. De wow-factor heet dat. Twee sterke en erg bekende persoonlijkheden op de automarkt die in de huidige maatschappelijke context met hun hybride techniek extra aantrekkelijk zijn. De geholpen naamsbekendheid ligt voor deze modellen daarbij ongetwijfeld hoog, want elke Nederlander kent de fenomenen Panda en Cinquecento, zoals 500 in het land van herkomst wordt uitgesproken, uit het hoofd. Het medium radio als belangrijk introductiemechanisme is daarbij erg goed gekozen. Met zo’n historie is er immers genoeg visualisatie op de weg aanwezig, maar maak je het verschil door een aantal keer per dag per zender in de ether te roepen dat deze ‘stars’ nu ook als scherp geprijsd hybride model beschikbaar zijn. Zo zet Fiat deze twee aantrekkelijke producten direct goed in de markt. De verkoopaantallen van Fiat zullen ongetwijfeld een positieve impuls krijgen vanwege de hybride versies, een mooi vooruitzicht voor de dealers, maar daarnaast realiseert Fiat met deze introducties ook een goed te nemen tussenstap op weg naar volledig elektrisch rijden. En de timing kon niet beter want juist in de afgelopen tijd stond tussen al het ‘virusnieuws’ een riedel pijnlijke foto’s van de laadpaalfiles op de nieuws-apps. En met de 500 Hybrid of de Panda Hybrid hoef je gelukkig niet in die rij aan te sluiten.

Geen actieradiusstress

De Italianen mogen dan laat zijn, de Fiat Panda Hybrid en de Fiat 500 Hybrid nemen met hun duale techniek wel een paar belangrijke hindernissen voor de consument weg. Door hun hybride aandrijving is de uitstoot van de Panda en 500 erg laag, zeker in de praktijk omdat er met dit formaat auto’s bovengemiddeld vaak in de stad en dus elektrisch gereden wordt. De lage uitstoot geeft klanten daarbij de zekerheid dat ze nog vele jaren de grote steden van ons land in mogen, een belangrijk argument voor mensen die veel in het strikte Amsterdam of Utrecht rondrijden. Daarnaast hoeven kopers niet bang te zijn voor een ingekorte actieradius. De combinatie van een elektromotor en benzineaandrijving zorgen voor een prachtig bereik en dito prestaties. De angst van het stilvallen wegens een gebrek aan stroom speelt bij de hybride Fiats ook niet en dat is toch altijd wel het meest gehoorde bezwaar voor mensen om niet elektrisch te gaan rijden. Tot slot zijn de eerste recensies van beide Fiat Hybrid modellen, onder andere AD auto schreef er al over, ronduit positief. Het commerciële succes voor beide nieuwkomers lijkt, kortom, gegarandeerd.

Door hun hybride aandrijving is de uitstoot van de Panda en 500 erg laag, zeker in de praktijk omdat er met dit formaat auto’s bovengemiddeld vaak in de stad en dus elektrisch gereden wordt.

500E

Maar met de introductie van de twee hybride modellen is het Fiat nieuws in deze week van de gecancelde Autosalon van Genève nog niet op, want naast de Fiat Panda Hybrid en de Fiat 500 Hybrid verschijnt er deze week ook nog een derde volledig nieuwe auto. Het betreft hier de compleet nieuwe Fiat 500E, een wel 100% elektrische auto die later dit jaar het hybride tweetal gaat aanvullen en ook nog eens beschikt over een helemaal nieuwe 500 designjas. Deze Fiat 500E is een aanvulling op de hybride versies en heeft (al) het uiterlijk van de nieuwe modelreeks 500. Met een WLTP bereik van 320 kilometer heeft de 500E een heel behoorlijke autonomie. Belangrijker dan die autonomiecijfers is echter dat Fiat nu de hele markt kan bedienen met geëlektrificeerde modellen. Van een handige ‘vierkante’ Panda Hybrid, tot een hippe 500 Hybrid en daarbij dan nog de nieuwe volledige elektrische 500E. Als de prijs van de volledig elektrische 500E net zo gunstig wordt als die van de hybride modellen dan gaat Fiat beslist flink marktaandeel winnen in een deel van de markt waar het tot vorige week niet aanwezig was. Tel daarbij op de aangekondigde subsidie op volledig elektrische auto’s van €4000 euro voor particulieren en het Italiaanse succes ligt op drie verschillende levels van het compacte automarktsegment voor het oprapen.  

 

Niet laat, maar logisch

Terug naar de bergen van Lombardije waar deze column ook begon. De Italianen daar rijden veelal nog in een Panda (vaak een 4x4) van de eerste generatie. Laadpunten zijn buiten de grote steden nog nauwelijks te vinden en de vervangingstermijn van auto’s ligt jaren hoger dan bij ons. Als je in dat kader de aanpak van Fiat ziet dan is de vrijwel gelijktijdige introductie van de drie geëlektrificeerde modellen een briljante stap. Aan de ene kant nemen de talrijke berijders van Pandaatjes 4x4 echt niet zomaar de stap naar een volledig elektrische auto. Zeker als je bedenkt dat het aantal laadpunten daar in de bergen van het rijke noorden nog niet erg groot is en de electric way of life nog een ver-van-mijn-bed-show is. Aan de andere kant zijn veel consumenten in de Italiaanse steden wel klaar voor 100% elektrisch rijden. De groep Italianen die nu nog in zijn of haar oude Panda door de bergen rijdt, en dat zijn er nog heel veel, is daarom ongetwijfeld blij met de ‘tussenvorm’ Panda Hybrid of 500 Hybrid. Zij vinden bij deze modellen een scherp geprijsd en maatschappelijk geaccepteerd alternatief voor een 100% elektrische auto.  Na aanschaf van een hybride Panda of 500 raken deze rijders daarbij meer dan ooit gewend aan elektrische mobiliteit zonder dat de overstap naar hun nieuwe auto ineens een te spannend avontuur wordt. Voor de bevolking in de stedelijke gebieden heeft Fiat dan nu ook de 100% elektrische 500E in de aanbieding. En juist in die stadse zones is emissiereductie keiharde noodzaak, blijkt de infrastructuur daar gelukkig wél op orde. Voor drie grote groepen klanten is er met de geheel of hybride geëlektrificeerde nieuwe modellen dan ook een mooi passend aanbod bij Fiat aanwezig. En aangezien de Italiaanse autobouwer nog altijd erg afhankelijk lijkt van de enorme thuismarkt, is de drie-modellen-introductiestrategie weliswaar een late maar zeker ook een slimme zet. En het zou zomaar deze aanpak kunnen zijn die ook buiten de Italiaanse laars een tijdje heel goed gaat werken. Niet elke consument stapt immers nu al over naar een volledig elektrische auto.

 

Jos van den Bergh (1973) werkte bijna 20 jaar lang in diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie en adviseert tegenwoordig met zijn bedrijf MediaMondo automotive en mediapartijen op het gebied van marketingcommunicatie, PR en media. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de autowereld. Ook marketing advies nodig? Mail Jos geheel vrijblijvend op jjbergh@gmail.com

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken