[column] Het DNA van de oudere consument (6)

[column] Het DNA van de oudere consument (6)
  • Algemeen
  • 30 jun 2020 @ 09:58
  • 11579 x gelezen
  • Link
  • Edgar Keehnen
    Edgar Keehnen

    oprichter
    Grey Ocean AGEnSee
  • Onderzoek

Marketeer, docent en schrijver Edgar Keehnen, is gespecialiseerd in seniorenmarketing. In een reeks blogs geeft hij inzicht in deze specifieke vorm van marketing aan de hand van zogenoemde soft spots en cases.

Deze maand verschijnt de Nederlandse vertaling van het boek Grey Ocean Strategy: How to exploit the biggest market ever with AgeWise marketing. Over het DNA van de oudere consument gebaseerd op wetenschappelijk en praktisch onderzoek met de zeven soft spots van de oudere consument en de zeven Grey Ocean marketingstrategieën. Met voor iedere soft spot een case, zowel in het boek als hier in de column. 

Soft spot 6: de zelfontplooiing  

We leven langer, maar toch korter? Misschien een rare constatering, maar in de zeventiende eeuw had de mens geloof in het eeuwige leven. Tegenwoordig zijn er veel minder mensen die dat geloof nog hebben en zijn we blij als we negentig worden. Dus tegenwoordig ligt de zin van het leven in de voltooiing ervan en niet in de voorbereiding van de dood.

Dus wie ben ik? En waarom ben ik hier eigenlijk? Misschien wat zwaarmoedige vragen, maar wel vragen die bij het ouder worden naar boven komen terwijl jongeren eerder bezig zijn met de vraag Wie wil ik worden?

Bij het ouder worden zijn er drie mogelijke levensgebeurtenissen wanneer het onderwerp zingeving hoger op de agenda komt. Ten eerste wanneer de eindigheid van het leven prominenter wordt zoals na het overlijden van beide ouders. Jij bent dan de oudste generatie binnen de familie. Is wat ik geworden ben wel dat wat ik wil zijn?

Of na pensionering. Want voor veel mensen is het werk een belangrijke vorm van zingeving, van een belangrijke rol in de maatschappij. In het werkzame leven is het levensdoel je functie en rol in je werk goed in te vullen; je plaats kennen. Dus eerder “wáár ben ik” dan “wíe ben ik”. Na pensionering valt die rol volledig weg en moeten er nieuwe rollen worden ingevuld. Verward is vaak de beste samenvatting van het gevoel dat velen hebben die net gepensioneerd zijn. Verward over de dagindeling, verward over de rolverdeling en verward over de zingeving. En dan niet te vergeten opa of oma worden. Een oma beschreef dit als volgt: ‘Ik kijk anders tegen het leven aan sinds mijn kleinkind er is. Vroeger dacht ik: een mens gaat dood, wat maakt dat uit.’ Het kleinkind geeft een extra dimensie aan het leven en een reden voor bestaan.

De oudere voelt zich lekker in zijn vel als hij deel uitmaakt van een gemeenschap en daar iets voor kan doen. Iets voor anderen betekenen en daar ook waardering voor krijgen. Hiermee maakt een materialistische kijk op het leven plaats voor bezinning. Dus wat kan jouw product of dienst betekenen voor de oudere consument om zijn leven zin te geven? Ofwel Transformation: een begrip dat Pine en Gilmore pakkend beschreven in hun boek TheExperience Economy (2020).

Case: ABN Amro Meespierson

Regie Houden als kritische succesfactor van ouder worden

De oudere consument is voor ABN Amro MeesPierson zeer belangrijk. De gemiddelde leeftijd van hun klanten is 68 jaar. En ruim 24% van het klantenbestand bestaat uit klanten die ouder zijn dan 75 jaar.

Deze groep vermogende ouderen vraagt zich soms wel eens af of ze alle zaken die van invloed zijn op hun vermogen wel goed hebben geregeld. Er borrelen wel eens gedachten bij hen. Volgens mij heb ik het wel goed geregeld, maar ik weet het niet zeker. Kan ik blijven leven zoals nu? Wat als ik straks te maken krijgen met hogere kosten voor zorg? Of wat als één van ons alleen achterblijft? Kan die dan wel in het huis blijven wonen? Hoe zorg ik dat straks niet al mijn geld naar de fiscus gaat? Wat kan ik doen met de overwaarde van mijn huis? Kan ik mijn (klein) kinderen nog financieel helpen? Hoe regel ik dat het beste? De belastingregels zijn dit jaar weer veranderd, maar wat betekent dat nu precies voor mij? Veel vragen die bij deze doelgroep horen bij het ouder worden. Omdat veel van hun klanten met vergelijkbare vragen rondlopen, ontwikkelde ABN Amro MeesPierson met advies van Grey Ocean AGEnSee het programma “Regie Houden” met als thema “Laat u (n)iets wijsmaken”.

Na het volgen van zes sessies zijn de klanten echt wijzer geworden en geïnspireerd. Ze hebben inzicht, overzicht, duidelijkheid en daarmee een gerust gevoel over zaken rond hun vermogen, wonen, zorg en (digitale) veiligheid.

Diverse interne en externe experts op het gebied van vermogen, nalatenschap, erven, schenken, fiscaliteit, wonen, zorgkosten, digitalisering en financiële veiligheid nemen de vermogende oudere klanten en hun partner bij de hand. Zij maken hen ook bewust van zaken die zij nog niet wisten en zetten hen aan tot nadenken. Want zoals Norbert Kout, Marketing Strateeg bij ABN Amro MeesPierson, verwoordt: ‘Zij denken alles al wel te weten en goed geregeld te hebben, terwijl dat na enig doorvragen toch niet altijd zo blijkt te zijn. De focus in communicatie moet dus zijn het creëren van bewustwording en niet zozeer onze expertise over relevante onderwerpen.’ Met het programma Regie Houden van ABN Amro MeesPierson houden zij zelf de regie over hun leven.

Aanbod

Marketingtribune mag drie boeken weggeven aan haar abonnees. Mail naar keehnen@greyocean.nl.

Meer weten over de oudere consument? www.greyoceanacademy.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edgar Keehnen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken