[column] Zwartwit
- Algemeen
- 14 jul 2020 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - MarketingMaatschappij
- 14 jul 2020 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Covid-19 en #BLM vechten momenteel om voorrang in de media en in het publieke debat. Ik denk zomaar dat de media dolblij waren dat ze na wekenlang de kolommen en tv-programma’s met nagenoeg uitsluitend coronanieuws te hebben gevuld, eindelijk eens over iets anders konden publiceren.
Beide gebeurtenissen hebben overigens een immense impact op ons dagelijkse leven, en dus ook op reclame en marketing.
Het coronavirus heeft de toon van de commerciële boodschappen veranderd. Merken tonen meer empathie en zijn opeens superbezorgd over de gezondheid en het welzijn van de consument. Eerlijkheid duurt het langst schijnt anno 2020 het nieuwe mantra van de reclamemakers te zijn geworden. Geen bullshit meer, maar oprechte belangstelling voor de klant en hoe we hem en haar zo goed en veilig mogelijk door de coronastorm kunnen loodsen.
#BLM heeft de discussie over ‘eerlijke’ reclame nog een extra verdieping gegeven. Jarenlang was er in de verste verten geen kleur te ontdekken in reclameboodschappen, stond de vrouw aan het aanrecht (of deed de was) en zat de man tevreden achter zijn bier en krant. Reclame is al sinds het eerste tv-spotje over waspoeder de ergste vorm van stereotypering.
Natuurlijk is het prima dat we nu allemaal wakker zijn geworden en er korte metten worden gemaakt met stereotypering en we hard gaan werken aan meer diversiteit en inclusiviteit. Jammer alleen dat er eerst iemand moet doodgaan om dat in te zien. Wat dat betreft heeft de sector al jaren boter op het hoofd en was blijkbaar iedereen - voordat #BLM zich aankondigde - zich van geen kwaad bewust. De reactie van de branche is op zijn minst opmerkelijk en hier en daar zelfs potsierlijk. Reclame en marketing zijn nooit zwartwit, maar altijd grijs.
Laten we hopen dat corona en #BLM fundamenteel iets hebben geraakt in onze sector. Dat we geïnfecteerd blijven met het ‘eerlijksheidvirus’ en dat we iedereen ongeacht huidskleur, ras en religieuze overtuiging alle kansen geven. Dat hoop ik oprecht, want de werkelijkheid is vaak een heel stuk weerbarstiger.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 12, 2020.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin...
- DOSSIER ESG Esther Overmars Purpose is een werkwoord
- Europees Parlement stemt vóór AI-wet
- Harry Dekker krijgt Coq de Grand Honneur tijdens GVR-diner
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing