[column] T-shaped-benadering is achterhaald

[column] T-shaped-benadering is achterhaald
  • Algemeen
  • 24 aug 2020 @ 08:44
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DoelgroepenMarketing

Iedereen kent de T-shaped-marketeer: een expert in een vakgebied, met enige kennis van andere gebieden. Deze benadering is echter achterhaald, want het biedt niet voldoende inzicht in de skills van content-teams. Daardoor is het samenstellen van een goed team en het inzetten van innovaties voor veel bedrijven een uitdaging.

Wij hanteren de Content Skillset en ik geloof dat meer contentteams van deze benadering kunnen profiteren.

Veel onduidelijkheid rondom profielen en vaardigheden
Wie wel eens heeft gesolliciteerd bij verschillende bedrijven, herkent dat dezelfde functiebeschrijving bij verschillende bedrijven anders geïnterpreteerd wordt. Ook zijn er tal van buzz-woorden, waarbij niet altijd duidelijk is wat een Content Guru of Community Ninja precies doet. Vaak is ook niet duidelijk wie met bijvoorbeeld taxonomie of Headless CMS overweg kan. Er is kortom veel onduidelijkheid rondom de profielen en vaardigheden van content-professionals.

Het gebrek aan inzicht van skills van professionals is nijpender dan ooit. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in online content, maar door de coronacrisis staat het aannemen van nieuwe collega’s onder druk. Elke tijdelijke of nieuwe versterking moet een content-team nog completer maken. De Content Skillset, die ik samen met mijn collega Tjeerd Schopman ontwikkelde, maakt dat makkelijker.

T-shape is achterhaald, focus moet op teams liggen
De T-shape-benadering gaat ervan uit dat iemand één expertise heeft en in staat moet zijn te werken met andere experts. Deze benadering is echter te eendimensionaal: bijna niemand is gespecialiseerd in slechts één domein. Daarbij zegt de T-shape niets over de exacte skills van een professional en welke skills een team nodig heeft. De Content Skillset lost dat probleem op. Het laat zien welke vaardigheden er aanwezig zijn of ontbreken in een team. Ook houdt deze benadering rekening met het feit dat de taken van content-teams zich in een razend tempo ontwikkelen.

De Content Skillset komt tot stand na interviews met professionals, die niet verward moeten worden met evaluatiegesprekken. Zorg voor een open, veilige omgeving, waarin je nieuwsgierigheid toont. Vervolgens valt het vaardigheden-niveau in te vullen op punten in een roosachtig figuur. Door de punten in de figuur te verbinden, ontstaat een visuele representatie van iemands vaardigheden.

De Content Skillset beslaat drie gebieden: content-creatie (creatie, storytelling en design), content-management (systemen, technologie, mensen, processen en transformatie) en content-strategie (customer experience, digitale marketing, data en analyses en brand identity). De whitepaper waarin de Content Skillset precies wordt uitgelegd, is te downloaden via deze link.

Tim Hanse
consultant bij Crossphase

Tekst: Crossphase, beeld: Unsplash

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken