[column] Brein

[column] Brein
  • Algemeen
  • 22 sep 2020 @ 08:00
  • 7626 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De grijze massa: we weten al veel over de werking van onze hersenen, maar tegelijkertijd ook nog maar zo weinig.

Een intrigerend onderdeel van ons lichaam, zeker in relatie tot reclame en marketing. Wat zien we graag en waarom en gaan we dankzij een commercial ook meer spullen kopen? Als we dat doen, zitten we vervolgens na een aankoop opgescheept met een schuldgevoel, want we hadden die spullen eigenlijk niet echt nodig. Maar ons brein is slim en komt altijd met een rechtvaardiging:we verdienen het, we mogen onszelf best eens ververwennen, we hadden het geld toch ‘over’!

Reclame, marketing en het brein, het blijft een voortdurende en fascinerende zoektocht. Ik mocht bij Unravel Neuromarketing Research in Utrecht (zie ook pagina 18) proefpersoon zijn bij een EEG-onderzoek plus een eye tracking-analyse. Ik kreeg zes tvc’s te zien die al eerder aan 20 andere personen - allemaal ondernemers - waren getoond in dezelfde onderzoeksopstelling. Een van de zes tvc’s was die van de KvK die momenteel op tv te zien is. De andere vijf draaiden mee in het onderzoek om het juiste Umfeld te creëren. Mijn registratie van het EEG- en eye tracking-onderzoek werd vervolgens aan die van de andere twintig toegevoegd: dus waar keek ik naar in de commercials en van welke momenten in de spotjes werd ik enthousiast (‘verlangen’ in neurotermen) en van welke minder (aldus mijn hersenen). Blijkbaar is er een soort algemeen gemiddelde in de waardering, want de pieken en dalen in de analyse weken niet af van de andere personen.

Close ups van mensen vinden we blijkbaar fijn (toenadering), mensen die ons de rug toekeren vinden we niet prettig (afwijzing), uitzoomen van de camera (verwijdering) keuren onze hersenen af, te veel mensen in één shot vinden we verwarrend (naar wie moet ik kijken?) en een lachende baby raakt een emotionele snaar bij ons allemaal (wat een tof merk!).

Het meeste fascinerende aan het brein in relatie tot kopen, vind ik nog altijd dat we het blijkbaar voor bijna 100 procent onbewust doen. Reclamespotjes zijn leuk, spannend, intrigerend, saai of onbegrijpelijk en uiteraard allemaal goedbedoeld, maar de hamvraag is en blijft: zetten ze mij aan tot kopen? Wat ik begrijp is dat het bij reclameonderzoek altijd gaat om een intentie, nooit een keiharde garantie. Mijn brein heeft in elk geval een ingebouwde zuinigheidsknop: bij elk aankoopintentie denk ik altijd tien keer na en in bijna 100 procent van de gevallen koop ik het item steeds vaker niet.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 15/15, 2020.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken