[column] Leve het merk Giep!

[column] Leve het merk Giep!
  • Algemeen
  • 31 okt 2020 @ 10:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingcommunicatiePersonalia

Giep Franzen, de grootste merkmens van Nederland en misschien wel ter wereld, mijn belangrijkste leermeester, is niet meer.

Vrijdag 23 oktober 2020 overleed hij op 88-jarige leeftijd, toch vrij onverwachts, nadat ik hem de week daarvoor nog had bezocht en uitgebreid en uitbundig gesproken in zijn huis in Laren.

Hij is de auteur, met Freek Holzhauer, van een van de eerste publicaties over merken: ‘Het Merk’, in acht delen welteverstaan. Dit bevat theorie over een mentaal fenomeen, gepresenteerd in acht prachtige zware boekjes in een chique donkerblauwe stoffen hardcover. Met als voorwoord steeds een gedichtje van Martin Veltman, die samen met Nico Hey het creatieve team vormde waarmee Giep in 1962, naar Amerikaans model, het legendarische bureau Franzen, Hey & Veltman oprichtte. Dat in 1970 een partnership aanging met BBDO Worldwide en FHV/BBDO (Groep) werd. En dat tot het begin van het millennium de Nederlandse reclamemarkt domineerde en in de hoogtijdagen daarom de bijnaam 'het Ministerie van Reclame' kreeg. FHV: het bureau waar ik van 1992 tot 2003 werkte, de tijd van mijn professionele leven had en uiteindelijk, in de strategische lijn van Giep, leiding aan mocht geven. Naar het oorspronkelijke idee van de oprichters, samen met mijn commerciële en creatieve partners Jacques Kuyf en Walter Amerika.

Een voorbeeld van een gedichtje van Martin Veltman uit de boekenreeks Het Merk:

Ze dronk haar Pickwick thee en was tevreden.

Straks kwam haar man. De Bokma stond al koud.

Die Miele…En die naaimachine uit Zweden…

Pas toen haar ogen langs de namen gleden,

besefte ze: ’t Is àlles zóó vertrouwd.


Giep heeft een aantal eerbewijzen ontvangen, waaronder in 1990 de Gold Medal van European Association of Advertising Agencies en in 1993 de Coq de Grand Honneur van het GVR, het Genootschap voor Reclame. Daarnaast werd hij in 1991 uitgeroepen tot de Reclameman van het Jaar en in 2000 tot Reclameman van de Eeuw. Vanaf 1990 was Giep verbonden aan de Universiteit van Amsterdam als gastdocent en vanaf 1993 als bijzonder hoogleraar Commerciële Communicatie. In die functie nam hij het initiatief tot de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie, SWOCC. Ter ere van zijn 75e verjaardag werd de 'Fellowship voor merken en communicatie aan de UvA' ingesteld dat de naam 'Giep Franzen Fellowship' draagt.

Giep was niet zozeer een Mad Man, als wel een Mark Man of Brand Man. Sober, serieus en ietwat streng, heeft hij zich zijn hele leven sterk gemaakt voor het merk als fenomeen. Hij was een onderzoeker, wetenschapper, docent, auteur, ondernemer en adviseur. Door zijn niet aflatende zoektocht naar de waarheid omtrent de mentale wereld van merken, binnenkort verschijnt zelfs in MarketingTribune nog een laatste werk van hem, is hij van onschatbare waarde geweest voor de ontwikkeling van het branding, marketing en communicatie vak. En heeft hij vele merken en mensen geïnspireerd. ‘Wij zijn zijn kinderen’, zei Peter van Woensel Kooy tegen mij in een app n.a.v. zijn overlijden. En wij niet alleen, ontelbare professionals laafden zich aan zijn wetenswaardigheden. Giep was een merkwaardige man. Het Merk Waardig.

De mens Giep is dood, leve het merk Giep!

Andy Mosmans

* van professor Giep Franzen volgt binnenkort exclusief op MarketingTribune.nl zijn nieuwste en laatste publicatie 'Brandr'. Houd deze site in de gaten.

(foto boven: laatste foto van Giep door A.M.)

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken