[column] Mentale diversiteit

[column] Mentale diversiteit
  • Algemeen
  • 5 nov 2020 @ 08:00
  • 15326 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Waar diversiteit op het gebied van gender, huidskleur en fysieke uitingsvormen een veelbesproken en bevochten topic is, staat de acceptatie van psychische diversiteit nog teveel in de kinderschoenen. Onder de radar is dit langzaam wel op gang aan het komen en ook merken dragen daaraan bij.

Diversiteit is al langer met recht een veel besproken onderwerp. Extra aangezwengeld door de Black Lives Matter-beweging, maar in de beauty- en mode-industrie was dit natuurlijk al een tijdje gaande. Discussies over te dunne modellen, de populariteit van ‘afwijkende’ kenmerken als een spleet tussen de tanden en vitiligo. Diversiteit gaat over het vieren van al onze unieke kenmerken, want juist die maken wie we zijn.

KFC
Steeds meer merken willen de diversiteitbeweging kracht bij zetten. In de nieuwe campagne van KFC, United by the Bucket, wordt diversiteit en originaliteit gevierd. Juist de verschillen binnen een groep maken het geheel sterker. Het bureau achter de campagne, CloudFactory, vroeg ons vorig jaar de tijdgeest te duiden met een focus op de doelgroep van KFC. De mentaliteit van deze doelgroep in deze tijd blijkt naadloos aan te sluiten bij de mentaliteit van de oprichter van KFC Colonel Sanders. Beide hebben een selfmade mentality en zien de kracht van diversiteit. Op deze gedeelde waarden is de campagne ontwikkeld en ademt daarmee de tijdgeest.
Naast de groeiende waardering voor ‘fysieke’ diversiteit zien we de laatste tijd heel voorzichtig een nieuwe beweging op gang komen. Steeds meer signs gaan niet zozeer over diversiteit met betrekking tot ons lichaam, maar juist tot onze geest. Wolves & Birds noemt het ‘mentale diversiteit’.

Mijn seks is stuk
Zo zien we dat het veel meer geaccepteerd is om aan te geven dat het mentaal minder goed met je gaat. Meerdere vloggers hebben inmiddels een boekje opengedaan over burn-out en depressie, zoals Rutger Vink. Lize Korpershoek was in de documentaire Mijn seks is stuk ook openhartig over haar gebrek aan ‘zin in seks’ en haar zoektocht naar de mentale oorzaken hiervan. Filemon geeft ons in zijn programma Het is hier autistisch een kijkje in zijn leven en hoe het is om autistisch te zijn. En zangeres Billy Eilish, zeer populair onder jongeren, is open over hoe hard zij moet werken om mentaal overeind te blijven. Zo heeft ze last van paniekaanvallen, het Tourette-syndroom en kampt ze met suïcidale gedachten. Billy is dan ook het boegbeeld van de campagne Seize the awkward in het VK, een campagne om jongeren aan te sporen ongemakkelijke gesprekken aan te gaan over mentale problemen. In Nederland is de campagne Hey het is okay door de rijksoverheid ontwikkeld om mentale klachten bespreekbaar te maken.
Tegelijkertijd zien we ook dat mensen die daadwerkelijk met de GGZ te maken krijgen nog steeds gestigmatiseerd worden. Verwarde mensen op straat worden ‘eng’ bevonden en vallen in het hokje ‘gestoord of gek’. In de Tegenlicht-documentaire Gewoon gek praten meerdere mensen over het gevoel als ‘gek’ weggezet te worden, terwijl een mentale aandoening iedereen kan overkomen.
Het wordt tijd dat we de beweging naar meer openheid en acceptatie van mentale diversiteit gaan versnellen. Zeker nu Covid-19 een beroep doet op de mentale veerkracht van ieder mens, in het bijzonder van jongeren. Een tijd waarin experts op het gebied van mentale gezondheid een fundamentele rol van betekenis zouden moeten pakken. Niet voor niets zijn psychiaters als Dirk de Wachter al een tijdje de nieuwe leermeesters voor de jongeren van nu.

Weekday
Binnen deze beweging is er natuurlijk een grote rol voor de GGZ weggelegd om meer de verbinding aan te gaan met de maatschappij en te strijden voor het normaliseren van mentale diversiteit. Volgens GGZ-organisatie Dimence zou de maatschappij meer moeten inzien dat mentale ontregeling iedereen kan overkomen en dat mentale gezondheid iets is waar we, net als aan onze fysieke gezondheid, dagelijks aan zouden moeten werken. Maar niet alleen de GGZ heeft de verantwoordelijkheid dit uit te dragen, ook onderwijsinstituten, werkgevers, jongerenwerkers, ouders, wij allemaal.
Zelfs merken zouden hier een rol van betekenis in kunnen spelen. En dit gebeurt ook al. Zo zet het fashionmerk Weekday mental health-onderwerpen op de agenda zoals eenzaamheid, depressie en burn-out. Via de social media van Weekday kunnen jongeren zelfs mental health check-ins doen, waar coaches klaar zitten met een luisterend oor. En zo heeft Philips onlangs aangegeven op zoek te zijn naar mensen met autisme omdat zij de specifieke skills hebben die het bedrijf nu keihard nodig heeft. Mentale diversiteit discrimineert niet, het hoort bij de mens en gaat dwars door alle culturen, leeftijden, lifestyle-groepen en gender heen. We zijn allemaal gelijk in onze mentale verschillen.

Deze bijdrage is geschreven door Wolves & Birds - creative trend strategy door Jacqueline Wolfs & Merel de Boer - en verscheen eerder in MarketingTribune 17, 2020.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken