[column] Quarantrends 2020

[column] Quarantrends 2020
  • Algemeen
  • 30 nov 2020 @ 08:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Trends

In quarantaine gaan verveling en inspiratie hand in hand en dat levert veel interessante trends op. Daarom deel ik graag aan het einde van dit jaar een optimistisch overzicht van deze ‘Quarantrends’.

We zitten thuis. En hoewel de reistijd van het bed, via de badkamer naar het bureau ineens extreem verkort is, komen er des te meer uitdagingen op ons pad. Videocalls vanuit een prinsessenkamer, college op de bank, snel nog even 96 rollen wc-papier kopen en de was doen kan ook wel even tussendoor. Ongemerkt begint zo het onherroepelijke ‘nieuwe normaal’. Er ontstaan veel initiatieven in de sectoren die het hardst getroffen worden.
Zelf werk ik in de foodsector bij Fairtrade Original als allround creative. En in mijn geval betekent allround dat ik me werkelijk met de meest uiteenlopende taken en projecten bezighoud. In ons zelfbenoemde ‘interne reclamebureau’, lever ik de creatieve input voor onze campagneconcepten, regisseer en organiseer ik veel van onze nieuwe videocontent en werk ik vaak volledige nevenhuisstijlen uit voor onze campagnes. Voor mij kan het eigenlijk niet divers genoeg zijn. Op internet, de straat en in de keuken ben ik altijd op zoek naar nieuwe smaken, concepten en ideeën. Juist in quarantaine gaan verveling en inspiratie hand in hand en dat levert veel interessante trends op. Daarom deel ik graag een optimistisch overzicht van deze ‘Quarantrends’.

Rijks at home

Een van de eersten die duidelijk van zich laat horen is Joris Bijdendijk van Rijks, het restaurant van het Rijksmuseum in Amsterdam. Al op 16 maart start het Rijks met een thuisdiner, Rijks at home. Als je bestelde, leverde je dat een tas met een driegangendiner op, aangekleed met amuse, een interactief menu met filmpjes van Joris die vertelt over iconen uit de stad, een optioneel kaasplankje en een playlist samengesteld door de barman. Het feestmaal is nog aan te vullen met een wijnarrangement of zelfs het volledige servies. De toon is gezet. Een smaakvolle beleving kan blijkbaar prima thuisbezorgd worden in een grote vierkante rugzak.

Chef voor een dag

Verschillende restaurants schakelen volledig over op het afhaal- en bezorgconcept. Hoe goed er ook gefietst wordt, het blijft toch spannend of de gerechten standhouden tijdens het ritje naar de voordeur. Dat moeten de chefs bij de Houtloods in Tilburg ook gedacht hebben. Met ‘Chef voor een dag’ bieden zij een driegangenmenu aan waarvan de mise-en-place al gedaan is. Thuis zet je de meegeleverde koksmuts op en maak je zelf de gerechten af. Met de duidelijke instructies lukt het om de borden restaurantwaardig op te maken en uit te serveren. De gerechten opeten gaat daarna vanzelf.

Online koken

‘Kan iedereen mij zien en verstaan? Als iedereen zijn microfoon uitzet kan ik beginnen.’ Stefanie, een vriendin van mijn zus, kijkt lachend naar alle mensen die zich verzameld hebben in de flat van keukentjes op haar beeldscherm. We staan allemaal klaar bij het fornuis, met een mes in de hand, klaar om aan de slag te gaan met de ingrediënten die we volgens de instructies hebben gehaald bij de winkel. De deelnemers binnen scooterafstand van Stefanie hebben zelfs een bijpassende wijn ontvangen. Vanavond koken en eten we gezamenlijk fakes, een traditionele Griekse linzensoep. Inmiddels zijn er verschillende initiatieven die thuisworkshops aanbieden. Zo kon je eind oktober nog inschakelen bij Stream (R)on waar Ron Blaauw je live meenam door de bereiding van een sterrenmaal. Plotseling lijkt een kookprogramma op tv wat eenzijdig en achterhaald.

Ensuite badkamer en wijnarrangement

Als je niet meer uiteten kunt en enkel nog kunt bestellen bij je favoriete toko, zul je merken dat het eten alleen toch niet hetzelfde is. Je mist de sfeer, de aardige bediening, de gezellige gasten om je heen en de rare muziek die zo goed past in dat ene tentje. Om toch een onvergetelijke en sfeervolle ervaring uit te serveren zijn er verschillende hotels die de handen ineenslaan met chef en restaurant. Zo werkte Joris Bijdendijk samen met businesshotel Zoku en serveerde in de kamers een intiem tweepersoons diner. In Arnhem kookt Esteé Stooker in Hotel Haarhuis een exclusieve private dining voor op de kamer. Uiteten op de hotelkamer is niet een maas in de wet, maar een manier om toch een goed diner mét beleving te kunnen serveren. En omdat je niet hoeft te rijden, doe maar mét wijnarrangement.

Support your locals

In Amsterdam bundelen lokale voedselondernemers hun krachten door een foodbox aan te bieden in de buurt. Met kaas van de winkel om de hoek, eieren van de kraam op de markt en groenten van een boer uit de buurt is de ‘Support your locals’-box een smaakvolle invulling van saamhorigheid. Snel volgen veel andere steden en komt er ook een speciale ramadan-editie in samenwerking met Nadia Zerouali. Er is inmiddels voor elk moment van het jaar, moment van de dag, elke stemming, gelegenheid en stad of streek wel een lokale box. De brievenbus als nieuw afzetkanaal voor voedsel was voor corona met name weggelegd voor de grotere foodboxen. Maar door de noodzaak hebben ook de kleinere ondernemers via verschillende wegen de weg naar onze voordeur weten te vinden. Dus zet de brievenbus maar open en laat je inspireren.

Drive thru

Op 2 april, aan het begin van de eerste lockdown, stond je drie uur in de rij van de drive thru voor verse aardbeien naast de A50 bij Uden. Met felgele borden werd je omgeleid om achteraan aan te sluiten in een rij waar de meeste achtbanen jaloers van worden. De drive thru bestaat al een aantal jaar en is gebouwd door een eigenwijze aardbeienboer met een visie en erg lekkere aardbeien. Het wachten op een doosje is ineens een prima tijdbesteding voor de vrijdagmiddag geworden. Inmiddels zijn er meerdere locaties die een bijzondere drive thru hebben. Bij hotel Gaia in Diepenveen rijd je door de oude koetsenpoort van het hotel om je eten af te halen. Een Michelinsterrendiner haal je in Rotterdam bij het stadion van Excelsior, waar vier verschillende sterrenchefs samenwerken aan deze unieke take-away. In Breda rijd je langs een straat van foodtrucks om je menu samen te stellen. En niet alleen eten, maar zelfs cultuur is op te snuiven vanachter je stuur. In Ahoy rijd je in elektrische auto’s door een grote hal waar zo’n veertig topstukken van het Booijmans van Beuningen te zien zijn. De drive thru’s die verder gaan dan gewoon een efficiënte manier van afhalen, zijn het omrijden meer dan waard.

Seizoenarbeiders

Een hele zomer lang geen festivals. Dat levert direct een overschot aan harde werkers op. Daarnaast wordt het grensverkeer binnen Europa beperkt en wordt het voor veel seizoenarbeiders een stuk lastiger om naar Nederland te komen. Het initiatief ‘De Seizoenarbeiders’ wordt gestart. Zij verbinden degenen zonder werk met de agrarisch ondernemers die handen te kort komen. Het lijkt haast een zomerkamp of festival. Je kunt zelfs een plekje boeken op de oogstcamping, inclusief ontbijt, lunch, avondeten, artiesten, filmavond, rondleiding en een oogstfeest aan het eind van de week. Voordat je het weet sta je weer lachend met vreemden, met je laarzen in de modder. Deze keer geen biertje in de hand, maar een net geoogste bloemkool.

Bossche zomer

Den Bosch heeft in de binnenstad zo veel horeca, dat sommige straten in de zomer allemaal lijken op een feestje waarvan je de uitnodiging hebt gemist. Afstand houden is eigenlijk ondenkbaar. Geïnspireerd op een festival of attractiepark wordt de stad heringericht in verschillende ‘area’s’. De kwartieren worden allemaal voorzien van een terras waar verschillende horeca uit de stad invulling aan mogen geven. De terrassen in de binnenstad worden tot tegen de Sint Jan aan uitgebreid. Maar juist tot ver buiten het centrum wordt het publiek gelokt door unieke horeca. Aan de zuidkant van de stad staat het Smakenrad, een reuzenrad waar je kunt dineren. Terwijl aan de noordkant een restaurant is geopend aan een artificiële waterplas in een nieuwbouwwijk in Rosmalen. Allemaal om ruimte te creëren en op een verantwoorde manier de vakantie in eigen stad zo leuk mogelijk te maken. Ik kijk uit naar wat de Bossche winter ons zal brengen.

De eerste golf aan maatregelen heeft veel creatieve concepten opgeleverd. Doordat veel gewoonten tot aan de blauwdruk zijn vervaagd, wordt de essentie ervan weer duidelijk. Dat brengt uitdagingen en kansen met zich mee. Vermaak binnenshuis zal de komende tijd een uitdaging blijven. Een beetje extra uitpakken met beleving naar de consument is dus een goed idee. Al moeten we de verveling niet volledig afschrijven. Net als een leeg vel, is verveling beangstigend en veelbelovend op hetzelfde moment. Laat de uitdagingen je inspireren en omarm de verveling om iets nieuws te ontdekken.

Dit artikel is geschreven door Berber Galema, creative & vormgever bij Fairtrade Original.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken