[column] Basis

[column] Basis
  • Algemeen
  • 26 jan 2021 @ 08:19
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Terug naar de basis. Ja, dat willen we allemaal wel. Zeker met deze coronashit die ons dagelijks leven tot een surrealistische hel maakt.

Ik las in een persbericht van TUI dat het Nederlandse volk hevig terugverlangt naar de tijd waarin we een ligbedje bij het zwembad nog met een handdoekje konden claimen. Ja, mensen, zo desperaat zijn we inmiddels. Ik zag ook Vrienden van Amstel Live vanuit een leeg Ahoy op de livestream. Alsof de artiesten op een andere planeet stonden te zingen. Overigens respect voor de bierbrouwer, want hoewel het online feestje in geen 0.0% te vergelijken was met het opzwepende live event met rondvliegend bier en hees schreeuwende fans nodigde Amstel toch maar iedereen uit voor een gratis rondje van best aardige muziek.

Terug naar normaal. Een reset naar 0. Dat Trump werd verwijderd van Twitter is al een goede start natuurlijk. Vrijheid van meningsuiting prima, maar dictators gaan hun boodschap maar uitventen rond het kampvuur van de proud boys. Democratie, in mijn ogen zeker niet zaligmakend maar altijd nog het beste alternatief, is al een schaars goed in deze boze wereld. De techreuzen zouden er goed aan doen de schoonmaak nog even door te zetten, want zelf zijn ze ook bepaald niet vies van dictatoriaal handelen. In toenemende mate bepalen zij als monopolisten het aanbod van digitaal nieuws en reclame en maken zij consumenten in toenemende mate tot makkelijk te manipuleren slachtoffers. Adverteerders volgen als makke schapen en zijn nauwelijks in staat tot het maken van een vuist. Konden we maar even terug naar het begin van internet, en dat we de grenzen van het betamelijke vanaf de basis goed en netjes zouden hebben geregeld. IAB en VEA hebben een monsterverbond gesloten en lijken ook verward te raken in de tentakels van de techreuzen. Respect dan ook voor de bureaus Joe Public, BrandBase en Chunk Creative Agency die als lid afhaken, omdat zij het optimisme van de nieuwe partij VIA ten aanzien van de platformmachthebbers vooralsnog niet delen.

Ga terug langs start. Marketing kan hier en daar ook een reset gebruiken. Het aantal varianten op het woord marketing zijn inmiddels niet meer te tellen: van neuro- en guerrillamarketing tot influencer- en datadriven marketing. En dat terwijl veel marketeers hun marketingstrategie - met de P’s - nauwelijks op orde hebben en de menselijke maat steeds meer negeren. De klant - lees: de mens - centraal is in de praktijk vaak een holle kreet. Laten marketeers, media, platforms, adverteerders nu eindelijk weer eens kiezen voor de mens als basis.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 02, 2021.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken