[column] De dood leeft
- Algemeen
- 24 feb 2021 @ 08:01
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Maatschappij
- 24 feb 2021 @ 08:01
- Redactie MarketingTribune
De dood komt in coronatijd helaas voor iedereen opeens heel dichtbij. Wat verandert er in onze omgang met de dood? Maatschappelijke bewegingen die Wolves & Birds al vóór de pandemie opvielen, maar die nu actueler zijn dan ooit.
‘Zonder de dood geen leven’, is een van de meest fundamentele natuurwetten, maar toch rust er bij veel mensen een taboe op het onderwerp ‘dood’. We praten er liever niet over en stoppen het graag weg. Vanuit angst voor de eigen dood en die van onze dierbaren. Het legt namelijk onze kwetsbaarheid bloot en kwetsbaarheid wordt nog steeds door velen – onterecht - gezien als zwakte. Toch zien we dat dit aan het veranderen is. Het taboe was voor de pandemie al langzaam aan het verdwijnen en Wolves & Birds verwacht dat dit in de versnelling gaat, nu de dood aan de orde van de dag is en niet meer is weg te stoppen.
We zien onder meer dat mensen steeds meer open met elkaar in gesprek gaan over de dood. Zo zijn er Death Cafés waar mensen samenkomen om over de dood te praten en is er het platform Death Over Dinner dat je handvatten geeft hoe je met je dierbaren tijdens een diner kan praten over de eigen dood en ieders wensen. We ontkennen de dood steeds minder en uiten onze gevoelens daaromtrent meer. Het Klokhuis maakt niet voor niets een serie over rouwen en dood en ontwikkelde het platform Sinds ik jou mis, waar kinderen hun gevoelens anoniem kwijt kunnen en de gevoelens van anderen kunnen lezen.
Uit de taboesfeer
We zien ook een tendens dat er meer openheid is over miskramen en de emoties die daar bij komen kijken. Bekende Nederlanders als Sanne Vogel en Rens Kroes hebben hun ervaringen al gedeeld en ook de rauwe foto die Chrissy Teigen van haar miskraam deelde op Instagram maakte veel los over het onderwerp en zorgde voor veel herkenning en erkenning bij vrouwen die dit ook hebben meegemaakt. Maar ook een lastig onderwerp als zelfmoord komt steeds meer uit de taboesfeer. Merlijn Kamerling schijft in zijn boek Nu ik je zie over zijn vader Antonie en diens suïcide. Lange tijd ontkende hij zijn vader, omdat zijn zelfmoord te pijnlijk was, maar nu hij er openlijk over heeft geschreven, kan hij zijn vader weer in zijn hart sluiten. Het uiten van gevoelens rondom de dood geeft verbinding met jezelf en met anderen, want het is iets waar we allemaal vroeg of laat mee te maken gaan krijgen.
Natuurlijk proces
We betrekken de dood meer bij ons leven en gaan het steeds meer zien als een natuurlijk proces. Dit past ook in een grotere trend die Wolves & Birds ziet: dat we beseffen dat we allemaal onderdeel zijn van de natuur en dat we daar weer meer verbinding mee zoeken. We zien dat ook aan de veranderingen in de manier waarop mensen begraven willen worden. Er zijn steeds meer natuurbegraafplaatsen waar mensen hun lichaam kunnen teruggegeven aan de natuur. Er zijn urnen die je in de grond kunt stoppen, waar vervolgens een boom uitgroeit. En je kunt, in plaats van een kist, kiezen voor een paddenstoelenpak die je lichaam op een natuurlijke manier composteert.
Daarnaast zien we ook meer aandacht voor het proces van doodgaan. Waar er al langere tijd doulas zijn voor het begeleiden van een geboorte, zijn er nu ook death doulas die begeleiden bij het sterven. Zij bieden mentale steun tijdens en na het sterven, voor degene die het ondergaat en voor nabestaanden. Op Instagram geeft Melissa Kramer via haar account Mijn kwaad bloed een inkijkje in het leven met de wetenschap dat ze dood zal gaan aan leukemie. Ze heeft inmiddels 220.000 volgers. In het tv-programma Over Mijn Lijk word je meegenomen in het dagelijks leven van mensen die terminaal zijn. Ondanks de naderende dood zie je vooral dat de kandidaten het leven willen vieren en leren ze op de valreep wat voor hen écht belangrijk is in het leven. En de kijker leert mee. Niet voor niets werd dit programma afgelopen oktober na 8 seizoenen bekroond met een Gouden Televizierring.
Mooie taak voor merken
‘De dood is de belangrijkste raadgever in het hier en nu’, zegt Susanne Duijvestein, zelfstandig begrafenisondernemer 2.0. Juist door meer bezig te zijn met de dood kunnen we betere keuzes maken in ons leven. Hoe wil je herinnerd worden? Doet dit er echt toe? Welke mensen zijn echt belangrijk voor me? Juist in deze mentaal uitdagende tijd waarin we allemaal teruggeworpen worden op onszelf, nieuwe manieren en invullingen aan ons leven moeten geven, kan stilstaan bij de dood ons de weg wijzen. Hier ligt ook een mooie taak voor merken. Allereerst voor merken die in deze branche een rol spelen, maar juist ook voor merken daar buiten. Geef mensen de tools om er nu al mee om te gaan, maak de dood bespreekbaar, maak het onderdeel van het hier en nu. Want, de dood helpt je te leven.
Dit artikel is geschreven door Wolves & Birds, creative trend strategy door Jacqueline Wolfs & Merel de Boer, en verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2021.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing