[column] Prikken
- Algemeen
- 9 feb 2021 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - MarketingBrandingMerken
- 9 feb 2021 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
De overheid - ons Vadertje Staat - is natuurlijk net zo goed een merk als pakweg Unilever, Ikea of Shell. Als merk heb je het dan momenteel heel slecht voor elkaar.
Je ligt al continu onder vuur vanwege de bijna dictatoriale coronamaatregelen die je de maatschappij oplegt, over de gebrekkige communicatie over het vaccinatiebeleid en dan blijkt ook nog dat alle data van je coronatests gewoon op straat liggen. Met mindere incidenten zou een ‘gewoon regulier’ merk al lang naar de haaien zijn.
Een merk bouwen en solide houden heeft volgens mij alles te maken met vertrouwen en eerlijkheid. Hoe betrouwbaar is de belofte van een merk en kunnen ze dat onder alle omstandigheden ook volhouden? Juist in tijden van corona komt het erop aan: hoe gaat ons merk standhouden en waarmaken wat het belooft? Hoe eerlijk zijn we eigenlijk? Want in crisistijd zijn consumenten superkritisch en hebben ze alle tijd om nog eens goed na te denken of ze voor merk A of toch maar voor merk B gaan. Maar ja, bij de overheid heb je helaas weinig keuze. Wil je een coronaprik, dan zul je toch echt gewoon geduld moeten hebben.
Eens te meer moeten merken - en zeker de overheid - zich rekenschap geven van het feit dat ze onder een maatschappelijk vergrootglas liggen. Ik noem Ikea, Shell en Unilever uiteraard niet zonder bedoeling. Ikea heeft gigantische leveringsproblemen en hun serviceafdeling heeft het zwaarder te verduren dan minister De Jonge, Shells reputatie ligt onder vuur vanwege de olielekken in Nigeria (terwijl ze ook een heel ‘groen’ beleid voeren, maar daar lees je niks over) en Unilever als - positieve uitzondering - kondigde recentelijk aan dat zij in de toekomst alleen nog wil werken met leveranciers die normale lonen betalen en diversiteit ook daadwerkelijk tot hun beleid maken. Werken aan merken is een volcontinue bezigheid.
Marketeers moeten blijven ‘prikken’ in hun merk. Voldoe ik nog aan de maatschappelijke norm, doet mijn merk genoeg voor de mens in het algemeen, ben ik eerlijk over mijn merk? Een merk bouwen is een merk blijven checken, ontwikkelen en innoveren. Onze hoop is gevestigd - zoals altijd - op de jeugd. De SAN heeft als award de Next Merkenbouwer in het leven geroepen en ook opgenomen in het vaste assortiment. Talent dat merken veel meer de maatschappelijke en menselijke rol zal geven die ze zouden moeten hebben. Hoop ik althans. Als ze maar blijven prikken...
Dit is het editorial uit MarketingTribune 03, 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing