[column] Zijn we echt zo afgescheiden en onvolkomen?
- Algemeen
- 4 feb 2021 @ 11:32
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - StrategieMVO
- 4 feb 2021 @ 11:32
- Kees Klomp
Het vermogen om een positieve impact te maken wordt een onlosmakelijk onderdeel van het zakelijke domein. Maatschappelijk betekenisvol wil zeggen: zakelijk waardevol in de 'Betekeniseconomie'.
Om positieve impact te kunnen maken, is het cruciaal om maatschappelijke issues goed te begrijpen, alleen dán kun je immers bepalen welke interventie positief-effectief zal zijn.
Als ik les geef, zie ik dat studenten het gegeven wicked problems en de daarbij horende wederzijdse verbondenheid van maatschappelijke problemen, ondertussen goed kunnen bevatten.
Maar de gelaagdheid van problemen -wat ik embedded problems noem- blijkt veel lastiger. Problemen zijn áltijd gelaagd. We zien vooral de vele, verschillende symptoomproblemen, en hebben de neiging om al onze tijd en energie aan het bestrijden hiervan te besteden, maar deze symptoom-problemen worden áltijd veroorzaakt door onderliggende systeemproblemen. Het probleem van symptoomprobleem-bestrijding is dat het slechts oppervlakkig en tijdelijk werkt, de oorzaak wordt immers niet aangepakt.
En onder álle systeemproblemen liggen twee geïntegreerde bron-problemen: de illusies van 'afgescheidenheid & onvolkomenheid'. We hebben het -onterechte- idee dat we afgescheiden & incomplete wezens zijn. Het is dit verhaal/geloof wat ons zich destructief doet gedragen.
Een toelichting op 'afgescheidenheid': dit is het bronverhaal achter het individualisme, ontstaan tijdens de Verlichting met als gevolg onder andere de basis van het kapitalisme en het liberalisme. Een toelichting op het gevoel van 'onvolkomendheid': dit vindt zijn oorsprong in de Bijbel, denk aan Adam en Eva: 'de mens is slecht en moet in toom worden gehouden'. We zien onszelf als eeuwig project om goed of beter te worden. Of om iets te bereiken dat ons bevestigt dat we goed zijn. Alle menselijke ontwikkeling kan zo worden teruggebracht naar deze twee ontologieën.
We voelen ons alleen en onvolmaakt. We moeten onszelf ontwikkelen om ertoe te doen.
Om gezien, gehoord en geliefd te worden. Terecht?
Kees Klomp
lector Betekeniseconomie Hogeschool Rotterdam
duurzaamheidsstrateeg
foto boven: ontmoeting Kees Klomp (rechts), Lucas Mol (m.) en Peter van Woensel Kooy op de Groene Afslag (Laren)
(foto: HFvV)
model hieronder: Omgekeerde ontwikkelingspiramide uit colleges Kees Klomp
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- zonde
- vermogen .
- betekenis
- egoisme
- Kees Klomp
- bijbel
- verantwoord
- individu
- marketing
- groep
- doorgeslagen
- MVO
- groei
- merk
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- 'Retailmedia is niet alleen voor de grote spelers'
- Gouden combinatie van technologie, commercie en klantgerichtheid
- Onderzoek: Energiecontracten te complex
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management