[column] Zijn we echt zo afgescheiden en onvolkomen?
- Algemeen
- 4 feb 2021 @ 11:32
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - StrategieMVO
- 4 feb 2021 @ 11:32
- Kees Klomp
Het vermogen om een positieve impact te maken wordt een onlosmakelijk onderdeel van het zakelijke domein. Maatschappelijk betekenisvol wil zeggen: zakelijk waardevol in de 'Betekeniseconomie'.
Om positieve impact te kunnen maken, is het cruciaal om maatschappelijke issues goed te begrijpen, alleen dán kun je immers bepalen welke interventie positief-effectief zal zijn.
Als ik les geef, zie ik dat studenten het gegeven wicked problems en de daarbij horende wederzijdse verbondenheid van maatschappelijke problemen, ondertussen goed kunnen bevatten.
Maar de gelaagdheid van problemen -wat ik embedded problems noem- blijkt veel lastiger. Problemen zijn áltijd gelaagd. We zien vooral de vele, verschillende symptoomproblemen, en hebben de neiging om al onze tijd en energie aan het bestrijden hiervan te besteden, maar deze symptoom-problemen worden áltijd veroorzaakt door onderliggende systeemproblemen. Het probleem van symptoomprobleem-bestrijding is dat het slechts oppervlakkig en tijdelijk werkt, de oorzaak wordt immers niet aangepakt.
En onder álle systeemproblemen liggen twee geïntegreerde bron-problemen: de illusies van 'afgescheidenheid & onvolkomenheid'. We hebben het -onterechte- idee dat we afgescheiden & incomplete wezens zijn. Het is dit verhaal/geloof wat ons zich destructief doet gedragen.
Een toelichting op 'afgescheidenheid': dit is het bronverhaal achter het individualisme, ontstaan tijdens de Verlichting met als gevolg onder andere de basis van het kapitalisme en het liberalisme. Een toelichting op het gevoel van 'onvolkomendheid': dit vindt zijn oorsprong in de Bijbel, denk aan Adam en Eva: 'de mens is slecht en moet in toom worden gehouden'. We zien onszelf als eeuwig project om goed of beter te worden. Of om iets te bereiken dat ons bevestigt dat we goed zijn. Alle menselijke ontwikkeling kan zo worden teruggebracht naar deze twee ontologieën.
We voelen ons alleen en onvolmaakt. We moeten onszelf ontwikkelen om ertoe te doen.
Om gezien, gehoord en geliefd te worden. Terecht?
Kees Klomp
lector Betekeniseconomie Hogeschool Rotterdam
duurzaamheidsstrateeg
foto boven: ontmoeting Kees Klomp (rechts), Lucas Mol (m.) en Peter van Woensel Kooy op de Groene Afslag (Laren)
(foto: HFvV)
model hieronder: Omgekeerde ontwikkelingspiramide uit colleges Kees Klomp
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- groei
- individu
- marketing
- merk
- groep
- vermogen .
- zonde
- doorgeslagen
- MVO
- egoisme
- bijbel
- Kees Klomp
- verantwoord
- betekenis
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing