[column] Omdenken

[column] Omdenken
  • Algemeen
  • 9 mrt 2021 @ 08:00
  • 10671 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MarketingMaatschappij

Rasoptimisten zien altijd kansen. Crisis? Welke crisis? Creatief denken, daar gaat het om. Omdenken neemt als organisatie problemen als uitgangspunt.

Hun aanpak van het probleem verschilt echter met dat wat je normaliter zou kunnen verwachten. Je moet namelijk geen probleem oplossen, nee, je moet van een probleem een nieuwe mogelijkheid maken. Niet denken in termen van ‘Ja, maar’, maar in termen van ‘Ja, en’. Probleem, feit, mogelijkheid. Die heilige drie-eenheid.

In de coronacrisis valt heel wat om te denken. Nagenoeg elk businessmodel loopt momenteel muurvast. Horeca, retail, banken, evenementen, reiswereld, automotive, ze kampen allemaal met dezelfde uitdaging: hoe bereik ik de consument nog in een tijd waarin niks mag? In termen van marketing feitelijk een onmogelijke en tegelijk hysterische situatie: ondernemers willen nog steeds hun spullen heel graag kwijt (maar kunnen dat maar heel moeizaam tot stand brengen) en de consumenten willen heel graag spullen kopen (maar kunnen dat maar mondjesmaat voor elkaar krijgen). Vraag en aanbod is als marktprincipe ernstig verstoord en marketing helpt er geen mallemoer aan. Ergo, het is als discipline even compleet nutteloos, omdat de klant al heel lang vanuit zichzelf snakt naar zoiets simpels als consumeren.

Hulde aan de ondernemers die niet bij de pakken neerzitten en omdenken. Voorbeelden te over. Neem Vrienden van Amstel Live die besloot de jaarlijkse muzikale biershow in Ahoy te gaan streamen. Of TUI die met Droomparken en het magazine Helden het concept Droomzomer lanceren en hun parken weer vol boeken. Corendon die Costa Holanda introduceerde, all inclusive op Hollandse bodem en Rabobank die Rabo Carbon Bank opricht waar valuta geen geld is, maar CO2-transacties.

Corona zal ooit een slechte herinnering worden. In de nieuwe, glorieuze tijd die ons wacht, zal marketing waarschijnlijk ook nooit meer hetzelfde zijn, want in tijden van crisis en omdenken wordt alles vloeibaar. Leuk onderwerp wellicht voor een ander omdenkconcept, het Clubhouse.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 05, 2021.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken