[column] Vrij

[column] Vrij
  • Algemeen
  • 11 mei 2021 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Jean-Jacques Rousseau, Frans schrijver en filosoof uit de 18e eeuw, zei ooit: ‘De mens is vrij geboren en toch ligt hij overal in ketenen.’ Zo is het eigenlijk ook met ons in de coronaperiode. We willen van alles, vooral vrij zijn, maar de overheid en het virus hielden en houden ons in een verlammende wurggreep.

Maar die ketenen bedoelde hij uiteraard ook metaforisch. De winkel, het terras, het museum en theater, ze bleken opeens het grootste Utopia denkbaar: we smachten naar afleiding, nieuwe kleding, cultuur, gezelligheid, bier en wijn en vooral de aanblik van langs slenterende mensen die op hun beurt jaloers zouden terugkijken.

Vrijheid. We willen met deze editie de vrijheid vieren, de ontsnapping aan het virus, de onwrikbare wil van de mens om zich niet te laten knechten. De vrijheid om te doen en laten wat je wil, zonder restricties van een avondklok, het meer dan symbolische mondkapje en de beperkingen van de overheid voor horeca, dierentuin en theater. De vrijheid ook om niet slechts online spullen te bestellen, maar gewoon in een stenen winkel, met mensen die je graag helpen.

Toch zal corona ook een tijd van bezinning zijn geweest. Lao-Tse, Chinees filosoof +/- 600 voor Christus, filosofeerde ooit dat vrij zijn van wensen tot innerlijke rust leidt. In de coronaperiode zal heus menig consument - al dan niet op een yogamatje - zich hebben afgevraagd of hij ook gelukkig kan zijn zonder elk weekend winkelen, nog meer spullen vergaren en zonder horeca. Maar filosofie is geen moderne marketing. Nagenoeg elk mens heeft soms behoefte aan spenderen. De lange rijen - wachten is het nieuwe shoppen! - voor de Primark, Action en Zara getuigen van veel verborgen en lang gedragen ‘leed’. Ook voor marketeers zou de coronatijd een signaal moeten zijn om marketing wellicht anders te gaan inrichten, wellicht de consument minder ‘ketenen’?

Dit is het editorial uit MarketingTribune 09, 2021.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken