[column] Ik ben trots om marketeer te zijn
- Algemeen
- 23 mrt 2022 @ 10:45
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 23 mrt 2022 @ 10:45
- Gastblogger
Onlangs zat ik aan tafel bij een van de grote uitvoeringsorganisaties in Nederland. Er was een voorstelrondje. Wat zou ik zeggen? Naast EY Partner ben ik in hart en nieren marketeer.
Maar kan ik dat hier vertellen? Ik bemerkte een wat ongemakkelijk gevoel. Wat zou dit met de mensen tegenover mij doen. Zouden zij mij zien als een commerciële dame die ongevraagde prullaria aan de man probeert te brengen. Iemand van de spiegeltjes en de kraaltjes? Zouden ze mij, als ik me als marketeer zou voorstellen, wel serieus nemen?
Schroom
Toch overwon ik mijn schroom, want marketeer zijn, is niet vies. Marketeer zijn betekent dat je een evenwicht aanbrengt tussen het denken vanuit het klantbelang en het organisatiebelang, dat je de klant naar binnen haalt, dat je een merk van een organisatie bewust bouwt, wat allemaal leidt tot vertrouwen. Ik stelde me voor: Beate van Dongen Crombags, EY Partner en marketeer in hart en nieren. Ik voelde trots om dat hier vanuit deze rol te kunnen toevoegen.
Vertrouwen
Door allerlei affaires staat dat vertrouwen in de publieke sector onder druk. Om dat tij te keren, is het serieus nemen van de marketingfunctie cruciaal. Werken met mensen, waarbij het denken vanuit de klant hun eerste natuur is. Mensen die acteren vanuit de belofte die je als organisatie doet aan klanten. Mensen bij wie het merkdenken in de genen zit. De term klant is in lang niet alle publieke organisaties een woord dat gebruikt wordt. Vaker wordt er gesproken over burgers en bedrijven. Immers, mensen kiezen niet zelf om zaken te doen met de organisatie, dus het zijn geen klanten. Nee, dat is waar, maar toch denk ik dat wanneer we deze burgers en bedrijven klant noemen we direct aan een klantgerichte mindset werken. Daarbij moeten klanten in de ontwikkeling en verbetering van de dienstverlening van organisaties een stem hebben. Wat vinden zij van de concepten die worden ontwikkeld. Waar lopen zij tegenaan. Om hiervan te leren en op basis hiervan te itereren, zodat de dienstverlening echt inspeelt op de behoeften en deze eenvoudig, transparant en begrijpelijk is.
Commander’s intent
Ook moeten publieke organisaties werken aan hun merk. Waar sta je voor als organisatie. Wat is de bedoeling en wat zijn de waarden die je ‘klanten’ in elk contact wilt laten ervaren? De militaire wereld maakt gebruik van het commander’s intent, waarbij de commandant op een heldere wijze de gewenste uitkomst van een opdracht of operatie en het waarom formuleert. Zo kan de militair in het veld, in een complexe of onverwachte situatie waarin geen contact met zijn meerdere mogelijk is, de juiste keuze maken die bijdraagt aan de intentie van het oorspronkelijke bevel.
‘Het commander’s intent is een motie van vertrouwen aan het individu’
Het commander’s intent is daarmee eigenlijk een motie van vertrouwen aan het individu, waarbij het individu handelt vanuit de bedoeling en bijdraagt aan het uitstralen van die waarden waar de organisatie voor staat.
Publieke sector
En dan marketingtechnologie. Door deze goed te gebruiken, kunnen we burgers en bedrijven geautomatiseerd en persoonlijk bedienen. En dit werkt. Klanten worden hier blij van. Daarbij is het van belang digitale toepassingen niet in de hoek van het bouwen aan een onpersoonlijke fabriek te plaatsen. Een fabriek waarin de burger het risico loopt niet meer als mens te worden gezien. Technologie hoeft geen ‘koude’ benadering van de burger op te leveren. Door marketingtechnologie goed te gebruiken, kunnen we de menselijke maat laten floreren en ‘gestandaardiseerd maatwerk’ bieden en persoonlijke aandacht inzetten waar deze echt nodig is.
Kortom, het denken en handelen als marketeer gaat een impuls geven aan de menselijke maat in de uitvoering. Die menselijke maat draagt substantieel bij aan het vertrouwen dat we als burgers en bedrijven hebben in de overheid, wat op zijn beurt weer cruciaal is voor een goed lopende samenleving. Dus marketeers, spreek je uit. Ook in de publieke sector!
Deze column is geschreven door Beate van Dongen Crombags, partner EY VODW, en verscheen eerder in MarketingTribune 03, 2022.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing