[column] Hoe gaan onze jaren twintig de geschiedenisboeken in?

[column] Hoe gaan onze jaren twintig de geschiedenisboeken in?
  • Algemeen
  • 22 apr 2022 @ 08:30
  • 12329 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Als er over honderd jaar teruggekeken wordt naar de jaren twintig van deze eeuw, ben ik benieuwd hoe, want het zijn roerige jaren, net als de jaren twintig van de vorige eeuw. Pandemie, oorlog, maar ook verbinding… Hoe gaan onze jaren twintig de geschiedenisboeken in? Als ik nu alvast een voorstel mag doen, wil ik de jaren twintig van deze eeuw beschrijven als de jaren van verbinding.

Wandelschoenen uit het vet
Tijdens de pandemie werd in verbinding blijven belangrijker, maar ook lastiger. Het lukte ons echter wel in de periode van beperkingen en lockdowns. We bedachten alternatieve vormen om elkaar te ontmoeten of herontdekten oude. Via Teams en Zoom bleken we in staat ons werk goed te doen en hadden we lol met collega’s tijdens de digitale vrijmibo, al dan niet met digitale pubquiz. Er ontstond ook meer verbinding met onze omgeving en de natuur. De wandelschoenen kwamen massaal uit het vet en onder meer aangespoord door de Ommetjes-app maakten we vele kilometers. Mooie bijkomstigheid: ook wandelen zorgt voor verbinding. Met je omgeving, met jezelf of met degene met wie je wandelt.

Mattie en Wietze herenigd
Ook nu zie ik dat verbinding centraal staat en waartoe dat kan leiden. We nemen vluchtelingen uit Oekraïne op in onze huizen, grote groepen mensen werken samen om hulp te kunnen bieden, tv-zenders hebben samen een nationale hulpactie opgezet en zelfs de grootste concurrenten verenigen zich. En daarmee bedoel ik niet Mattie en Wietze, die na vijf jaar weer samen radio maakten, maar heb ik het over de twee grootste supermarkten in Nederland, die de handen ineen hebben geslagen.

'Wie had ooit gedacht dat Jumbo en Albert Heijn samen zouden werken aan een unieke actie?'

En dat dankzij een initiatief van hockeyclub Cartouche, waar mijn kinderen spelen. Wie had ooit gedacht dat Jumbo en Albert Heijn samen zouden werken aan een unieke actie? Geel en blauw samen voor Oekraïne. Hoe mooi is dat?

Continue cirkel
De kwaliteit van mensen om verbindingen aan te gaan, kan dus heel krachtig zijn en leiden tot ongekende mogelijkheden. Ook in ons vak is verbinding essentieel. Dat is waar het om draait. Marketeers zijn in staat om merk en mogelijke klanten met elkaar te verbinden en dat doen we op verschillende manieren. Allereest verdiepen we ons in de klant, zodat we hem of haar begrijpen. We maken contact en tonen onze oprechte interesse. Welke behoefte is er? Waar kunnen we mee helpen? Die kennis vertalen we vervolgens naar producten en diensten, die een oplossing bieden voor de behoefte van de klant, en naar campagnes, persoonlijke gesprekken, online, blogs, nieuwsbrieven, podcasts en zelfs een DM-actie. Zo vertellen we wat we te bieden hebben en laten we zien dat we hebben geluisterd. Zo zorgen we dat we in contact blijven. Door deze continue cirkel van begrijpen, vertalen, vertellen en luisteren, ontstaat er een sterke verbinding tussen het merk en de klant en blijf je als merk relevant. Dat is de kracht van verbinding!

Deze bijdrage is geschreven door Esther Oostrom RM, Divisiemanager Commercie bij Klaverblad Verzekeringen, en verscheen eerder in MarketingTribune 05, 2022.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken