[column] Rook

[column] Rook
  • Algemeen
  • 28 jun 2022 @ 08:00
  • 15308 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MarketingMaatschappij

Waar rook is, is vuur. Waar een merk is, is marketing. Zo simpel is het. Je kunt het een niet zonder het ander zien.

Natuurlijk zijn er heel veel ‘verderfelijke’ merken. Tegenwoordig wil niemand meer werken voor een tabaksfabrikant, olieproducent of de wapenindustrie. Want waar vroeger de ziel van de creatief sneller werd verkocht dan een tweedehands auto, zo heilig zijn we nu allemaal. We willen allemaal een betere wereld, een groene wereld met een fijn klimaat, veel vogels en vlinders en geen armoe en oorlog, schoon water voor iedereen en vooral geen stijging van de zeespiegel. Nee, natuurlijk niet, maar droom gerust verder.

Dit is de wereld waarin we leven en daarin horen ook sigaretten, geweren, olietankers, gokpaleizen, bier en jenever, snoepgoed en porno. Wen er maar aan. En als je in een wereld van spullen leeft, dan moeten die spullen ook aan de man en vrouw, en soms een kind, worden gebracht. Dat we daar - vooral met die laatste doelgroep - voorzichtig mee moeten zijn, lijkt me duidelijk. Gelukkig zijn er op het gebied van snoep, drank, tabak en nu ook gokken al best veel beperkende maatregelen genomen. Marketeers zijn niet gek en vooral niet dom. Niemand gooit graag zijn eigen glazen in.

Natuurlijk zijn er altijd activisten die graag de wereld met één druk op de knop naar hun hand willen zetten en alles anders willen laten zijn. Ik heb nieuws: feeën met een toverstafje bestaan niet. In dialoog gaan met elkaar wel. Daar bereik je doorgaans meer mee dan met een kanon op een mug schieten. Of laf huilie huilie doen op social media en vervolgens niks meer van je laten horen.

Marketeers hebben allemaal dezelfde uitdaging: hoe breng ik verantwoord mijn boodschap en product bij de consument. Het ene merk heeft in dat proces een grotere uitdaging dan het andere, want we verkopen niet allemaal zoete koekjes. Het getuigt juist van moed als marketeers van een ‘bedenkelijk’ merk in dialoog willen met ons over de vraag hoe zij verder moeten met hun product in een veranderende wereld. Als iedereen dat adagium zou huldigen, dan steken we allemaal iets nieuws van elkaar op.

 

Dit is het editorial uit MarketingTribune 10, 2022.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken