[column] Niet verbieden, maar verleiden tot positief gedrag

[column] Niet verbieden, maar verleiden tot positief gedrag
  • Algemeen
  • 19 sep 2022 @ 08:53
  • 10351 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieMVOPolitiek

Vanaf 2024 verbiedt de gemeente Haarlem reclames voor vlees in de openbare ruimte. 'Lokale reclameverboden zijn er voor de bühne en bieden geen échte oplossingen', zeggen Henriette van Swinderen en Erik van Engelen van BvA, de Bond van Adverteerders.

Het gemeentebestuur van Haarlem wil hiermee milieu en klimaat beschermen. Met hetzelfde doel weerden eerder zes Nederlandse gemeenten, waaronder Amsterdam en Den Haag reclames voor fossiele brandstoffen.

Reclameverboden zijn te willekeurig, creëren onduidelijkheid voor consumenten en zijn praktisch onuitvoerbaar. Inzetten op meer reclame gericht op positieve gedragsverandering en duidelijke (zelf-)reguleringsafspraken op landelijk niveau met overheden, gemeentebesturen en de industrie zijn veel zinvoller voor gezondheid en klimaat, denkt de BvA.

De juridische houdbaarheid van lokale verboden op vleesreclames is ook nog eens twijfelachtig want betekent een beperking van de vrijheid van meningsuiting. Toch willen wij ‘de juridische weg’ niet bewandelen. Als adverterend bedrijfsleven delen wij de maatschappelijke zorg om milieu en klimaat en onderschrijven de noodzaak tot ingrijpende gedragsveranderingen van consumenten én bedrijven. Dat bereik je niet met verbieden, maar wel door te verleiden tot positief gedrag zoals bijvoorbeeld het eten van meer groente, matigen van alcohol, zout en suiker, vaker de trein nemen en wassen op lagere temperaturen. Precies waar we als sector goed in zijn.

Het eenzijdig en willekeurig verbieden van specifieke reclames in gemeenten is in strijd met de landelijke reclamecodes. Daarbij creëert het ongelijkheid voor consumenten: in Den Bosch worden consumenten geïnformeerd over speciale aanbiedingen en in Haarlem niet? Nog afgezien van de onuitvoerbaarheid die zal ontstaan als gevolg van onduidelijke criteria. Want waar trek je de grens en hoe ga je bijvoorbeeld om met reclames voor hybride auto’s of soep met balletjes?

Wij zijn overtuigd dat de gezondheid van mens en planeet meer baat heeft bij reclames die verleiden tot positief gedrag en dat op dat gebied nog een wereld te winnen is. Met reclames die eerlijk en geloofwaardig zijn en zo nodig ook informeren over mogelijke nadelen, zoals de slogan ‘geld lenen kost geld’ bijvoorbeeld doet. Daar gezamenlijk de schouders onder zetten gaat veel effectiever zijn dan op lokaal niveau lukraak verbieden van reclame voor individuele producten en diensten.

Als Bond van Adverteerders zetten wij ons daarom in om samen met onze leden, grote en kleine adverteerders, voorstellen te ontwikkelen die leiden tot méér reclame gericht op positieve gedragsverandering, die aantrekkelijk en eerlijk is en oproept tot matiging waar nodig. En vervolgens zullen wij in gesprek gaan met landelijke en gemeentelijke overheden om de criteria hiervoor af te spreken en vast te leggen in duidelijke regelgeving en zelfregulering. Zodat consumenten, gemeenten en adverteerders weten waar ze aan toe zijn en we gezamenlijk een wezenlijke bijdrage leveren aan gezondheid en klimaat.

Erik van Engelen, voorzitter
Henriette van Swinderen, directeur

BvA, netwerk van merkleiders

 

beeldcredit: Basil James / Unsplash

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken