[column] Waarheid
- Algemeen
- 17 jan 2023 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - MarketingMaatschappij
- 17 jan 2023 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
Als je marketeers en reclamemensen op de Bijbel zou laten zweren - even afgezien van het dubieuze en dus ongeloofwaardige, religieuze aspect hiervan - dat ze vanaf nu nooit meer zouden afwijken van de waarheid, dan zullen velen afhaken waarschijnlijk.
Iedereen kent de voorbeelden, van nu en van toen. Melk, de witte motor, yeah right. Miele, er is geen betere. Uhh, nou best wel en in ieder geval veel goedkoper; vraag maar aan Coolblue. Autootje kopen? Iedereen weet nog hoe de autowereld jaren geleden brutaal sjoemelde met de uitstootcijfers van dieselmotoren. Hoe perensap wordt verkocht met maar liefst 60% peer als bestanddeel en dat de Consumentenbond dit na onderzoek dan terugschroeft naar een schamele 2% of iets dergelijks. Pensioenfondsen die niet zouden beleggen in olie en wapens en dat, oeps, toch blijken te doen. Kleding die toch, oh excuus, door kinderhandjes in India en China wordt gemaakt. Google die - welnee! - geen misbruik maakt van zijn machtspositie, maar wel een boete van 4 miljard euro aan de broek krijgt en bruin brood dat nog steeds wit brood is met een kleurtje!
Reclame en marketing is al zo oud als de weg naar Rome, en dus ook die dunne scheidslijn tussen de feitelijke waarheid en het verdraaien ervan. Er moeten per slot van rekening wel spullen worden verkocht, ja! En consumenten worden nu eenmaal graag belazerd, dat weet u toch? Oh nee, die tijd hebben we nu echt achter ons gelaten. Met de toenemende vraag naar authenticiteit, duurzame goederen en echtheid in communicatie, en met social media als scherprechter, kan een merk of bedrijf niet meer ongestraft wegkomen met een leugentje om bestwil. Er zijn inmiddels al genoeg bedrijven op de vingers getikt omdat ze iets anders beweerden in hun uitingen dan ze konden waarmaken.
Natuurlijk, het gaat al steeds beter in de reclame en marketing, juist ook omdat alles op straat ligt tegenwoordig. Een gewaarschuwd merk telt voor twee. Nu nog de laatste leugentjes laten varen. Belofte maakt schuld. Kom op, marketeers, jullie kunnen dit. Bewijs het maar, 2023 wordt het jaar van jullie waarheid.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 01, 2023.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing