[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?

[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?
  • Algemeen
  • 18 okt 2023 @ 07:57
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

De automarkt floreert weer als vanouds. Na een aantal mindere jaren waar als gevolg van corona en leveringsproblemen aanmerkelijk minder auto’s zijn verkocht, belooft 2023 weer een topjaar te worden omdat er weer veel meer auto’s verkocht worden. Daarbij zijn de auto’s flink duurder geworden, niet alleen de EV’s.

In de eerste helft van 2023 steeg het aantal registraties van nieuwe personenauto's in Europa (inclusief de Europese Unie, EVA-landen en het Verenigd Koninkrijk) met 17,6% tot 6.588.937 auto's in vergelijking met 5.601.386 verkochte auto's in het eerste semester van 2022 (bron: CSS – juli 2023). De verwachting is dat de verkoop 10% boven die van 2022 zal liggen.

Van oudsher waren autokopers behoorlijk trouw aan hun merk, de vraag is in hoeverre dat verandert door de opkomst van EV’s en daarmee vele nieuwe automerken.

De auto-industrie is een strategische industrie in Europa. Het is een van de dingen die de Europese Unie verenigen. Elk jaar worden in de EU bijna 20 miljoen voertuigen geproduceerd. Er zijn meer dan 300 fabrieken in heel Europa die werk bieden aan 12 miljoen mensen en goed zijn voor ongeveer 4% van het bbp. Voertuigen die in Europa worden geproduceerd, worden beschouwd als de schoonste, veiligste en stilste ter wereld. Ondanks het feit dat de EU zeker een mondiale speler is, wordt verwacht dat in de nabije toekomst ongeveer 80% van de groei in de automobielindustrie buiten de Unie zal plaatsvinden.


Van oudsher de bepalende automerken in Europa / Foto: ListCarBrands

Merktrouw anno 2012
Merktrouw is de mate waarin een consument loyaal blijft aan een bepaald automerk. Volgens een onderzoek van WDM in opdracht van Automotive, is de merktrouw onder autobezitters toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren. Het onderzoek maakt onderscheid tussen particuliere eigenaren en leaserijders. Bij die laatste groep scoort Volvo erg goed; 55 procent geeft aan het merk trouw te blijven. Dat is een aanzienlijk betere score dan de (gedeelde) nummer 2, Skoda en Volkswagen, die op 46 procent merktrouw mogen rekenen. De top-10 wordt gecompleteerd door Toyota (45%), BMW en Ford (beide 41%), Audi (40%), Renault (37%) en Mercedes en Opel (beide 36%).

In Nederland zegt 48% van alle autorijders merktrouw te zijn, maar in werkelijkheid blijkt dit echter maar 40% te zijn. Mercedes-rijders scoren het best, ongeveer 50% kiest wederom voor een Mercedes bij aanschaf van een occasion2.

Millennials minder merktrouw
Uit een onderzoek naar merkentrouw blijkt; merkentrouw is dood. Voor deze studie werden 17.012 mensen die in 2011, 2012 of 2013 een nieuwe auto gekocht hebben gevraagd hoe ze het verkoopproces ingingen. Hoe ze bijvoorbeeld informatie zochten over hun potentiële nieuwe aankoop, maar ook of ze al een voorselectie hadden gemaakt van merken die werden overwogen. Wat blijkt; 50% van de ondervraagden gaf aan het koopproces volledig open in te gaan zonder het uitsluiten of selecteren van merken vooraf. Onder Millennials is dit percentage ‘zoals verwacht’ nog wat hoger, namelijk 54%.

Bepalende factoren bij merktrouw auto’s
Van oudsher zijn factoren als betrouwbaarheid, onderhoudskosten, kwaliteit en compleetheid multimedia, navigatie, merk, type en kleur van het model en natuurlijk de aanschafprijs zeer bepalend. Ook zeer bepalend is de inruilprijs voor de auto die je inlevert of verkoopt, want die is bepalend voor je portemonnee.

De laatste en zeker de komende jaren zijn zo mogelijke de keuze van brandstof/energie en mate van negatieve bijdrage aan het milieu mede doorslaggevende factoren geworden.

Voeg daaraan toe de mate waarin veiligheid is doorgevoerd in de uitrusting van de auto. Veiligheid zoals “stay in Lane”, surround view, zelfsturing (nog niet toegestaan), voice-response, bestuurder camera, parkeersensoren, afstand begrenzer, etc.


Foto: autoblog.nl

Tesla heeft vooral fans
Er wordt wel eens smalend gezegd dat Tesla geen echte klanten heeft, maar vooral fans. Duitse cijfers lijken dat te bevestigen. Zo maar eventjes 86,6% van de Teslaklanten die vorig jaar een nieuwe auto kochten, kwamen weer bij het Amerikaanse EV-merk terecht. Opmerkelijk aangezien Tesla niet altijd even berekenbaar is. Het laat prijzen soms hevig fluctueren en het merk maakt regelmatig beloften die het niet nakomt. Maar het lijkt hun klanten niet te deren. Tesla-rijders zijn het meest loyaal: 67% koopt wéér een Tesla; dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek uitgevoerd door S&P Global Mobility.

De onderzoekers analyseerden de gegevens van 11,7 miljoen verkochte auto’s in 2022. Daarbij keken ze of consumenten hetzelfde merk auto kochten als hun vorige auto. Tesla kwam daarbij als winnaar uit de bus. Maar ook Toyota (vanwege betrouwbaarheid) en Dacia (waar voor je geld) scoren goed.

Vast staat dat merktrouw bij autobezitters onder druk staat, temeer omdat er steeds meer keuze komt en ook China zich nadrukkelijk bij autokopers meldt.

Leo van Sister
De Merkcommissarissen®

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken