Redactie MarketingTribune


Nationale Marketing Benchmark: Aantonen marketing performance voor veel marketeers uitdaging
Het meten en voorspellen van marketingperformance is veel complexer dan het implementeren van een tooltje of een dashboard, stellen Sven Meijer van Objective Platform en Folkje Berends van SRM Opleidingen & Trainingen.

Grand Prix Content Marketing: 'Content marketing is omnipresent'
Op 31 oktober worden ze weer uitgereikt, de prestigieuze Grand Prix Content Marketing-awards en -bekroningen. Inschrijven is nog tot 13 september mogelijk. Freek Janssen van het Genootschap van Contentstrategen legt uit waarom je als content marketeer eigenlijk niet mag en kunt ontbreken op dit nationale content marketing-feest.

DOSSIER SUMMER IN THE CITY Wieke Vrielink van Schiphol
'De customer journey van een vertrekkende passagier bestaat uit 32 touchpoints.' Voor ons Dossier Summer in the city in gesprek met Wieke Vrielink van Schiphol: ‘Niet CX maar PX, de Passenger Experience’.

OrangeValley group integreert labels tot één merk
De digital labels van OrangeValley Group, BlueElevation, Aubergine IT en Copper IM, gaan per 1 juli 2023 verder onder de naam OrangeValley. Onder die naam bouwt de organisatie verder aan één sterk merk om opdrachtgevers maximaal te ontzorgen op het gebied van digitale dienstverlening.

Olaf Groenendijk van TNO: 'Je werk ligt voor de helft binnen de onderneming'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Olaf Groenendijk van TNO.

ON A DAILY BASIS (ODB) produceert next-gen voetbalprogramma Kick 't Met voor Ziggo Sport
ON A DAILY BASIS produceert nieuw programma 'Kick 't Met' om de nieuwe generatie voetbalfan aan te spreken.

Finalisten CCMA Manager of the Year 2023 bekend
Wie wordt de nieuwe CCMA Manager of the Year 2023? De Manager of the Year-jury heeft uit 54 nominaties acht finalisten bekengemaakt. Eén van hen maakt in november kans op de titel als opvolger van Déliane Schimmel van Florius.

Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!

De grappigste 1 april-grappen van 2023
Onze onvolprezen collega's van Marketingfacts.nl zijn al weken bezig alle mogelijke (en onmogelijke) media af te speuren op zoek naar de beste 1 april-grappen van 2023. Onderstaand een samenvatting van hun overzicht.

'Onderzoekbranche scoort bijna 9 procent meer omzet'
Uit de 15e editie van het Trendrapport Marktonderzoekbureaus in samenwerking met MOA blijkt dat de marktonderzoekbranche met vertrouwen uitkijkt naar 2023.
![[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat is er met jonge meiden aan de hand?
We moeten het over de meisjes hebben. Meisjes ja. Of misschien past de term meiden beter, aangezien ik het heb over vrouwelijke middelbare scholieren.

Het nieuwe elan van Kinderpostzegels: 'Konden we nog wel verder met deze merknaam?'
Aflevering 10 van de rubriek Marketeer van een betere wereld in gesprek met Marlies Maasdam (links op de foto), Hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving Kinderpostzegels en Kim Cramer (rechts op de foto), Co-Founder/CEO BR-ND People.

Online verkoop groeit 4 procent in derde kwartaal ondanks productendip
In het derde kwartaal werd online iets meer uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal in 2021. De online consumentenbestedingen komen uit op 7,2 miljard euro, een groei van 4 procent.
![[column] Had hier clickbait moeten staan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.

Onderzoek: De waarde van aandacht
Tijdens de Mi3-LinkedIn B2B Next Summit in Australië in augustus 2022 werden twee populaire marketingwetten op scherp gezet. Sharp viel over de 60:40-regel van Binet en Field en de discussie laaide op over de waarde van aandacht, waarin ook Mark Ritson en Karen Nelson-Field zich in mengden

Shortlist Gouden Zaag 2022 bekend
Talent is schaars. Daarom presenteren MarketingTribune, Lode Schaeffer en de Jonge Honden voor het negentiende jaar in successie de ‘Gouden Zaag’ voor aanstormend creatief toptalent. Dit zijn de zes topzagers van 2022, geselecteerd door het Jonge Hondenbestuur.

Margot Klerkx van Renewi: 'We recyclen nu 66 procent van alles wat we ophalen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 9e aflevering Margot Klerkx, Head of Marketing bij afvalverwerker en recyclebedrijf Renewi.

De perfecte positionering voor marketeers (1)
Hoe krijg je meer invloed en realiseer je meer impact als marketeer? In een drieluik schetst Julian Stevense, senior consultant en founder van het Amsterdamse Brandgurus, hoe marketeers een stevige positie krijgen en houden in de boardroom. Vandaag deel 1: De staat van marketing.

EIGEN ONDERZOEK: We besparen liever op pasta en toiletpapier dan op goede koffie
Speciaal voor ons Dossier over onderzoek zoomden MarketingTribune en Validators in op het aankoopgedrag van consumenten als het gaat om levensmiddelen, en dan vooral de keuze tussen huismerk en A-merk in tijden van crisis. Een van de uitkomsten: Onze huisdieren mogen van A-merken blijven genieten.

Lianne Hanenberg van Bonduelle: 'Voor sollicitanten is de impact die je maakt als bedrijf doorslaggevend'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 8e aflevering Lianne Hanenberg, Marketing Manager Benelux bij Bonduelle.
![[branded content] Hoe speel je in op de veranderende markt van influencer marketing?](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Hoe speel je in op de veranderende markt van influencer marketing?
Samen met Bob ten Berge, Head of Strategy, en Leonie Belderbos, Team Lead Brand Partnerships, blikken we in 2 delen terug op tien jaar Talpa Social en de belangrijkste mijlpalen. In dit tweede deel, een blik op de nieuwste trends in influencer marketing.

De Grand Prix Content Marketing is terug!
De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe partner, nieuwe jury en nieuwe categorieën. Samen met Het Genootschap van Contentstrategen reikt MarketingTribune begin oktober de Grand Prix Content Marketing Awards uit, de enige echte prijzen voor de beste cases op het gebied van contentmarketing.

Leonie Dankers (Healthy Seas Socks): 'Dat is wat een rebranding en doordacht eenduidig verhaal voor je merk kan doen'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de 7e aflevering van deze serie geschreven door Gijs de Swarte Leonie Dankers, marketingmanager van Healthy Seas Socks.

Rob den Dool van Yumeko: 'Hiermee kunnen we echt impact maken'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over ook die voorzien dat die trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Ervaringsdeskundigen aan het woord...

Wie is de Beste Brabantse Marketeer van 2021?
Op woensdag 25 mei a.s. wordt de Beste Brabantse Marketeer verkozen in het Parktheater te Eindhoven. De titel Beste Brabantse Marketeer wordt in drie categorieën uitgereikt.

Dossier Direct Marketing: Aandacht is een kostbaar goed
Dinsdagavond, u komt terug na een lange kantoordag en leegt de brievenbus. Lopend naar de deur scant u de post. Een brief en een paar reclamefolders. Dan valt uw oog op uw eigen naam. Leuk, attent, is de eerste reactie. Reclame is de tweede gedachte. U bent gespot in de wereld van Direct Marketing.
![[column] Love Storm](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Love Storm
We kwamen met 2022 net lekker op stoom of Corona werd opgevolgd door Corrie. Zoals Corona namen kent als Delta en Omikron, hebben stormen die ook. Na Corrie kwamen Dudley, Eunice en Franklin. Voor het bedenken van namen zouden meteorologen en virologen wat mij betreft inspiratie op kunnen doen bij make-up merken.

Naïf: 'Het is de kunst om het verhaal simpel te houden'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast, maar hoe doe je het als merk goed? Voor de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 4 Naomi Becht van Naïf.

Bedzzzy: 'Gemak bleek nog belangrijker dan duurzaamheid'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 3 is het de beurt aan Bedzzzy.

Mediq: 'Eerst aantoonbare stappen zetten, dan pas communiceren'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de nieuwe serie 'Marketeer van een betere wereld' interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deel 2 is het de beurt aan Mediq.
- AlgemeenNieuws Elvie viert Borstvoedingsweek met...Weblog [column] De marketing van...Nieuws The Good Roll wordt eerste Fair...Nieuws Tinder lanceert...Nieuws Pedigree opent hondensnackbar op...Weblog [column] Unseen 2023: Nieuwe...
- B2BWeblog [column] Een 1 voor DuitsNieuws Genomineerden voor DDMA...Nieuws Equinix benoemt Adam Berlew tot CMONieuws Automotive Marketing Event 2023: Gas...Weblog [column] Merktwist niet bevorderlijk...Nieuws FD: 'Regen aanmaningen is voorbode...
- BureausNieuws D&I Monitor 2023: 'Alleen mannen...Nieuws VodafoneZiggo gebruikt 90's...Nieuws ByBP en Driivn lanceren...Nieuws Artsen slaan alarm tegen vapen in...Nieuws Saskia Wagenmakers CEO IPG MediabrandsNieuws Julie Oostvogels nieuwe Business...
- ContentmarketingNieuws SeniorWeb start campagne tegen...Nieuws TikTokTalkshow voor jongeren over...Nieuws 'Voedingscampagnes moeten beter...Nieuws Bizarre consumentenverhalen bij de...Nieuws Rijksmuseum viert familiemaand met...Nieuws 'Bibliotheek Amsterdam is er voor...
- DesignNieuws Pokémon bezoekt het Van Gogh MuseumNieuws Kane: a band rebrandedNieuws [branded content] Design Thinking:...Nieuws Coca-Cola introduceert nieuwe...Nieuws Albert Heijn meest succesvolle...Weblog [column] Branding is bullshit
- Food en RetailNieuws Herman den Blijker ontwikkelt Franse...Nieuws Spar lanceert eigen retailmedia:...Nieuws Eerste resultaten Unilever...Nieuws 'Inflatie en Oekraïne dwingen...Weblog [column] ‘Praat Nederlands met me’:...Nieuws Eerste AI gestuurde restaurant van...
- MediaNieuws Universiteitsblad Cursor op zwart...Nieuws Stenden Hogeschool start minor...Nieuws Robbert-Jan van de Velde station...Nieuws Ster gaat reclameruimte regionale...Nieuws Elma Media en ANP Business gaan...Nieuws 'Advertentievrije variant Facebook...
- Online MarketingNieuws Strix technische partner Skins...Nieuws Technologische innovatie leidend bij...Nieuws Rabobank presenteert Rabo Identity...Nieuws Snapchat deelt nieuwe cijfers...Nieuws Startpagina.nl bestaat een kwart eeuwNieuws [branded content] Stap voor stap...
- SponsoringNieuws Toyota verzorgt duurzame mobiliteit...Nieuws Jeugdeducatiefonds en NN laten...Nieuws Shell verkoopt Ouwe Taart tijdens de...Nieuws Martijn Smelt van TP Vision:...Nieuws Ocean Outdoor verlengt partnership...Weblog column Gaat EV Experience...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Genomineerden voor DDMA... 03-10-2023
- Equinix benoemt Adam Berlew tot CMO03-10-2023
- Automotive Marketing Event 2023: Gas... 02-10-2023
- FD: 'Regen aanmaningen is voorbode... 28-09-2023
- Aanbesteding exploitatie Nederlands... 27-09-2023
- Lineage presenteert winnaar... 22-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »