Biografie Robbert van den Heuvel is eigenaar van van digital b2b marketing bureau Heuvel Marketing. Met een klein team met hybride marketeers helpt Heuvel Marketing b2b ondernemingen met complexe diensten en/of producten aan een gevulde pijplijn met gekwalificeerde salesleads. Sinds 2012 is Heuvel Marketing Certified Gold Partner van HubSpot.
Robbert van den Heuvel

7 onmisbare onderdelen in je marketingrapport
Als b2b marketeer wordt er behoorlijk veel van je verwacht. Zo dien je er - onder andere - voor te zorgen, dat de corporate website meer relevant webverkeer trekt en dat er een groter aantal betere leads wordt gegenereerd. Een gedegen inbound marketing strategie kan je daarbij goed van dienst zijn. Om daadwerkelijk aan te kunnen tonen, wat de geboekte resultaten zijn ten opzichte van de voorgaande perioden, is het verstandig om minimaal eenmaal per maand te zorgen voor een overzichtelijk en consistent (inbound) marketingrapport. Wat moet hier in staan?
Content curatie: profileer je bedrijf als kennisleider
Er is zoveel informatie op internet beschikbaar dat er tegenwoordig niet alleen mensen nodig zijn die compleet nieuwe informatie publiceren, maar ook mensen die bestaande informatie toegankelijk maken. Deze activiteit wordt 'content curatie' genoemd.
In één dag naar een moderne marketingstrategie
Regelmatig zit ik met b2b (marketing-)professionals aan tafel om met hen te spreken over hun online marketing strategie. Vaak hoor ik daarbij de volgende drie uitdagingen terugkomen: We willen meer relevante bezoekers naar onze corporate website; we willen een toename van leads voor sales afdeling en we willen betere leads voor onze sales afdeling.
Waarom Engagement Programs beter werken dan lead nurturing
Als b2b professional ben je ongetwijfeld bekend met het fenomeen lead nurturing. Lead nurturing is een vooraf ingerichte serie e-mail berichten die je vanuit je marketing automation platform automatisch kunt laten versturen aan een vooraf gedefinieerde groep leads. Uit verschillende onderzoeken is inmiddels gebleken dat een goede lead nurturing strategie zorgt voor meer rendement uit je marketing budget.
[Onderzoek] b2b websites slecht ingericht voor genereren leads
De b2b website wordt steeds belangrijker in de inbound marketing mix voor ondernemers. Kopers besteden immers steeds meer tijd online om informatie te verzamelen rondom de aanschaf van complexe producten en/of diensten. Marketing software provider DemandBase voerde een onderzoek uit naar de effectiviteit van b2b websites op het gebied van leadgeneratie. In dit artikel zet ik de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek op een rijtje.
[Onderzoek] B2b websites slecht ingericht voor genereren van leads
De b2b website wordt steeds belangrijker in de inbound marketing mix voor ondernemers. Kopers besteden immers steeds meer tijd online om informatie te verzamelen rondom de aanschaf van complexe producten en/of diensten. Marketing software provider DemandBase voerde een onderzoek uit naar de effectiviteit van b2b websites op het gebied van leadgeneratie. In dit artikel zet ik de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek op een rijtje.
LinkedIn handleiding voor de marketeer: een visuele checklist
Laatst kwam ik een infographic tegen die op een aardige manier in beeld brengt hoe je LinkedIn kunt inzetten als onderdeel van je inbound marketing mix. In totaal kom ik met 10 tips, die vervolgens in de infographic worden uitgelegd!
Corporate social media assessment : een korte checklist
Als marketeer ben je voortdurend op zoek naar goede manieren om social media voor jouw organisatie in te zetten. Op internet zijn er talloze voorbeelden beschikbaar van ondernemingen, die succesvol zijn met social media. Helaas is het wat lastiger om concrete tools of templates te vinden waarmee je een beter inzicht kunt verkrijgen of en hoe je social media specifiek voor jouw organisatie zou kunnen laten werken. Daarom bespreek ik in dit artikel een eenvoudige "Corporate Social Media Opportunity Assessment".
3 scenario's om je online marketingstrategie te optimaliseren
Als b2b marketeer ben je voortdurend op zoek naar manieren om meer rendement uit je online marketing strategie te halen. Het is daarbij zeker aan te raden om goed te bekijken op welke wijze inbound marketing daaraan kan bijdragen. In dit artikel geef ik een overzicht van de inbound marketing activiteiten die je als b2b marketeer kunt ondernemen om je gewenste doelen te bereiken. Hierbij ga ik uit van drie mogelijke scenario’s.
Marketingautomation software: 5 handige toepassingen
Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer b2b marketeers zich bezighouden met het ontwikkelen en uitvoeren van een inbound marketing strategie voor hun onderneming. Om een gefundeerde inbound marketing strategie uit te kunnen voeren, is het eigenlijk een noodzaak dat je software inzet die je in staat stelt het proces in te richten, te ondersteunen en te analyseren: marketingautomation software. In dit artikel benoem ik 5 deelgebieden waarbij marketing software je kan ondersteunen.
B2b contentmarketing in de High-Tech sector: 4 interessante bevindingen
Een onmisbaar onderdeel in een iedere goed uitgedokterde digitale marketing strategie voor b2b-ondernemingen is: het aanbieden van content, die relevant is voor je ideale klant op de juiste plaats en het juiste moment. In dit artikel zet ik een aantal bevindingen uit dit onderzoek op een rijtje en stel ik steeds de vraag ‘zou er inmiddels iets veranderd zijn aan de statistieken?’
6 tips om je management te overtuigen van marketing automation software
Marketeers hebben tegenwoordig te maken met diverse uitdagingen wanneer het gaat om het investeren in een nieuwe technologie: een lager budget, minder hulpmiddelen en een gereserveerde houding van het management. In de praktijk is gebleken dat marketing automation software b2b-marketeers in staat stelt om meer en aantoonbaar rendement te halen uit de marketingstrategie.
Start in deze drie stappen met inbound marketing
Management Team publiceerde eens een "Podium"-artikel van mijn hand over het verbeteren van het rendement van je marketingbudget. Het zal geen verrassing zijn dat de conclusie is, dat je je marketingrendement aanzienlijk kunt verbeteren door een deel van je marketingbudget in te ruimen voor inbound marketing.
Revenue Performance Management: een overkoepelende aanpak?
Sinds het begin van de twintigste eeuw zijn er een aantal strategische managementtheorieën verschenen die ervoor gezorgd hebben dat bepaalde ondernemingen in de betreffende perioden een aanzienlijke voorsprong op hun concurrentie konden nemen.
Deze woorden verleiden je volgers tot doorklikken!
Social media scientist Dan Zarella publiceert met enige regelmaat aardige conclusies uit de vele onderzoeken die hij uitvoert op het gebied van diverse social media. Zo stelde hij afgelopen week een lijst samen met bevindingen uit een onderzoek naar het verband tussen het gebruik van bepaalde woorden en het doorklikgedrag op links in Tweets. Voor dit onderzoek bestudeerde hij meer dan 200.000 Twitterberichten, die links bevatten. In dit artikel heb ik de - in mijn ogen - vanzelfsprekende en verrassende conclusies uit deze lijst gegroepeerd en op een rijtje gezet.
Met inbound marketing vul je jouw sales pijplijn
De afgelopen jaren is het werkveld voor sales professionals drastisch veranderd. Waar je in het verleden vrijwel de enige bron van informatie was voor een potentiële klant op zoek naar informatie over je product of dienst, heeft het internet deze rol voor een groot gedeelte overgenomen. Zakelijke kopers hebben zichzelf immers al ruimschoots over jullie producten en diensten geïnformeerd voordat jij met ze in contact komt. Ze hebben dit gedaan via jullie website, via social media en eventueel veelgebruikte reviewsites in jullie branche.
Wat heb je aan een hoge positie op Google?
Op het weblog van zoekmachinespecialisten SEOmoz kwam ik een interessante afbeelding tegen. In deze afbeelding is weergeven hoe groot de kans op een click is bij een vertoning op een hoge positie in Google. Zo is bijvoorbeeld te zien dat 42 procent van de clicks bij zoekresultaten gaat naar de eerste positie van de lijst. Bij een vermelding voorbij de tweede pagina (na positie 20) kun je slechts maximaal 1,2 procent van de clicks verwachten.
Is MA software een must voor b2b marketeers?
B2b marketing is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Omdat potentiële kopers steeds meer onderzoek doen op internet, hebben ze minder vaak en ook pas later in het aankoopproces contact met de verkoop-professionals van je onderneming. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd, dat je als b2b marketeer steeds meer verantwoordelijk wordt voor het verzorgen van het eerste contact met potentiële klanten (lead generatie) en hen daarbij op de juiste momenten dient te voorzien van relevante informatie.
3 social media mythen ontkracht
In dit blog onkracht ik 3 social media mythen, namelijk bereik, aandacht en motivatie. In een HubSpot webinar presenteerde 'social media scientist' Dan Zarella: 'The Science of Social Media'. Dan Zarella probeert aan de hand van cijfermatig onderzoek te ontdekken op welke wijze je ideeën viraal kunt laten verspreiden in social media. Daarbij laat hij zich inspireren door onder biologische principes en een wat uit de mode geraakte wetenschap: 'memetics'.
Is marketing automation software een must voor b2b marketeers?
B2b marketing is de afgelopen jaren radicaal veranderd. Omdat potentiële kopers steeds meer onderzoek doen op internet, hebben ze minder vaak en ook pas later in het aankoopproces contact met de verkoop-professionals van je onderneming. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd, dat je als b2b-marketeer steeds meer verantwoordelijk wordt voor het verzorgen van het eerste contact met potentiële klanten (lead generatie) en hen daarbij op de juiste momenten dient te voorzien van relevante informatie.
Website aanpassen: meer tekst of meer beeld?
De ideale b2b website is erop ingericht om één of meerdere conversies tot stand te brengen. Deze conversie kan zijn: het aanvragen van een brochure; het maken van een afspraak; het downloaden van een e-book of white paper en tot slot het abonneren op een nieuwsbrief.
4 manieren om links naar je website te verzamelen
Het is essentieel dat je zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige links naar je website verzamelt. Dit leidt vaak tot een hogere positie in zoekmachines voor bepaalde zoektermen. Daarnaast leveren veel kwalitatief hoogwaardige inbound links ook meer bezoekers op. In dit artikel bespreek ik vier manieren om links naar je website te verzamelen.
5 handige gratis tools voor b2b contentmarketing
Wanneer je aan de slag wilt gaan met inbound marketing bestaat de eerste stap uit het creëren van relevante content, oftewel het opzetten van een b2b contentmarketing strategie. Content kan in verschillende vormen aangeboden worden, zoals tekst, afbeeldingen, audio of video.
In 4 stappen naar een passende contentstrategie
Volgens het rapport 'Industrial Indicators' uitgegeven door het Amerikaanse industriële onderzoeksinstituut GlobalSpec gaat de hedendaagse business-to-business koper steeds vaker op zoek naar relevante online content om te komen tot een aankoopbeslissing: "The top three sources used to search for products and services are search engines, supplier web sites, and online catalogs—all online sources where you have the best opportunity to connect with customers."
4 manieren om links naar je website te verzamelen
Het is essentieel dat je zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige links naar je website verzamelt. Dit leidt vaak tot een hogere positie in zoekmachines voor bepaalde zoektermen. Daarnaast leveren veel kwalitatief hoogwaardige inbound links ook meer bezoekers op. In dit artikel bespreek ik vier manieren om links naar je website te verzamelen.
Hoe je een lead nurturing campagne inricht met relevante content
Een essentieel doel van iedere inbound marketing strategie is het converteren van webbezoekers naar leads. Om deze leads vervolgens ook te overtuigen om daadwerkelijk je producten en/of diensten aan te schaffen, is het de moeite waard om extra aandacht te besteden aan het opzetten van een doordachte lead nurturing campagne.
3 Typen content voor een lead nurturing campagne
In dit blog besteed ik aandacht aan de aard van de content in de verschillende fasen van de lead nurturing campagne. Een mooie methode om content te verdelen over de verwachte aankoopcyclus van je potentiële b2b-klant, is door gebruik te maken van een content plan (zie afbeelding onderaan dit artikel).
Meet je website statistieken met Google Analytics
Wanneer je wilt weten of je inbound marketingstrategie voldoende rendement oplevert, is het cruciaal om je website statistieken continu te blijven meten. Een prachtig gratis instrument om deze statistieken goed te meten is Google Analytics.
Verbeter je vindbaarheid met een zakelijk weblog
Uit het State of Inbound Marketing onderzoek - uitgevoerd in opdracht van Hubspot - blijkt dat steeds meer ondernemingen in de Verenigde Staten een toenemend deel van het marketing budget reserveren voor het bijhouden van een eigen zakelijk weblog. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek dat het onderhouden van een zakelijk weblog daadwerkelijk leidt tot het werven van nieuwe klanten.
Vier onmisbare marketing automation functies
Het is zonde van je budget als je veel geld investeert in een marketing automation oplossing die niet in staat blijkt te zijn om je zorgvuldig ontworpen marketingprogramma’s uit te voeren. En het is nog pijnlijker als je deze aanschaf achteraf moet verantwoorden….! Ik schreef al eerder dat het volgens analisten en gebruikers noodzakelijk is om – voorafgaand aan de aanschaf van een marketing automation tool – een goede inventarisatie te maken van de verschillende functies die de tool aanbiedt.
Wat te doen als rendement AdWords campagne instort
Vrijwel iedere b2b marketeer vertrouwt op meerdere digitale marketing instrumenten om zijn of haar online doelstellingen te behalen. Naast middelen als banner advertising, e-mailmarketing en online PR wordt een behoorlijk deel van het digitale marketing-budget door veel marketeers uitgegeven aan de ongekroonde koning van ‘online marketingland’: Google Adwords.
Hoe herken je een moderne marketing organisatie?
Enige tijd geleden schreef ik hier een blogartikel naar aanleiding van een onderzoek naar 'World Class Marketing Maturity'. De hoofdconclusie van dit onderzoek is dat (B2B-) ondernemingen in te delen zijn naar de fase van volwassenheid van hun marketing organisatie. Deze indeling start bij 'de ad-hoc marketing organisatie' en eindigt bij 'de moderne marketing organisatie'.
De 4 fasen op weg naar Moderne Marketing
De afgelopen jaren is B2B-marketing in een rap tempo wezenlijk veranderd. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 'de B2B koper' meer dan tweederde van zijn of haar aankooppad aflegt via digitale kanalen.
Hoe kan marketing automation helpen op weg naar omzet?
Als B2B marketingprofessional dien je er niet alleen voor te zorgen dat de website van je onderneming beter wordt gevonden door relevante bezoekers, maar ook dat deze interessante leads genereert voor je salesteam.
Kennisleider worden met content-curatie
Inbound marketing wordt steeds populairder in Nederland. Door het creëren en publiceren van relevante originele content, zoals blogartikelen, video’s, casestudies of white papers, wordt een B2B-onderneming online beter zichtbaar en vindbaar. Op deze manier kan een onderneming haar marktbereik enorm vergroten.
Inbound marketing rapportage: 7 relevante KPI’s
Ten opzichte van enkele jaren geleden wordt er van jou als b2b marketeer veel meer verwacht. Zo is het steeds belangrijker dat je daadwerkelijk kunt aantonen wat de resultaten van je inspanningen zijn. Zo dien je er - onder andere - voor te zorgen, dat de corporate website meer relevant webverkeer trekt en dat er een groter aantal kwalitatief hoogwaardige salesleads wordt gegenereerd. Wanneer je inbound marketing op een doordachte manier toepast kun je erop rekenen dat deze progressie geboekt gaat worden.
RPM: een nieuwe industriële doorbraak?
Sinds het begin van de twintigste eeuw is er een aantal strategische managementtheorieën verschenen dat ervoor gezorgd heeft dat bepaalde ondernemingen in hun tijdvak een aanzienlijke voorsprong op hun concurrentie konden nemen. Revenu Performance Management (RPM) moet het ‘doorbraak’model worden voor marketing en sales.
Stem content af op de aankoopcyclus
In een eerder artikel schreef ik dat het aanbieden van relevante en informatieve content een cruciaal onderdeel vormt van je inbound marketingstrategie. Om ‘inbound’ succesvol uit te kunnen voeren, is het aan te raden om content aan te bieden die aansluit bij iedere fase van de aankoopcyclus.
Inbound marketing in 1 werkdag per week
Regelmatig zit ik met b2b marketingprofessionals aan tafel om met hen te spreken over hun online marketing strategie. Vaak hoor ik daarbij de volgende drie uitdagingen terugkomen: 1. We willen meer relevante bezoekers naar onze corporate website; 2. We willen een toename van leads voor sales afdeling; en 3. We willen betere leads voor onze sales afdeling.
- AlgemeenNieuws Jongeren roepen marketeers op anders...Nieuws [De zomer van] Dennis Akkerman: 'We...Nieuws Tentoonstelling House of Hiv toont...Nieuws [branded content] Bezorgopties...Nieuws Rode lippen tegen 'kissing disease'Nieuws AP wil aanpassing wet gebruik...
- B2BNieuws Synergie organiseert Impact on the...Nieuws Oranje Fonds lanceert Ertoe doen in...Nieuws [branded content] ‘Deze Belgische...Nieuws Fiverr bestrijdt met Selina...Weblog Column: CEO wissel eens van functie...Nieuws Fiverr lanceert nieuwe B2Bcampagne
- BureausNieuws Campagne BCC zet in op service en...Nieuws Charlotte Wisse stapt over naar De...Nieuws De zomer van] Melanie Bosveld: 'Hou...Nieuws SNS introduceert 'kansvergroters'...Nieuws Osborne Clarke kiest Coopr als...Nieuws Dept breidt uit met designstudio...
- ContentmarketingNieuws Fresh Bridge, sponsor van Grand Prix...Nieuws Jurylid GPCM Daphne Hoogenboom Blij...Nieuws Deadline inzenden GPCM 30 augustus...Nieuws Jurylid Grand Prix Content Marketing...Weblog Column Kun jij duurzame stukjes...Nieuws Robin Wollenberg, jurylid GPCM:...
- DesignNieuws [De zomer van] Helmich van Herpt:...Nieuws Tikkie lanceert Groepie voor...Nieuws De Nachtwacht in 8.000 NFT'sNieuws Designer Lenny Stöpp bij...Weblog [column] Presenteren in mijn...Nieuws Alef de Jong is oprichter en...
- Food en RetailNieuws Grolsch produceert groen gas uit...Nieuws Omzet detailhandel hoger in Q2,...Nieuws Wakker Dier maakt nominaties...Nieuws McDonalds lanceert juwelencollectie...Nieuws Martijn Rommertz van Mycosan: 'Ik...Nieuws HelloFresh rapporteert hoogste...
- MediaNieuws Boekensector verliest 16 merkwaarde...Nieuws Genomineerden Televizier-Ster Impact...Nieuws Nationale-Nederlanden lanceert...Nieuws Hoofdredacteur Marcella weg bij...Nieuws Els Rozenbroek ontvangt Mercur dOr Nieuws ‘Boost your life’ nieuwe motto...
- Online MarketingNieuws Duurzaam fietsbrillenmerk ppeeqq bij...Nieuws RacingNews365 geeft gas op...Nieuws Justitie VS start mededingingszaak...Nieuws Onderzoek: bijna 5 Nederlandse...Nieuws HomeExchange kiest Counter Content Nieuws AliExpress past voorwaarden...
- SponsoringNieuws Grill Guru naamgever NK Surftour Nieuws Tourwinnaar Vingegaard vliegensvlug...Nieuws Fuze Tea brengt ode aan fusie van...Weblog [column] Hoeveel media-aandacht...Nieuws AGU ziet ambities uitkomen in ParijsNieuws Van Lanschot Kempen partner...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

Moonback

Sevenstar Yacht Transport

Welten

Welten

Syndus Group

Perfetti Van Melle Benelux B.V

Stichting Fight cancer

BouwKennis
Laatste Nieuws
- Synergie organiseert Impact on the... 16-08-2022
- Oranje Fonds lanceert Ertoe doen in... 15-08-2022
- [branded content] ‘Deze Belgische... 15-08-2022
- Fiverr bestrijdt met Selina... 14-08-2022
- Fiverr lanceert nieuwe B2Bcampagne11-08-2022
- DOSSIER STUDIEREIS Mariëlle Krouwel... 10-08-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference
- Toon alle events »