DOSSIER TRUE PRICING Interview Simon-Kucher
Strategisch adviesbureau Simon-Kucher heeft een wereldwijd, grootschalig onderzoek (>11.000 responses) gedaan naar consumentengedrag en betalingsbereidheid met betrekking tot duurzaamheid. Anders gezegd, is men bereid de echte prijs van een product te betalen? Director Olivier Hagenbeek en senior manager David Boer van Simon-Kucher Amsterdam praten ons bij over het fenomeen True Pricing en de impact op marketing.
[column] Digital branding? Het gaat om zichtbaarheid en 'goede shit'!
Internet bestaat inmiddels een halve eeuw, maar toch is online branding bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje en ligt de nadruk te veel op leads. In het begin lag het accent op het zoeken van informatie, tegenwoordig zijn we de hele dag online. Herwin van den Berg van Endeavour: 'Het is bouwen, bouwen en nog eens bouwen.'
Zeven nieuwe gezichten voor team Abovo Maxlead
Om de teams van Abovo Maxlead in Hoorn en Oegstgeest te versterken zijn in de afgelopen periode zeven nieuwe mensen gestart.
[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren
Na 24 jaar Bol.com geheten te hebben wordt de merknaam veranderd in simpelweg Bol. Bol alleen is minder begrenst aldus het management van Bol. Bol wil verder doorgroeien in een grotere verscheidenheid aan productcategorieën en daarmee wil het bedrijf ook aantrekkelijk worden als overnamekandidaat. Iets wat tot nog toe niet is gelukt.
Nederlandse agencies blijven groeien ondanks moeilijke economie
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden blijven Nederlandse agencies groeien in het derde kwartaal van 2023. Dat blijkt uit de Agency Benchmark van Teamleader.
4NG neemt digital experience bureau TCXA over
Digitale bureaugroep 4NG, onderdeel van Conclusion, neemt de The Customer Experience Agency (TCXA) over. Met TCXA versterkt 4NG haar vermogen om klanten end-to-end te begeleiden in digital experiences.
Distilleerderij Nolet wil Lucas Bols overnemen voor ruim kwart miljard
Nolet uit Schiedam heeft een overnamebod gedaan op drankenconcern Lucas Bols ter waarde van bijna 270 miljoen euro. In het gezamenlijk portfolio belanden daardoor eeuwenoude merken.
Nationale Marketing Benchmark: Investeer meer in merk en merkmanagement
Een sterk merk levert belangrijke concurrentievoordelen op. Toch investeren veel ondernemingen onvoldoende in het merk. Ook is het merkmanagement in veel organisaties nog niet goed geregeld. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark. ‘Het blijft toch een raar verschijnsel’, zegt Rob Revet van marketing- en merkadviesbureau Mark Stronger. ‘Veel bedrijven gaan eigenlijk lichtzinnig om met de belangrijkste machine die ze in huis hebben: hun merk’.
[column] Prijs
We lopen met zijn allen al maanden fors aan te hikken tegen de astronomische hoogte van de prijs van onze dagelijkse boodschappen. Terecht, want als ik met een boodschappenmand bij de zelfscan sta en dan € 49,90 moet afrekenen heb ik ook direct hartslag 300.
The Romans Amsterdam benoemt Daisy Mijnals tot ADCS - feestelijke opening bureau
Het in 2015 in Londen gestarte bureau 'The Romans', dat j.l. september 2023 naar Amsterdam werd uitgebreid, heeft Daisy Homoet-Mijnals van Baas aangesteld als eerste aanwinst in de rol van Associate Director Creatie & Strategie. Vandaag opent het bureau officieel.
Warc voegt vijf regionale competities toe aan Awards for Effectiveness
In samenwerking met Cannes Lions introduceert Warc wijzigingen voor de Warc Awards for Effectiveness 2024. Deze verkiezing staat in het teken van de beste marketingideeën met een commerciële impact. Warc staat voor World Advertising Research Center.
Ster gaat reclameruimte regionale omroepen verkopen
Vanaf 1 januari 2024 verkoopt Ster de reclameruimte op 13 regionale tv- en radiozenders voor de nationale adverteerdersmarkt.
Elma Media en ANP Business gaan samenwerken
Mediabedrijf Elma Media, dat zich richt op branche- en beroepsverenigingen, gaat samenwerken met ANP Business om het voor de verenigingen makkelijker te maken publiciteit te genereren.
Eerste resultaten Unilever regeneratieve landbouwprojecten
Unilever kondigt de eerste impactresultaten aan van haar regeneratieve landbouwprojecten. Deze laten vooruitgang op verschillende gebieden zien. 'Terwijl Unilever blijft werken aan het toevoegen en opschalen van projecten in de komende jaren, deelt Unilever vandaag de milieu-impact van deze eerste programma's.'
UBO Agency neemt salesspecialist Consellium over
Full-service marketingbureau UBO Agency heeft salesspecialist Consellium overgenomen. ‘UBO en Consellium vullen elkaar naadloos aan’, volgens oprichters van UBO Frank Hartog en Wesley Blokhuis.
DOSSIER RETAILMEDIA Er is werk aan de winkel voor merken
Retailmedia is inmiddels het op drie na grootste advertentiemedium wereldwijd met naar verwachting 121,9 miljard dollar aan advertentie-uitgaven in 2023, blijkt uit onderzoek van het World Advertising Research Center (Warc).
DOSSIER RETAILMEDIA 'Retailmedia wordt net zo groot als lineaire televisie'
Supermarkten lijken de ideale leefomgeving voor retailmedia. Naast online mogelijkheden voor adverteerders is er ook de winkel zelf: digitale schermen, displays en materialen in of op de schappen of op de vloer, advertenties op de handscanners en bij de kassa. Mogelijkheden genoeg dus. Verder gebruiken veel grootgrutters gedrukte media, zowel luxere magazines als folders met aanbiedingen. MarketingTribune maakt een rondje langs de retailmediavelden bij Albert Heijn, Jumbo en Plus.
SkyTeam benoemt Evgenia Starkova als Head of Marketing
SkyTeam heeft Evgenia Starkova benoemd tot Head of Marketing and Sustainability, een nieuwe functie binnen de luchtvaartmaatschappij.
Abovo Maxlead vraagt B Corp-certificering aan
Abovo Maxlead heeft als eerste mediabureau de aanvraag tot de B Corp-certificering ingediend. Hiermee wil Abovo Maxlead voldoen aan de hoogste normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Strategische denkers (13): 'Mijn stokpaardje is emotional response met effectiviteit als doel'
In deze serie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & MT-lid bij bureau Hibou, strategen aan het woord over hun vak en denken aan de hand van 5+1 begrippen. Dit keer strategy director Jan Govaert van Dept.
Conny Braams volgt Alfred Levi op als hoofdjuryvoorzitter Effie Awards
Conny Braams, recent afgetreden als Chief Digital and Commercial Officer van Unilever, wordt de nieuwe hoofdjuryvoorzitter van de Effie Awards.
[column] The art of positioning 11: Retailmedia
Retailmedia is wereldwijd de snelst groeiende en meest dynamische advertentiemarkt, na search en social. Volgens eMarketer ging 40,7% van de Chinese digitale advertentie-uitgaven in 2022 naar retailmedianetwerken die eigendom zijn van bedrijven als Alibaba en JD.com. Nog veel meer dan in de VS, waar 14,5% van de digitale advertentie-uitgaven naar Amazon, Walmart en eBay ging.
Nieuwe corporate identity voor Online Payment Platform
Online Payment Platform (OPP), een betaaldienstverlener voor platformen en marktplaatsen, heeft een nieuwe corporate identity, ontworpen door digital branding agency Square One.
Essent plaatst mini-laadpalen in Madurodam
Madurodam ontwikkelde samen met Essent een miniatuurversie van de Essent laadpaal en plaatst er twintig in de straten van Madurodam.
Ivy Lee Nederland brengt klanten onder bij Coebergh Communicatie & PR
Per 1 oktober brengt fashion & lifestyle bureau Ivy Lee zijn Nederlandse klantportfolio onder bij Coebergh Communicatie & PR.
Sheraton Amsterdam Airport Hotel maakt eigen bier van overtollig brood
Sheraton Amsterdam Airport Hotel zet de toon voor een duurzamere toekomst met de introductie van ‘Gouden Brood’, een innovatief bierconcept waarbij overtollig brood uit de keukens van Sheraton Amsterdam als voornaamste ingrediënt wordt gebruikt.
Rai Amsterdam benoemt twee nieuwe directeuren
Diddy Durant en Annette Bos zijn op 1 september 2023 toegetreden tot het directieteam van Rai Amsterdam.
Roularta Media Nederland neemt WPG Media over
Roularta Media Nederland neemt WPG Media, inclusief de magazinemerken Happinez, Psychologie Magazine en Yoga by Happinez, over van WPG Uitgevers. De overname is nog wel onder voorbehoud. Financiële details zijn niet bekend gemaakt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing