
G-STAR Foundation ontvangt leadership award
De G-Star RAW Denim (GSRD) Foundation heeft de 2022 Lotus Leadership Award ontvangen ‘ter ere van hun bijdrage aan de empowerment van vrouwen en gendergelijkheid in Azië.’

Philip Christiaans en Joep Linssen (Brownies&downieS): Hoe je sociale impact kunt combineren met een commercieel succesvol bedrijf
Formule Manager Philip Christiaans en Brand Manager Joep Linssen werken ‘voor het leukste horecaconcept van Nederland: Brownies&downieS!’ Op donderdag 16 juni geven zij een presentatie tijdens Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Christiaans is verantwoordelijk voor de groei van en Linssen voor de marketing en branding van het merk.

Chiel Menthen en Marcel Aalders (Carpetright): 'Wat is leuker dan een bestaand merk opnieuw uit te vinden?'
Marcel Aalders (rechts op de foto) is Head of Marketing & Ecommerce bij Carpetright. Samen met zijn collega Sr. Online Marketeer Chiel Menthen verzorgt hij een van de presentaties tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht.

Nieuwe merkcampagne Nationale-Nederlanden over verandering
Nationale-Nederlanden komt maandag 11 april met een nieuwe merkcampagne waarin het bedrijf zich profileert ‘als de onvoorwaardelijke supporter die mensen aanmoedigt om alle veranderingen in het leven vol vertrouwen aan te gaan.’

Record aantal brouwerijen op Nederlandse Bierproeffestival
Na 2 jaar is er weer een Bierproeffestival: van 19 tot en met 21 mei in de Grote Kerk in Den Haag. Dit jaar is er een recordaantal van bijna 50 brouwerijen op het Nederlands Bierproeffestival.
![[column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename
Nu de bingewatch waardige Netflix serie Inventing Anna onze schermen beheerst, kent iedereen Anna Delvey, een eersteklas oplichter en rijke Duitse (nep)erfgename. In de serie stal Anna de harten van de New Yorkse upperclass, maar ook hun geld...

Tim van Heel (Interpolis): 'Hoe introduceer je een branchevreemde oplossing in de markt?'
Tim van Heel is B2B-marketeer bij Interpolis. De titel van zijn presentatie op donderdag 16 juni tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht: ‘Elektrakeuring; de introductie van een branchevreemd product.’

Monitor Consumentengedrag: angst voor te dure vakantie
In ons vorige blog haakten we al aan op het afnemende vertrouwen van consumenten in de economie sinds de oorlog in Oekraïne. Een branche die hier ook zeker haar hart voor vasthoudt is de reiswereld. Mensen hebben toch angst voor naderend financieel zwaar weer.

Braams op WFA-congres: 'Web3 draait om vertrouwen, niet om crypto'
Op de WFA Global Marketer Week 2022 in Athene roept Unilevers CD&CO en WFA Deputy President, Conny Braams, vandaag op tot collectieve actie. Merkenbouwers moeten helpen zorgen dat 'de mens' straks op de eerste plaats komt op internetversie 'Web3'.

Janske Michiels (Upstairs Traprenovatie): 'Mijn expertise is tv en dan zoek ik voornamelijk de crossmediale samenwerking op'
Janske Michiels is Marketing Manager bij Upstairs Traprenovatie. In haar presentatie tijdens Nima Marketing Day 2022 in DeFabrique in Utrecht legt zij uit wat de kracht van tv is en dan met name de crossmediale samenwerking met vtwonen: ‘Ik neem de bezoeker mee in de resultaten van de afgelopen jaren en laat vooral inzien hoe je iets meetbaar kunt maken.’

Dossier Media: Initiative
In editie 04 zoals elk jaar de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Initiative, onderdeel van Mediabrands, staat op de 3e plek van de Top-10 Mediabureaus. In gesprek met Eva Hollander, managing director bij het bureau. Wat ziet zij als belangrijkste trends op mediagebied? ‘Versnippering en schaarser wordende aandacht, krapte op de traditionele kanalen en een sterke toename van bewustwording.’

VanMoof onthult next generation e-bikes met nieuw instapframe
VanMoof maakt haar nieuwste range e-bikes bekend: de VanMoof S5 en A5. Een ultrastille motor, lange-afstandsaccu, krachtige boost en de laatste VanMoof-antidiefstaltechnologie behoren tot de volledig vernieuwde features.

Coronel ambassadeur dakdekkers
Autocoureur Tom Coronel is het gezicht van de campagne Speed Up Your Career van de dakdekkersbedrijven Oranjedak en Patina Dakdenkers. Samen met Coronel wordt gezocht naar dakdekkers.

Dossier Media: Abovo Maxlead
In editie 04 van MarketingTribune zoals elk jaar de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Abovo Maxlead is een mediabureau dat aan een ongekende opmars bezig is. In de Top-10 Mediabureaus prijken zij inmiddels op een 5e plek. In gesprek met CEO Willem-Albert Bol: ‘De vraag die klanten altijd hebben gesteld en zullen blijven stellen: toon mij aan dat het werkt.’
![[column] Je zult nu maar marketeer zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.

Amstel Gold Race trekt prijzengeld M/V gelijk
Nederlands enige klassieker, de Amstel Gold Race, is na 2 jaar afwezigheid weer klaar voor de start op zondag 10 april, met publiek en een evenwichtiger prijzengeldverdeling. In Valkenburg werd dinsdag 5 april namelijk tijdens de perspresentatie bekendgemaakt dat het prijzengeld van vrouwen en mannen volledig gelijkgetrokken is.

Volkswagen positioneert zich als betrouwbaar
Volkswagen ging samen met dentsuACHTUNG!, Branddoctors, MediaCom | Greenhouse en business consultancy Flowresulting op zoek naar waarom mensen voor Volkswagen kiezen.
![[BC Event] De Langen: ‘Branded content die logisch, relevant, informatief en/of vermakelijk is, wordt geaccepteerd’](/templates/img/lazyload.gif)
[BC Event] De Langen: ‘Branded content die logisch, relevant, informatief en/of vermakelijk is, wordt geaccepteerd’
MarketingTribune organiseert ook dit jaar weer het het Branded Content Event. Op 10 mei is Ruud de Langen, Chief Growth Officer bij dentsu, keynote in DeFabrique te Utrecht. Een korte introductie.

Dossier Media: Zigt
Editie 04 van MarketingTribune staat weer in het teken van de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Mediabureau Zigt staat weliswaar niet in de Top-10 Mediabureaus, maar is in het medialandschap wel redelijk beeldbepalend. En ranking is leuk, maar wordt door het bureau niet extreem belangrijk gevonden. In gesprek met René Zeedijk, directeur Business Development bij Zigt. ‘Media blijft onze core, maar als bureau verbreden we op basis van de behoeften van onze klanten.’
![[column] Commercials maart: Hornbach, Vivera, Sportlife](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercials maart: Hornbach, Vivera, Sportlife
Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview.nl, blikt terug op de meest opvallende commercials die in maart zijn gelanceerd.
![[column] Beste beginnende marketeer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Beste beginnende marketeer
Hoe bevalt je werk in de marketing? Voelt het als één grote chaos, of ben je helemaal in control? Waar loop je tegenaan tijdens je werkdag? Zijn je ambities groot? Gastblogger Nasser al Kamouchi van whello.nl heeft tips voor de jonkies in marketing.

Vrouwvriendelijk biertje moet bierreclame unstereotypen
In ruil voor de nieuwe positionering van Bruut Bier ‘betaalde’ de speciaalbierbrouwer vrouwenbureau Calamity Jane met een eigen biertje.
![[column] USP? OSP! (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] USP? OSP! (2)
Als marketeer en als merk moet je volgens merkstrateeg Julian Stevense ophouden met de zinloze zoektocht naar jouw USP. Je moet op zoek gaan naar jouw Ownable Selling Point OSP). Welke positie kun jij overtuigend innemen en vervolgens bezitten in het brein van de doelgroep? Vandaag deel 2.
![[Mijn Marketing] Tim Geelen van The Coca-Cola Company](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn Marketing] Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Tim Geelen is Senior Brand Manager bij The Coca-Cola Company en verantwoordelijk voor de merken Fuze Tea, Sprite en Royal Bliss in Nederland: ‘Ik geloof niet in de traditionele verdeling tussen disciplines als marketing en sales en de gedachte dat deze vaak tegengestelde belangen hebben binnen een organisatie.’

Aftermath SXSW: Metaverse kan voor HR veel gaan betekenen (5 en slot)
Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 5 doet Verbiest verslag van haar eigen ervaringen.

Merktransformatie Sheraton
Sheraton Hotels & Resorts ondergaat momenteel een wereldwijde merktransformatie. Sheraton Amsterdam heeft de primeur om als eerste deze ‘nieuwe visie naar buiten te brengen.’

Honda wint Red Dot Awards voor elke productcategorie
Honda's nieuwe HR-V e-HEV compacte SUV, NT1100-motorfiets, ADV350 'adventure' scooter en EU32i-generator hebben allemaal de Red Dot Award in de wacht gesleept.

Aftermath SXSW: Ga je verdiepen in NFT en Web3 (4)
Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 4: Tom Roetgering, co-founder van Guts Tickets.

Monitor Consumentengedrag: corona maakt plaats voor oorlog
Consumenten hebben sinds de oorlog in Oekraïne steeds minder vertrouwen in de economie (NOS, 2022). De koopbereidheid blijkt zelfs te zijn gedaald tot het laagste niveau, blijkt uit cijfers van het CBS. Toch zijn de daadwerkelijke uitgaven nog niet gedaald en dat zien we ook terug in de Monitor Consumentengedrag.

Aftermath SXSW: Metaverse is toch wel interessant (3)
Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 3: Benjamin de Wit, festivaldirecteur van Immersive Tech Week.
![[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.

Laatste 6 van SAN NKOTB 2021 bekend
Na het juryberaad op maandag 28 maart jl. zijn de 15 longlist kandidaten voor de SAN New Kids On The Block 2021 teruggebracht tot de laatste 6 bureaus.

Nationale Marketing Benchmark: B2B doet niet onder voor B2C
B2B-marketeers hebben een sterkere focus op bedrijfsresultaten en lijken die vaker te realiseren dan B2C-marketeers. Ook is het merkmanagement bij zakelijke merken minstens even goed geregeld.

Auping brengt ode aan het hoofd
De bedden- en matrassenfabrikant viert met deze campagne naar eigen zeggen ‘al het moois dat een uitgerust hoofd brengt: van een goed humeur en inspiratie tot het kunnen bieden van troost en een luisterend oor.’

Jumbo neemt groter belang in Gorillas
Mississippi Ventures, het investeringsfonds van Jumbo familie Van Eerd, neemt een financieel belang in Gorillas. Daarnaast wordt Gorillas voor meerdere jaren een belangrijke cosponsor van wielerploeg Team Jumbo-Visma.
![[interview] Kia rijdt eigenzinnige marketingkoers](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Kia rijdt eigenzinnige marketingkoers
Terwijl corona menig marketeer deed verstarren en marketingacties voorlopig in de ijskast verdwenen, bleef Kia in de afgelopen twee jaar onverminderd krachtig communiceren met zijn doelgroep. Er werd bovendien een nieuwe merkidentiteit gelanceerd en aan het einde van de rit mag het Koreaanse automerk zich comfortabel op de Olympus nestelen met kersverse awards voor de Zakenauto (Niro) én Elektrische auto (EV6) van het Jaar.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ewa Skotnicki van Fairphone Fysieke... 27-05-2022
- KEYNOTE NMD2022 Dr. Grace Kite We... 27-05-2022
- Marieke Heesakkers is Beste... 26-05-2022
- Dan Gliatta van The Cargo Agency... 26-05-2022
- Nieuwe podcast BvA laat merkleiders... 25-05-2022
- Consumenten dansen op de vulkaan23-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres