Undo the Firewall gaat Russische internetcensuur tegen
Designstudio Hello Monday/Dept en nieuwsaggregator The True Story zijn onder de naam Undo the Firewall een initiatief gestart om ongefilterd nieuws beschikbaar te maken voor Russische internetgebruikers.
BCE24: 'Trial & error essentieel onderdeel van groei en innovatie'
Carlijn Prins is Marketing Communicatie Specialist bij Samsung Mobile Nederland en een van de sprekers tijdens het Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht.
Audify Audiojaarrapport 2023: Audioreclamebestedingen stijgen 7,2 procent
De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Dat blijkt uit het Audify Audiojaarrapport 2023.
Kwartaalwinnaars Q4 2023 Gouden Loeki bekend
De kwartaalwinnaars van het laatste kwartaal voor de Ster Gouden Loeki 2023 zijn bekend. TBWA scoort weer goed en ook Kruidvat is weer genomineerd.
[column] Het personasprookje
Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie wordt ons regelmatig gevraagd om ook een persona uit te werken. Logisch, want het is buitengewoon zinvol om je goed te kunnen verplaatsen in je doelgroep. Dat gezegd hebbende, blijkt in de praktijk vaak dat het gebruik van persona’s volkomen hun doel voorbij schiet. Marketingstrateeg Josefien ten Have kan hierover meepraten.
Freek Wessels van Johnny Cashew: 'Onze cashew is de eerste carbonneutrale noot in Nederland’
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Freek Wessels van Johnny Cashew.
[Marketing the Rainbow #50b] Spanje heeft 6,8 miljard redenen om van regenboogtoeristen te houden
In Spanje weten ze het wel: je doet er goed aan om je te open te stellen voor LHBT-toeristen: ze reizen vaker, blijven langer, geven meer uit en reizen vaak buiten het hoogseizoen. Dit is bij veel bestemmingen niet onopgemerkt gebleven. Spanje is al jaren voorloper op dit gebied.
Nederlandse Cosmetica Vereniging lanceert vraagbaak over cosmetica
De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft een wetenschappelijk onderbouwde vraagbaak gelanceerd voor zowel consumenten als pers: www.mijncosmetica.nl.
BCE24: 'De grootste uitdaging in het nieuwe jaar is niet zielloos te worden'
Techexpert Jarno Duursma is een van de sprekers tijdens Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht. De titel van zijn presentatie? ‘We will all become AI-powered’.
[Esprix] Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Darre van Dijk (TBWA\Neboko) kijkt naar zijn favoriete Esprix winnaar alle tijden.
[column] Artificial Intelligence
Onlangs werd ik, in mijn rol als voorzitter van Sire, gevraagd door de Nederlandse AI Coalitie of ik hen wilde helpen om het fundament te leggen voor een publiekscampagne om AI dichter bij de mensen te brengen.
Omnicom Media Group Nederland opent HuMe Academy
Omnicom Media Group Nederland opent op 1 maart 2024 de deuren van de HuMe Academy, (Human Media), een opleidingsprogramma van een jaar.
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
Bezoekers Threads vrouwelijker én jonger dan bij concurrent X
Sinds de introductie van het sociale mediaplatform Threads per 14 december hebben 829.000 personen in Nederland de app en/of website bezocht. De bezoekers hebben een ander profiel dan die van concurrent X: meer vrouwen én jonger.
Nomineer nu voor SAN Next Merkenbouwer
De SAN zoekt, samen met mediapartner MarketingTribune, jonge talenten die in aanmerking komen voor de SAN Next Merkenbouwer Accent. Iedereen mag nomineren!
[column] AI is de turbo op je digitalisering
Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.
Vivian Opsteegh directeur campusorganisatie Media Park
Vivian Opsteegh treedt per 1 februari 2024 aan als directeur van de campusorganisatie op het Media Park in Hilversum. Het aantreden van Opsteegh betekent ook het afscheid van Media Perspectives, dat opgaat in de nieuwe campusorganisatie, die voorlopig Media Campus NL heet.
Happy Horizon lanceert Ainablers en verwelkomt nieuw management Gracious
Drukke tijden voor Happy Horizon. De bureaugroep lanceert het AI-gedreven agency Ainablers en maakt nieuw management bekend bij full-service digital agency Gracious.
Rebranding YoungCapital Next: geen uitzendmodel meer
YoungCapital Next introduceert een nieuwe merkidentiteit onder het motto ‘Challenge what’s now to shape what’s Next’. De rebranding visualiseert dat het bedrijf young professionals vast in dienst nemen.
Pieter Pot krijgt toch doorstart
De verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot die in december failliet ging, maakt een doorstart. Volgens directeur en oprichter Jouri Schoemaker van de online-super is er met een crowdfundingscampagne voldoende geld opgehaald om de activiteiten te hervatten.
BCE24: 'Dit is een essentiële talk als je het creatieproces wil optimaliseren met AI'
AM Beyond is het creatieve contentlabel van Abovo Maxlead en Daan Jongen is Lead Concept & Content en Leon Wielens Creative. Samen spreken zij tijdens het Branded Content Event op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht over AI als booster van creativiteit.
DOSSIER AI 'De inzet van AI is geen zwakte, maar een kracht'
David Vogel werkt nu drie jaar als Executive Experience & Strategy Director bij het Amsterdamse Code d’Azur en Tijmen Mulder is creative director/co-founder bij het Hilversumse Robot Kittens. MarketingTribune vroeg hen naar het belang van AI in hun werk, nu en in de toekomst, hoe transparant beide bureaus zijn naar hun klanten toe over het gebruik van AI en wat kan AI eigenlijk niet of zou je niet moeten willen gebruiken.
Greendish lanceert nieuwe identiteit en huisstijl
Greendish, het adviesbureau voor voedselduurzaamheid, lanceert een vernieuwde identiteit en huisstijl om de aandacht te vestigen op de groeiende urgentie van duurzaamheid binnen bedrijven en organisaties.
[column] De marketing van vakantiestress
Zomervakanties naar het buitenland zijn bij velen nog populair, maar vliegen wordt duurder en is woke-gevoelig. Dat alles lijkt in het voordeel te werken voor binnenlandse vakanties in met name vakantieparken. Maar hoe aanlokkelijk zijn die nog?
Onderzoek The Future of Media 2024: 'Mondiale advertentie-uitgaven verdubbelen in 2024'
Jaarlijks presenteert Warc het The Future of Media-onderzoek. Belangrijkste take away voor 2024: ‘Merken worden geconfronteerd met uitdagingen bij het plannen van kwaliteitsmarketing in een AI-gedreven wereld.’
Prospex benoemt Filip Torkar tot CEO
Filip Torkar is per direct de nieuwe CEO van B2B leadgeneratiebureau Prospex. Hij volgt hiermee Maarten van Rijckevorsel op.
NMO benoemt Jacques Kuyf tot voorzitter
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) stelt Jacques P.M. Kuyf aan als voorzitter van het nieuwe bestuur. Het NMO-bestuur is met de aanstelling van Kuyf volle sterkte.
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair: 'In marketingbeslissingen speelt smaak vaak een te grote rol'
Suzanne van Malsen is Marketing Manager bij Nationale Vacaturebank en Intermediair (onderdeel van DPG Media). Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
[Interview] Tien jaar onderzoek naar effectiviteit OOH
Het jaar 2024 markeert een mijlpaal voor Global Media & Entertainment en MeMo² waarin tien jaar onderzoek naar de effecten van buitenreclame wordt gevierd. In een serie exclusieve interviews met MarketingTribune leggen beide partijen uit welke trends in (D)OOH zichtbaar zijn en worden.
Crystal Taste Award voor Old Amsterdam 48+
Old Amsterdam is in de prijzen gevallen bij de Superior Taste Award van het International Taste Institute. Extra bijzonder is het predicaat van de Crystal Taste Award, een benoeming voor buitengewone klasse die de Old Amsterdam 48+ kaas de komende drie jaar mag dragen.
Verkoop gezondere producten Albert Heijn boven de 55% - marktaandeel 37,1%
Door in te zetten op de betaalbaarheid van groente en fruit, het aanbod volkoren producten stevig uit te breiden en in prijs te verlagen is het aandeel gezondere verkopen bij Albert Heijn in 2023 uitgekomen op 55,7%. Ook zette de supermarktketen vervolgstappen richting een uitstootvrije keten.
Google ontslaat honderden advertentieverkopers
Alphabet Inc. heeft plannen bekend gemaakt om de reclameverkoopafdeling van dochteronderneming Google in te krimpen. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite Business Insider.
Mediahuis koopt resterende aandelen Medienhaus Aachen
Mediahuis heeft zopas de resterende 30% van de aandelen in de Duitse uitgever Medienhaus Aachen GmbH verworven. Begin 2022 verwierf de Europese mediagroep al 70% van de aandelen.
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland: 'Populariteit Aziatische popcultuur wordt steeds groter'
Kelly Marijnissen is marketing event manager bij Easyfairs Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Goede marketing heeft voor mij altijd een persoonlijke touch’.
[column] Dry January
‘Maart roert zijn staart’, ‘april doet wat hij wil’ en ‘in mei leggen alle vogels een ei’. Het zijn zo’n beetje de bekendste weerspreuken. We kennen ze allemaal wel uit het hoofd. Dat er nog veel meer zijn, levert wat speurwerk op het internet op: honderden volks- en boerenwijsheden over alle maanden van het jaar. Maar wat weten wij eigenlijk van de maand januari?
MediaLab lanceert samen met ORN nieuw distributieplatform
In samenwerking met ORN (Omroep Reclame Nederland) heeft MediaLab een nieuw distributieplatform ontwikkeld dat als centrale hub voor adverteerders en 13 regionale tv- en radiozenders dient.
[onderzoek] ‘Productiviteit bij agencies slechts 54%’
92% van de digital agencies, creative agencies en online marketingbureaus is in 2024 meer bezig met hun financiële resultaten dan vorig jaar. Ze kijken vooral naar kostenvermindering en meer efficency. Dat is nodig omdat de productiviteit blijft steken op 54%.
Nomineren Nima Marketingprijzen gestart
Vanaf nu is het weer mogelijk nominaties voor de Nima Marketingprijzen in te sturen. De prijzen voor buitengewone marketingprestaties worden uitgereikt tijdens de Nima Marketing Day op 13 juni 2024.
Lemon geeft HCOB gewenst transparant imago
De Hamburg Commercial Bank (HCOB) selecteerde na een uitvoerig pitchtraject dit jaar Lemon Scented Tea als hun nieuwe creatieve groeipartner. Met groot succes is in de zomermaanden van 2023 een nieuwe positionering gelanceerd: Clarity is Capital.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing