Delen van bedrijfsgegevens kan boeren verder helpen

Delen van bedrijfsgegevens  kan boeren verder helpen
  • B2b
  • 6 dec 2013 @ 12:23
  • 16034 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Om een beeld te krijgen van de behoefte van boeren om hun bedrijfsinformatie te delen met leveranciers in de agriketen vroeg CRM Partners, 300 agrarische ondernemers in Nederland naar de voor- en nadelen die zij zien op dit gebied. Uit het onderzoek blijkt dat 68 procent van de boeren het krijgen van maatwerk vooral als voordeel ziet van het delen van bedrijfsgegevens, waaronder het aantal hectare, stuks vee of materieel. Opmerkelijk is dat andere voordelen, zoals betere onderlinge samenwerking, pro-activiteit en benchmark niet of nauwelijks als voordeel worden gezien.

Wat betreft de nadelen is er onder agrariërs duidelijk een vrees voor verkeerd gebruik van de informatie zichtbaar. Boeren zijn voornamelijk bang hun privacy te verliezen (23%). Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk de vrees dat derden met de informatie aan de haal gaan en het kwijtraken van de controle in de relatie met de leverancier.
Herman Bodewes, verantwoordelijk voor het AgriLab bij CRM Partners: ‘Uniek aan de agrarische sector is dat alle partijen in de keten afhankelijk zijn van die ene ondernemer: de boer. Dat houdt ook in dat de marktomstandigheden waar boeren mee te maken hebben, direct effect hebben op de totale agrisector. Om het geheel te optimaliseren is onderlinge samenwerking daarom van cruciaal belang. Het delen van informatie binnen de gehele keten vormt een belangrijk onderdeel van die samenwerking. In combinatie met persoonlijk contact kunnen leveranciers er zo voor zorgen dat boeren zich verder committeren aan de keten en meer gaan besteden in de keten als geheel.’

Het onderzoeksrapport: ‘Wat verwachten boeren van hun leveranciers?’ is gratis te downloaden via de website

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken