iRecruit beoogt nieuwe standaard voor recruitment

iRecruit beoogt nieuwe standaard voor recruitment
  • B2b
  • 7 aug 2014 @ 12:07
  • 15677 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Zakelijk

Een nieuwe standaard voor recruitment, dat is wat iRecruit beoogt. Het bedrijf ontstond een jaar geleden vanuit irritatie over de gang van zaken in de arbeidsmarkt, waar corporate recruitment voor kleinere bedrijven te kostbaar is en werving & selectiebureaus teveel eigenbelang laten meespelen in een procedure. iRecruit voert voor een vast, laag tarief het volledige recruitment proces uit en zet daarbij de pet van de werkgever op.

Frank Ingenbleek was tien jaar lang werkzaam als corporate recruiter bij verschillende bedrijven. Hij ontwikkelde een oprechte passie voor het verbinden van mensen en bedrijven. Die passie leverde het idee voor iRecruit op. 'Corporate recruitment zoals ik dat bedreef is voor kleinere bedrijven niet weggelegd. Maar juist voor die bedrijven is het invullen van een vacature zeer tijdrovend. Een werving & selectiebureau is een mogelijkheid, maar is ook erg kostbaar. Vaak doen deze bedrijven het dus maar zelf, wat ten koste gaat van hun core business. Wij hebben een businessmodel ontwikkeld waarmee we voor een lage fixed fee een recruitment traject kunnen opzetten dat de ondernemer tachtig procent van het werk uit handen neemt.' Hij sloeg de handen ineen met vriend Ralph Boymans, toen die bij hem zijn beklag deed over werving & selectiebureaus. 

De beste persoon voor de functie
iRecruit bestaat uit recruitment specialisten die de ondernemer het gehele vacatureproces uit handen nemen, van het opstellen van het functieprofiel tot en met het maken van een keuze uit de kandidaten. De recruiter presenteert zichzelf tijdens het proces alsof hij in dienst is van het bedrijf. iRecruit werkt volledig transparant, de opdrachtgever kan alle gegevens inzien en houdt de controle. iRecruit levert echt maatwerk, zoekt specifiek voor de opgegeven vacature en heeft zodoende geen bestand met kandidaten achter de hand. Sollicitanten blijven bovendien ‘eigendom’ van de opdrachtgever, iRecruit zal deze personen niet onthouden voor eventueel volgende vacatures, met als reden dat op die manier de objectiviteit gegarandeerd blijft. Ralph: 'we nemen de opdrachtgever niet alleen een heleboel werk uit handen, we nemen tevens een grote expertise mee. Zo zijn wij ons ervan bewust dat sollicitanten steeds mondiger en kritischer worden, een bedrijf moet zich naar kandidaten toe ook op de beste manier presenteren. Je wilt tenslotte wel mensen aantrekken die echt in jouw onderneming geloven. Wij spelen daar op in. Andersom kunnen wij goed inschatten of iemand bij het bedrijf past.'

Fixed fee
iRecruit werkt met een vast laag tarief waardoor de klant van tevoren weet waar hij aan toe is. De recruiter heeft zodoende geen financieel belang bij de kandidaat, waardoor de opdrachtgever verzekerd is van een onafhankelijk advies. Werving & selectiebureaus rekenen een percentage van het salaris van de kandidaat en zullen dus eerder geneigd zijn om hun kandidaat aan de hoogste bieder aan te bieden. Zij zijn bovendien gebonden aan de candidate ownership regel: wie een kandidaat als eerste aan een potentiële werkgever voorstelt, mag diegene claimen. Omdat sommige kandidaten bij meerdere bureaus staan ingeschreven, worden ze zo snel mogelijk aangeboden, zonder dat zelfs maar gecheckt wordt of diegene geïnteresseerd en/of beschikbaar is. De opdrachtgever moet deze profielen alsnog doorlezen, soms dus voor niets. Dat maakt dat zelfs werken met een werving & selectiebureau een tijdrovend proces is. Het feit dat werving en selectiebureaus werken met een ‘no cure, no pay’ principe, lijkt dit te vergoelijken. Dit systeem werkt echter hoge prijzen in de hand. De kosten van niet-geslaagde procedures worden tenslotte uiteindelijk berekend over succesvolle zoektochten, wat maakt dat de kosten voor een geslaagde procedure liggen op zo’n 20% tot 25% van een jaarsalaris. Voor het MKB is dit meestal te kostbaar, zij nemen het heft dan maar zelf in handen, ook al gaat dit mogelijk ten koste van hun eigen werkzaamheden.

Een nieuwe standaard
Hoewel iRecruit zich vooral voor de ondernemer inzet, heeft de kandidaat ook baat bij de formule. Doordat sollicitatiegesprekken vakkundig worden gevoerd, wordt het beste uit een kandidaat gehaald. Een sollicitant zal dan ook bewust kiezen voor de opdrachtgever als werkgever. Kandidaten die niet geschikt blijken, krijgen tips mee voor een volgende sollicitatie. Een nette afwijzing is tenslotte ook een visitekaartje voor een bedrijf. En zo zou het wat betreft iRecruit eigenlijk altijd moeten gaan. Frank Ingenbleek: 'Ons vak heeft een slechte naam en dat merken we. Maar we merken ook dat klanten inmiddels zijn overtuigd van onze werkwijze, en bij ons terugkomen. 87 Procent van de mensen die wij hebben gezocht voor opdrachtgevers, werkt er namelijk nog steeds. Wat ons betreft wordt onze manier van werken over een paar jaar de standaard, dat is in ieder geval ons ideaal.'
 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken