5 minuten met: Björn Bouwmeester

5 minuten met: Björn Bouwmeester
  • B2b
  • 14 nov 2014 @ 08:15
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewAwards

In '5 minuten met' geven we het woord aan B2B marketeers. Wat zijn hun favoriete cases en waar halen zij hun inspiratie vandaan? Dit keer het woord aan: Björn Bouwmeester.

Hoe ben je in de B2B-marketing (branche) werkzaam geraakt?
Na mijn studie bouwkunde ben ik in 2001 bij Heembouw gaan werken. Eerst als bouwkundig tekenaar, waarna ik mijzelf ontwikkeld heb tot grafisch vormgever. Als vormgever ging ik meer samenwerken met marketing en zodoende heb ik in 2011 de overstap gemaakt naar de marketing afdeling. Vanaf dat moment ben ik voor Heembouw aan de slag gegaan met social media en andere vormen van online marketing gericht op de B2B branche.

Op welke B2B-case waar je zelf bij betrokken was, kijk je met trots terug?
Dat kan er maar 1 zijn. In 2013 heb ik met onze eigen Heembouw case de Industrial Social Media Award gewonnen. Hier ben ik echt onwijs trots op. We wonnen de award door onze aanpak van Social Media en de manier waarop we Social Media geïntegreerd hebben in onze organisatie. Door het winnen van de Award zijn we een echte case geworden. We hebben dan ook regelmatig bedrijven op bezoek die van ons willen leren, dat vind ik echt fantastisch. Op 20 november wordt tijdens Digital Marketing in 1 Day opnieuw de Industrial Social Media Award uitgereikt. Dan weten we wie ons als winnaar opvolgt.

Wat typeert jouw werkwijze, hoe maak jij een verschil?
Op de eerste plaats ben ik creatief, daarnaast ben ik ook technisch aangelegd en snap ik snel hoe dingen werken. Vooral het creatieve helpt mij enorm in deze tijd. Het marketingvak verandert snel en de nieuwe mogelijkheden komen in een razend tempo voorbij. Door dit goed in de gaten te houden, met nieuwe mogelijkheden te experimenteren en vervolgens toe te passen in de praktijk, heb ik al veel bereikt. Dat ik nieuwsgierig en leergierig ben helpt ook zeker om nieuwe mogelijkheden snel op te pikken en eigen te maken.

Waar liggen kansen op B2B gebied waar je naar uitkijkt?
Wij zijn altijd op zoek naar interactie en proberen met weinig budget zoveel mogelijk te bereiken. De opkomst van inbound marketing is een mooie kans voor bedrijven om zichzelf te presenteren aan potentiële klanten. Hierbij is het belangrijk dat de mensen zelf hun kennis gaan delen. We zijn hier bij Heembouw volop mee bezig, de eerste resultaten zijn veelbelovend. Ook is het belangrijk als bedrijf om je marketing steeds persoonlijker te maken. Doordat er meer data beschikbaar komt en er steeds meer software oplossingen (marketing automation) komen ligt hier een kans. De mogelijkheid om straks de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen komt ook voor ons binnen handbereik. Voordat het zover is moet er nog wel wat gebeuren, een mooie uitdaging voor 2015.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste ’B2B’ trends waar bedrijven wat mee moeten doen?
Ik noemde hem deels al bij de vorige vraag. Marketing Automation in combinatie met Content Marketing zijn belangrijke trends waar ik wat mee ga doen. Of andere bedrijven dat moeten weet ik niet, dit hangt af van je doelstellingen. En ik denk dat het slim is al bedrijven hier nu al mee aan de slag gaan.

Wat kunnen we leren van B2B cases over de landsgrenzen heen?
2 cases die ik altijd erg sterk gevonden heb zijn de Dollar Shave Club en Orabrush. Beide bedrijven hebben succesvol gebruik gemaakt van video via YouTube in combinatie met social media om hun doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Bij de Dollar Shave Club kunnen we natuurlijk leren van het businessmodel. Erg sterk om scheermesjes als abonnement te gaan verkopen, je moet er maar op komen. Orabrush wist zich binnen korte tijd in de picture te spelen bij Walmart, mede door de inzet van advertenties op Facebook getarget op Walmart personeel. Als je dit op de juiste manier met de juiste boodschap en content doet werkt het, Orabrush bewijst dit. Op gebied van Inbound Marketing kunnen we veel leren van Marcus Sheridan, een zwembadenverkoper uit Amerika. Door alle vragen rondom zwembaden online op zijn blog te beantwoorden heeft hij veel zwembaden verkocht. Hij is hiermee succesvol doordat hij eerlijke antwoorden geeft, en ook ingaat op negatieve eigenschappen van de door hem verkochte zwembaden. Als een ander product beter geschikt is voor een situatie dan zal hij dit ook altijd zeggen. Bekijk zijn geweldige TEDx video ter inspiratie.

Waar vind je zelf inspiratie voor B2B marketing?
Ik maak zelf vooral gebruik van Twitter waar ik via de mensen die ik volg op de hoogte blijf van nieuwe ontwikkelingen en veel inspiratie haal. Ook probeer ik geregeld events en congressen te bezoeken en volg ik vaak webinars. Ik probeer ook steeds vaker om juist buiten onze eigen branche te kijken en hier inspiratie te halen. Daan Roosegaarde is in dat licht een echte inspiratiebron door de manier waarop hij kijkt en denkt.

Björn Bouwmeester is Online Marketing en Communicatie Specialist bij Heembouw. Hij is creatief en heeft veel interesse voor techniek en innovatie. Dagelijks beheert hij alle Social Media kanalen van Heembouw en is hij bezig met verbeteren van de online zichtbaarheid van Heembouw. In 2013 won hij met Heembouw de Industrial Social Media Award. Experimenteren met nieuwe mogelijkheden en tools is helemaal zijn ding, “learning by doing”. Zijn persoonlijke missie: collega’s bij Heembouw helpen met het delen van hun kennis! 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken