'B2B-marketeers moeten zich in zzp'ers verdiepen'

'B2B-marketeers moeten zich in zzp'ers verdiepen'
  • B2b
  • 29 jan 2015 @ 08:00
  • 13644 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewZakelijkOnderzoek

Zijn zzp’ers nou marktverziekers of marktvernieuwers? Een team van onderzoeksjournalisten wil deze vraag beantwoorden. Aan hoofdredacteur Pierre Spaninks de vraag: wat moeten B2B-marketeers weten over zzp'ers?

Wat ben je van plan?
'Een team freelance journalisten wil onderzoek gaan doen naar zelfstandigen zonder personeel. Met name naar de standpunten die worden ingenomen in de discussie over die groep. Wie is voor, wie is tegen, waar komt dat vandaan, en wat voor invloed heeft dat op het beleid? Geïnteresseerden kunnen dit project steunen door het team van informatie te voorzien en/of een donatie te geven. Dat gaat via het crowdfunding platform Yournalism. Voor de start is een bedrag nodig van 5.000 euro. Donateurs krijgen gratis toegang tot een serie artikelen op The Post Online, ontvangen het e-boek, en zijn eregast bij de presentatie van de resultaten.'

Wat was voor jou de aanleiding om dit project te starten?
'De discussie over zelfstandigen zonder personeel is om horendol van te worden. Nog maar een paar jaar geleden waren zzp'ers de marktvernieuwers die voor werkend Nederland de gevolgen van de crisis opvingen. Nu krijgen ze ineens te horen dat ze juist marktverziekers zijn, die de sociale zekerheid uithollen en de schatkist alleen maar geld kosten. Wij kregen steeds vaker vragen van lezers over het spel dat daar gespeeld wordt, over de spelers en over hun belangen. Dat willen we graag voor hen uitzoeken. Zeker nu het kabinet studeert op ingrijpende maatregelen waar een hoop heisa over gaat komen.'

'Kennis is macht'

Wat drijft je hierin?
'De klassieke motivatie van de onderzoeksjournalist: ik wil mijn lezers helpen de wereld om hen heen een stukje beter te begrijpen, zodat ze daar meer vat op krijgen. Kennis is macht.'

Hoe loopt het nu, qua crowdfunding?
'Het is natuurlijk altijd spannend, maar we hebben goede hoop dat het gaat lukken. We hebben onszelf veertig dagen gegeven om het doel van 5000 euro te halen. We zijn pas op de helft van de tijd en we hebben al driekwart van het geld binnen. Wie nog deel van het succes wil zijn, moet opschieten.'

Hoe zie jij de gemiddelde zzp'er: als serieuze B2B-partner of als iemand die hard werkt voor een schamel loontje?
'De gemiddelde zzp'er bestaat niet. We hebben het over een zeer gevarieerde groep. Daarbinnen vind je alle smaken van motivatie, ambitie, opleiding, leeftijd, ervaring, levensomstandigheden, ondernemerschap, en inkomen. Voor zover ik de zzp'ers ken die zich op het vlak van B2B begeven zijn het goedopgeleide professionals die precies weten wat ze kunnen en wat ze willen: waarde toevoegen voor hun klanten, tegen een nette prijs.'

'Wat heeft de zzp'er nodig om succesvol te zijn?'

Wat moeten B2B-marketeers weten over zzp'ers?
'Als B2B-marketeer kom je zelfstandigen zonder personeel op twee manieren tegen: de zzp'er als business partner met wie je samen een project realiseert, en de zzp'er als doelgroep. Heb je te maken met de zzp'er als partner dan is het zaak om precies te weten wat je samen wilt bereiken, en om goede afspraken te maken wie daar wat aan gaat bijdragen onder welke voorwaarden. Dat is een kwestie van goed opdrachtgeverschap. Heb je te maken met de zzp'er als doelgroep, dan loont het om je heel serieus te verdiepen in wat die zzp'er beweegt en wat hij of zij nodig heeft om succesvol te zijn. Meuk verkopen met een label "speciaal voor zzp'ers", daar trappen ze al lang niet meer in.'

Meer informatie: http://yournalism.nl/voorstellen/standpunten-over-de-zzp/

Interview: Sjoerd Wielenga

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken