'Lachende mensen geven je een goed gevoel'

'Lachende mensen geven je een goed gevoel'
  • B2b
  • 23 mrt 2015 @ 10:00
  • 28794 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieDialoogInterview

In reclames wordt altijd veel gelachen en dat is niet voor niets. Ook in B2B-marketing kan een lach verschil maken, stelt lachdeskundige Susan Amoraal (foto) met een glimlach. 'Onze lachworkshops worden in bedrijven goed ontvangen'

Waarom moet er volgens jou meer gelachen worden op de werkvloer?
'Omdat we onszelf, anderen en situaties vaak veel te serieus nemen. Het leven is een feest, een spel. Het is zo leuk of verschrikkelijk als we het zelf maken. Natuurlijk zijn er dingen die je doet waar je niet direct blij van wordt, maar als goed is doe je op je werk voornamelijk wat je wél leuk vindt. We zijn gewend om ons te richten op wat er niet goed gaat, terwijl er ook dingen wél goed gaan.Medewerkers die met plezier werken zijn creatiever, pro-actiever, productiever en minder vaak ziek dan hun collega’s die het niet naar hun zin hebben. Klanten zijn meer tevreden en er is sprake van een betere onderlinge samenwerking. Een werkgever met gelukkige medewerkers heeft dus lagere kosten en maakt uiteindelijk meer winst!'

'Geluk is maakbaar', lees ik op jullie site. Wat bedoel je daar precies mee?
'Vanuit de positieve psychologie zijn er steeds meer onderzoeken die aantonen dat geluk maakbaar is. Sonja Lyubomirsky, een Amerikaanse Onderzoeks Psycholoog, heeft ontdekt dat er 3 hoofdzaken zijn die je geluk bepalen. Geluk wordt voor de helft bepaald door je aanleg. De genen die je mee hebt gekregen van je (voor)ouders bepalen direct bij je geboorte al of je geneigd bent problemen te zien of dat je juist met een positieve blik naar de wereld kijkt.
Geluk wordt maar voor 10 procent bepaald door je omstandigheden. Er zijn veel mensen die meespelen met de loterij want, wie weet worden ze rijk. Leuke gedachte om opeens alles te kunnen doen wat je wilt, maar helaas valt het in de praktijk vaak tegen. Dat komt omdat we last hebben van hedonistische adaptatie oftewel we passen ons snel aan nieuwe omstandigheden aan.
Waar we wel blijvend gelukkig van kunnen worden is de overige 40 procent namelijk onze bewuste gedachten en gedragingen. We kunnen kiezen op welke gedachten we ons focussen. Dit vraagt uiteraard wel wat zelfonderzoek waarbij het goed is om een milde houding aan te nemen naar jezelf. Dus ook positieve gedachten over jezelf te hebben ook al ontdek je dat je jezelf al jaren geweld aan doet door bepaalde negatieve gedachten of gedragingen.'

'Let ook op de klanten die je wél hebt'
Maar er zijn toch ook zaken waar je geen invloed op hebt? Soms valt er nu eenmaal niets te lachen, bijv. als je een klant verliest of als je persoonlijke drama's meemaakt.

'Dat klopt. Soms gebeuren er nare dingen die in meer of mindere mate direct invloed hebben op het ‘feestje’. Ik ga iemand die blijvend invalide is of iemand die gepest wordt niet vertellen dat die altijd moet blijven lachen. Nee, soms is het ook goed om ergens lekker om te huilen. Net als lachen is huilen een uiting van een emotie. Krop je dat op, dan is dat slecht voor je lijf en humeur.
Je hebt dus niet altijd direct invloed op je omstandigheden, maar wel hoe je er mee omgaat. Als je je niet alleen op de negatieve effecten van een gebeurtenis focust, maar je ook richt op de positieve kanten, dan voel je je sneller weer beter. Een doeltreffende manier om dat te doen is om je te richten op dat waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld door het tonen of benoemen van de waardering die je voelt voor de hulp die je ontvangt, de klanten die je wél hebt of de mogelijkheden die een afwijzing met zich meebrengt. Een dankbaarheidsboekje werkt hierbij erg effectief.'

In de B2C-markt kan een verkoper vriendelijk glimlachen naar klanten om zo een goed gevoel achter te laten. Maar wat kan lachen betekenen in contact met B2B-klanten / in de B2B-marketing?
'Precies hetzelfde. Ga maar na. Als jij gebeld wordt door iemand die iets van jou wil, is de gunfactor een belangrijk onderdeel in je beslissing of je wel of niet ingaat op het voorstel van de ander. Die gunfactor wordt voor een groot deel bepaald door de mogelijkheid van de ander om goed af te stemmen op jou. Een lach is één van de meest effectieve middelen om verbinding te maken met mensen. In reclames wordt daar goed op ingespeeld. Lachende mensen geven je een goed gevoel. Dit gevoel koppel je automatisch aan het product of de dienst die wordt aangeboden. Totaal irrationeel, zoals wij eigenlijk van nature zijn.'

'Social media zijn leuk, maar echt contact kan alleen van hart tot hart'

Hoe zie jij social media? Smiley's genoeg, maar is dat voldoende?
'Ik geloof dat we uiteindelijk toch wel weer terugkomen bij de kern. Je ziet het al met de ontwikkelingen in het voedselsysteem. Albert Heijn heeft met de moestuintjes bijvoorbeeld slim ingespeeld op de behoefte van de mensen om weer meer te leren over waar ons eten ook al weer vandaan komt en te ervaren dat het tijd heeft om te groeien. Ik denk dat die bewustwording ook zijn effect zal hebben op de digitalisering. Het is leuk om van elkaars leven op de hoogte te blijven via social media, maar wil je echt contact, dan kan dat alleen maar persoonlijk, van hart tot hart. Een van de twaalf geluksstrategieën die Sonja Lyubomirsky beschrijft in haar boek ‘De maakbaarheid van het geluk’, is het koesteren van sociale relaties. En dat doet iedereen op zijn eigen manier.'

Wat kan De Lachcentrale betekenen voor B2B-bedrijven?
'Wij bieden begeleiding naar een positieve bedrijfscultuur. Dit kan betekenen dat er grote veranderingen plaats moeten vinden zoals het herinrichten van werkprocessen of personele aangelegenheden. Maar soms is alleen maar die ene training nodig om het verschil te maken. We kijken naar mogelijkheden en zetten positiviteit centraal. Onze trainingen gaan over leiderschap, communicatie, werkplezier en teambuilding; de basis voor een gezond bedrijf met vruchtbare klantrelaties.'

En wat zijn de reacties?
'De lachworkshop die we in bedrijven geven wordt goed ontvangen. In het begin zijn de meeste deelnemers nog een beetje sceptisch. Zeker mensen die veel met hun hoofd werken vinden het lastig om mee te komen en uit hun comfortzone te stappen. Voor de groep en het voor een leidinggevende geeft een lachworkshop direct informatie over de verschillende rollen binnen het team. De natuurlijke leiders, de stille creatievelingen en de dwarsliggers komen in op een speelse manier in beeld.
Lachen zonder reden veroorzaakt een dunne lijn tussen spanning en ontspanning. Het is ongemakkelijk en tegelijkertijd ook wel weer natuurlijk om lekker te lachen. Leuk om elke workshop weer te werken dat op het moment dat de gêne naar de achtergrond verdwijnt, er plaats is voor ontspanning en verbinding. Want net buiten je comfortzone, ‘that’s where the magic happens’.'

En heb je zelf vandaag al gelachen?
'Haha, ik wel hoor. Vanochtend moest ik hardop lachen toen de dochter van mijn vriend heel beteuterd keek toen ze haar per ongeluk cracker brak, terwijl ze net expres een kapotte cracker aan haar vader had gegeven. Hahaha.'

Tekst: Sjoerd Wielenga

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken