[Tips] Krik in 5 stappen je reputatie op via LinkedIn

[Tips] Krik in 5 stappen je reputatie op via LinkedIn
  • B2b
  • 20 jun 2015 @ 08:56
  • 30243 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • PromotieZakelijkCommunity

De kracht van zakelijke aanbevelingen is vandaag de dag niet te onderschatten. Volgens een onderzoek van People Metrics begint 78 procent van de B2B prospects hun klantreis met het vragen naar aanbevelingen in hun netwerk. Bedrijven doen er dan ook goed aan om te zorgen dat hun klanten ze in hun netwerk aanbevelen, voordat ze naar buiten gaan. Een gloedvolle aanbeveling van een bestaande klant stelt een nieuwe klanten gerust. Dit schrijft Emma Snider – professioneel blogger - op de site van Hubspot. Snider geeft 5 tips om persoonlijke, overtuigende aanbevelingen op LinkedIn te krijgen, waarmee jouw profiel een voorsprong op je concurrenten krijgt.

Snider: ‘Niet elke aanbeveling van klanten is even goed voor je reputatie. Hij moet geschreven zijn door de juiste persoon, over het juiste onderwerp en op het juiste moment. Hier volgen de tips:

1. Bedenk wat je overgebracht wilt zien
Niet elke aanbeveling dient hetzelfde doel. Zoek je een nieuwe baan? Probeer je nieuwe klanten te werven? Wil je een drastische verandering van loopbaan?
Bedenk wat je wilt bereiken, voordat je iemand vraagt je aan te bevelen, want dat heeft invloed op wie je zult vragen en hoe je hem moet benaderen. Voorbeeld: als je een nieuwe baan zoekt, helpt een aanbeveling van een manager of collega over jouw werkprestaties om in beeld te komen bij personeelswervers en HR-managers. Maar wil je nieuwe klanten aanboren, dan maakt op hen een aanbeveling van een bestaande klant die uitlegt wat hij via jou bereikt heeft de meeste indruk.

2. Stel vast wie jou moet aanbevelen
Concentreer je nu op de persoon die je een aanbeveling wilt laten schrijven. Dat is niet altijd degene met wie jij de beste band hebt, of degene met de belangrijkste functie. Dit zijn wat richtlijnen om de perfecte persoon te vinden voor je aanbeveling. Kies iemand:

  • Met wie je zes maanden of langer hebt gewerkt;
  • Met wie je een tijdlang intensief hebt samengewerkt;
  • Degene die ervaring heeft met vergelijkbare professionals;
  • Die van jouw werk substantieel voordeel heeft gehad;
  • Die in eenzelfde branche of op eenzelfde positie zit als je doelgroep (klanten,      leidinggevenden, personeelswervers);
  • Die overtuigend kan schrijven;
  • Die positief over je denkt (voor de hand liggend, maar o zo belangrijk).

3. Zorg voor twee of drie onderwerpen waarop die persoon zich moet richten
Algemene aanbevelingen als de volgende werken niet:
‘Herman is geweldig! Hij is een echte leuke vent’;
‘Connie is slim en ze werkt hard’;
‘De samenwerking met Stephanie was geweldig’.

Natuurlijk, dit zijn aardige zinnen. Maar wat zeggen ze nou eigenlijk over jou? Dit kun je over bijna iedereen zeggen. Je hoopt op een aanbeveling waardoor iemand voor je kiest – een baan, een order, een bedrijf. Dan moeten aanbevelingen ook zo specifiek zijn dat ze de beslisser overtuigen om juist jou te kiezen, en niet iemand als jij. Als je zeker wilt zijn dat je een aanbeveling op maat krijgt, fluister degene dan een paar onderwerpen of vragen in. Maar doe dat aardig en hoffelijk. Als je om een gunst vraagt, kun je geen eisen stellen.

Je kunt dat bijvoorbeeld zo doen:
‘Ik ben echt trots op wat we samen bereikt hebben in dat project van XXXXX. Zou jij iets willen schrijven over onze samenwerking en resultaten?’
Probeer ook een indicatie te geven van de tekstlengte. Dat heeft twee voordelen. Allereerst geeft je dan een idee hoeveel werk het is. En ten tweede hoeft diegene zich dan niet af te vragen of hij nu te veel of te weinig schrijft. LinkedIn kapt aanbevelingen af na 65 woorden en geeft dan een ‘see more’ verwijzing. Een goede lengte is dus drie tot vijf zinnen.

4. Bied een tegenprestatie
Vraag nooit om iets zonder tegenprestatie. Voordat je iemand om een aanbeveling vraagt, zou je hem of haar iets kunnen sturen, als een verwijzing naar een interessante blog, een uitnodiging voor een webinar, of een onderzoeksrapport. Denk niet aan wat jij het interessantst vindt, maar wat jouw contact het meest nuttig vindt. Als je hoopt op een doordachte aanbeveling, dan mag je best wat tijd steken in het vinden van een waardevolle tegenprestatie.

5. Stuur je verzoek
Nu hoef je alleen nog maar je verzoek te sturen. Dat kan via een mailtje of direct via LinkedIn. Dat laatste doe je zo:

  • Ga op je foto in de rechter bovenhoek staan
  • Klik in het menu op ‘Privacy and Settings’
  • Klik op ‘manage your recommendations’
  • Klik dan op ‘ask for a recommendation’

Hoewel je van LinkedIn in één keer tot drie aanbevelingsverzoeken mag doen, moet je toch zorgen dat jouw verzoek zo specifiek is dat die alleen voor die ene persoon geldt. Je verzoek direct via LinkedIn sturen heeft als voordeel dat je jouw contact nog eens kunt herinneren als er geen reactie komt. Gewoon op de ‘remind’ knop drukken op je Recommendations scherm. Tot zover de tips van Emma Snider.(Bron: Hubspot.com)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken