Garageconcepten scoren laag op naamsbekendheid
- B2b
- 25 aug 2015 @ 09:09
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekMerken
- 25 aug 2015 @ 09:09
- Redactie B2B
Carglass, Kwik-Fit en in mindere mate Autotaalglas, Profile en Euromaster doen een belletje rinkelen bij consumenten. De naamsbekendheid van zo goed als ieder andere schadeketen en garageformule is klein. Dat blijkt uit een nulmeting van de Automotive Marketingmonitor die marktonderzoeksbureau Kien in opdracht van Automotive uitvoerde onder consumenten.
Van de 390 ondervraagden - met privé auto - kent 35 procent Vakgarage en 44 procent Bosch Car Service. Daarmee blijven de twee achter op de drie grote fitters. Kwik-Fit is onbetwist de bekendste met een naamsbekendheid van 97 procent. Profile volgt met 67 procent en ook Euromaster scoort met 54 procent hoger dan de universele ketens.
Ruitketens
Bij de naamsbekendheid van ruitketens doet zich een bijzonderheid voor. Dat bijna iedereen Carglass kent (99%) is geen verrassing. Precies 80 procent kent Autotaalglas. Maar dit betreft de geholpen naamsbekendheid. Op de vraag ‘welk ruitschadeherstel komt als eerste bij u op?’ scoort Carglass 69 procent, Autotaalglas komt daar echter niet verder dan 12 procent. Bij de vraag welk bedrijf als tweede genoemd kan worden scoort Autotaalglas 29 procent.
Onbekendheid schadebedrijven
Voor de schadeketens zijn de onderzoekscijfers ontluisterend. De ketens investeren inVan de 390 ondervraagden - met privé auto - kent 35 procent Vakgarage en 44 procent Bosch Car Service. Daarmee blijven de twee achter op de drie grote fitters. Kwik-Fit is onbetwist de bekendste met een naamsbekendheid van 97 procent. Profile volgt met 67 procent en ook Euromaster scoort met 54 procent hoger dan de universele ketens.
Methodiek
Kien heeft voor dit eerste onderzoek 390 consumenten online een enquête laten invullen. Alle geënquêteerden hebben privé een auto. Kien heeft ruim zestigduizend panelleden. Op basis van leeftijd, gezinssituatie en opleiding is er een gewogen selectie gemaakt. Automotive wil via de marketingmonitor op termijn de hele branche in kaart brengen.
Van de 390 ondervraagden - met privé auto - kent 35 procent Vakgarage en 44 procent Bosch Car Service. Daarmee blijven de twee achter op de drie grote fitters. Kwik-Fit is onbetwist de bekendste met een naamsbekendheid van 97 procent. Profile volgt met 67 procent en ook Euromaster scoort met 54 procent hoger dan de universele ketens.
werkplaatsformules | geholpen | spontaan |
Kwik-Fit | 96,9 | 32,6 |
Profile Tyrecenter | 67,4 | 4,6 |
Euromaster | 53,6 | 4,1 |
ruitschadeketens | ||
Carglass | 99,2 | 68,9 |
Autotaalglas | 80,0 | 11,6 |
Kwik-fit | 64,7 | 1,8 |
schadeketens | ||
Care Autoschade | 17,6 | 2,4 |
ABS Autoherstel | 16,8 | 0,8 |
Schadenet | 9,3 | 1,6 |
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing