Garageconcepten scoren laag op naamsbekendheid

Garageconcepten scoren laag op naamsbekendheid
  • B2b
  • 25 aug 2015 @ 09:09
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMerken

Carglass, Kwik-Fit en in mindere mate Autotaalglas, Profile en Euromaster doen een belletje rinkelen bij consumenten. De naamsbekendheid van zo goed als ieder andere schadeketen en garageformule is klein. Dat blijkt uit een nulmeting van de Automotive Marketingmonitor die marktonderzoeksbureau Kien in opdracht van Automotive uitvoerde onder consumenten.

Van de 390 ondervraagden - met privé auto - kent 35 procent Vakgarage en 44 procent Bosch Car Service. Daarmee blijven de twee achter op de drie grote fitters. Kwik-Fit is onbetwist de bekendste met een naamsbekendheid van 97 procent. Profile volgt met 67 procent en ook Euromaster scoort met 54 procent hoger dan de universele ketens.

Ruitketens
Bij de naamsbekendheid van ruitketens doet zich een bijzonderheid voor. Dat bijna iedereen Carglass kent (99%) is geen verrassing. Precies 80 procent kent Autotaalglas. Maar dit betreft de geholpen naamsbekendheid. Op de vraag ‘welk ruitschadeherstel komt als eerste bij u op?’ scoort Carglass 69 procent, Autotaalglas komt daar echter niet verder dan 12 procent. Bij de vraag welk bedrijf als tweede genoemd kan worden scoort Autotaalglas 29 procent.

Onbekendheid schadebedrijven
Voor de schadeketens zijn de onderzoekscijfers ontluisterend. De ketens investeren inVan de 390 ondervraagden - met privé auto - kent 35 procent Vakgarage en 44 procent Bosch Car Service. Daarmee blijven de twee achter op de drie grote fitters. Kwik-Fit is onbetwist de bekendste met een naamsbekendheid van 97 procent. Profile volgt met 67 procent en ook Euromaster scoort met 54 procent hoger dan de universele ketens.

Methodiek
Kien heeft voor dit eerste onderzoek 390 consumenten online een enquête laten invullen. Alle geënquêteerden hebben privé een auto. Kien heeft ruim zestigduizend panelleden. Op basis van leeftijd, gezinssituatie en opleiding is er een gewogen selectie gemaakt. Automotive wil via de marketingmonitor op termijn de hele branche in kaart brengen.
Van de 390 ondervraagden - met privé auto - kent 35 procent Vakgarage en 44 procent Bosch Car Service. Daarmee blijven de twee achter op de drie grote fitters. Kwik-Fit is onbetwist de bekendste met een naamsbekendheid van 97 procent. Profile volgt met 67 procent en ook Euromaster scoort met 54 procent hoger dan de universele ketens.

werkplaatsformules                  geholpen                spontaan       
Kwik-Fit 96,9 32,6
Profile Tyrecenter 67,4 4,6
Euromaster 53,6 4,1
     
ruitschadeketens    
Carglass 99,2 68,9
Autotaalglas 80,0 11,6
Kwik-fit 64,7 1,8
     
schadeketens    
Care Autoschade 17,6 2,4
ABS Autoherstel 16,8 0,8
Schadenet 9,3 1,6
     
     
Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken