'Bouw aan zakelijke relaties vanuit je eigen kracht'

'Bouw aan zakelijke relaties vanuit je eigen kracht'
  • B2b
  • 30 sep 2015 @ 10:00
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewContent

Waar een interview op MarketingTribune.nl al niet toe kan leiden. Nadat Susan Amoraal in een vraaggesprek met ons schaterlachend vertelde over haar lachworkshops voor bedrijven, ging bij haar de telefoon. Uitgeverij Futuro vroeg of zij misschien een boek wilde schrijven. Dat boek - 'Elke dag feest' - is net uit. Nog maar weer eens een interview met Susan Amoraal. 'Misschien is dit wel mijn eerste bestseller… Groot dromen is een belangrijk onderdeel van ondernemerschap'

Waar gaat Elke dag feest over?
'Elke dag feest is een praktisch boek dat je aan de hand van zeven stappen naar meer energie, plezier en succes leidt. Op een luchtige manier worden belangrijke en herkenbare onderwerpen aangesneden. Ik geloof dat we ons leven en onszelf vaak veel te serieus nemen. Natuurlijk zijn er omstandigheden die de nodige ernst verdienen, maar vaak vergeten we dat er ook leuke dingen zijn. Klagen lijkt gemakkelijker dan iets positiefs benoemen en ervaren.
Ieder van ons heeft zelf de keuze hoe we ons leven beleven. We kiezen zelf met wie we omgaan, welk werk we doen en hoe we ergens over denken. Toch laten we maar al te vaak ons geluk van een ander afhangen. Als we maar voldoen aan de verwachtingen van onze werkgever, of aan die van onze partner of vrienden dan zijn we goed bezig. We verliezen zo vaak de regie over ons eigen leven terwijl de enige daar invloed op heeft ben jezelf.
In mijn boek Elke dag feest ontdek je hoe je je leven nóg mooier kan inkleuren. Vaak zijn alle ingrediënten al wel aanwezig, je moet ze alleen wel willen zien. En je moet tot actie willen overgaan. Zonder actie blijft het bij dromen en is de kans groot dat je alsnog geleefd wordt door een drukke agenda en de wensen van een ander. Zelf de verantwoordelijkheid nemen in je leven levert je elke dag feest op. In dit boek lees je hoe je dat kunt doen.'


Het eerdere interview met MarketingTribune zorgde ervoor dat je dit boek ging schrijven. Hoe ging dat?
'Ja, super hoe dat is gegaan! In maart verscheen het interview over ‘lachende mensen geven je een goed gevoel’. Naar aanleiding hiervan namen Maarten en Marcel van Futuro Uitgevers contact met mij op. Zij vroegen zich af of ik wel eens nagedacht had om mijn visie over lachen en het plezier op de werkvloer te vergroten, op te schrijven. Dit interview is trouwens meer dan 22 duizend keer gelezen dus er zijn meer mensen die aangesproken werden door het onderwerp.
Op mijn 101-doelen of wensenlijst staat al een paar jaar dat ik drie bestsellers wil schrijven. Je kunt je voorstellen dat ik niet lang hoefde te twijfelen over het voorstel van Futuro Uitgevers. Misschien wordt dit wel mijn eerste bestseller… ‘Groot dromen’ is een belangrijk onderdeel van ondernemerschap.'


Wat zouden B2B-marketeers kunnen hebben aan jouw boek? 
'Dit boek helpt de lezer om zijn positieve kijk op dingen te vergroten. Je ontdekt hoe je de dingen die er al zijn meer kunt waarderen en wat dat oplevert. Vaak komt een klant bij je met een wens of een probleem. In plaats van (weer) een nieuwe oplossing kun je samen kijken wat er al is. Het boek helpt je om even stil te staan zodat je beter kunt zien welke kwaliteiten of mogelijkheden er al zijn en meer aandacht mogen krijgen.
Ook leer je hoe je de relatie met jezelf en anderen kunt versterken. Een betere relatie met jezelf zorgt voor een positief zelfbeeld. Dit maakt het voor jou veel gemakkelijker om te bouwen aan je zakelijke relaties vanuit je eigen kracht. Het kan dus ook zijn dat je er voor kiest om een klant niet te helpen, omdat je voelt dat het niet bij je past. Aan de andere kant kan je een klant heel veel brengen omdat je precies weet waar jouw krachten liggen en hoe je die kunt inzetten voor de ander.
De vierde stap die beschreven wordt in Elke dag feest is ‘wees nieuwsgierig’ en helpt je om met een open mind op onderzoek uit te gaan. Een onmisbare vaardigheid die je als marketeer steeds moet blijven ontwikkelen om je te onderscheiden van andere B2B-marketeers. Dit zijn maar een paar voorbeelden van relevante onderwerpen die besproken worden in het boek. Het boek staat vol met tips die zowel jouw persoonlijke als je ontwikkeling als professionele B2B-marketeer een boost geven.


Het boek is opgedragen aan 'mijn kind'. Kun je hier iets meer over vertellen? 
'Mijn kind is nog niet geboren… Als het goed is wordt hij eind januari geboren. Toen ik bijna klaar was met het schrijven van het boek bedacht ik me ik hoopte dat mijn kind straks elke dag feest ervaart. Dat hij het leven niet te serieus zal nemen en zijn eigen gedachten en gedrag regelmatig onderzoekt en bijstelt.
Als kind ben je nog zo lekker puur en leef je primair. Het leven bestaat uit lachen, huilen, plassen, poepen, eten en slapen. Baby’s hechten nog geen waarde aan hun gedachten of emoties. Het is gewoon zoals het is. Als we opgroeien tot kind zijn we vaak al wat meer aangepast maar willen we nog steeds graag spelen, creatief bezig zijn en plezier maken. Het lijkt wel hoe volwassener we worden, hoe meer we verleren om ook kind te zijn. En juist als kind kun je zo gemakkelijk van elke dag een feest maken. Wat ik mijn eigen kind toewens, wens ik ook anderen toe: Leef je leven zoals jij dat wilt, mis je eigen feestje niet.'

Interview: Sjoerd Wielenga

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken