Iconen Jonker en Rotmans versnellen duurzame transitie

Iconen Jonker en Rotmans versnellen duurzame transitie
  • B2b
  • 9 okt 2015 @ 14:39
  • 24611 x gelezen
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekVerdienmodellenZakelijkVideo

Vandaag gaat op de de zevende Dag van de Duurzaamheid in heel Nederland de Battle for Transition van start. De Battle, afgekort Baft, laat zien dat alle transitie-initiatieven zoals circulaire economie, stadstuinieren, biobased produceren, zorgcoöperaties, lokale betaalmiddelen, nieuwe businessmodellen, energiecoöperaties en wat al meer feitelijk deel zijn van één grote beweging. De Baft maakt dat zichtbaar. De twee iconen van de duurzame transitie, de professoren Jan Rotmans en Jan Jonker hebben een gezamenlijke videoboodschap, waarmee de Battle for Transition van start gaat.

Naast het vertellen van het verhaal van de grote duurzame transitie draagt de Baft ook concreet bij aan een versnelling daarvan. Dat doet ze door burgers en organisaties op te roepen en te helpen om duurzame initiatieven te starten met een duidelijk doel dat op korte termijn kan worden behaald. Veel kleine stappen zorgen voor snellere duurzaamheid en laten zien dat het kan. Dat stimuleert. Tegelijk wordt ook de zichtbaarheid van bestaande initiatieven vergroot. Dat gebeurt door samen te werken met organisaties, die al delen van die initiatieven verzamelen in databases, zoals de MAExchange van KrachtinNL en de Database Nieuwe Businessmodellen. De Baft gaat deze onderling verbinden en zichtbaar maken.

Ballonnen doorprikken
‘Die versnelling van de transitie ontstaat doordat we weerstanden doorprikken. Als een ballon. We laten zien dat het wél kan. Ballonnen doorprikken, dat is het centrale thema van de Battle for Transition’, zegt Peter van Vliet, initiatiefnemer van de Baft. Als hoofdredacteur van Duurzaamnieuws.nl ziet hij dagelijks een enorme waaier aan duurzame inzet langskomen. ‘Het idee om al die actie in één beweging te bundelen is natuurlijk niet 1-2-3 uitgevoerd', zegt hij. ‘Daar zijn grote netwerken voor nodig, en aansprekende voorbeelden. De unieke samenwerking tussen Jan Jonker en Jan Rotmans is er zo één.’


Weerstand vertragen
Rotmans: ‘De ballon die ik doorprik is de weerstand van de bestaande instituties die de transitie vertragen. Nederland moet sneller duurzaam worden, en een voorbeeld in Europa. Daar hebben we een grote beweging voor nodig.’ Jonker vult aan: ‘We kunnen niet met kleine stappen, grote sprongen voorwaarts maken. Als we samenwerken aan transitie komen we een ontzettend eind.’

Doelen behalen
Het eerste doel is de transitie in de partijprogramma's voor de volgende verkiezingen.
De eerste fase van de Baft loopt tot maart 2016, precies één jaar voor de volgende Tweede Kamer verkiezingen. Dan worden de resultaten van al die transitie-initiatieven in een groot event als voorbeeld aan de politiek aangeboden, om te laten zien dát het kan en hóe het kan. Daaraan is een lijst van transitiedoelen gekoppeld, die de Baft opgenomen wil zien in de verkiezingsprogramma's voor de verkiezingen van 15 maart 2017. Deze lijst wordt aan alle partijen aangeboden met een opvallende actie.

Geen eendagsvlieg
De Battle for Transition gaat nu van start, maar heeft geen precies eindpunt. ‘We proberen het op een andere manier’, zegt van Vliet. ‘De Baft is een idee, waarmee we veel meer samenwerking op gang willen brengen. Mensen weten soms niet dat een paar kilometer verderop precies hetzelfde gebeurt en ze krachten kunnen bundelen, ze met elkaar sneller kunnen leren. Sommige organisaties weten het wel, maar denken nog steeds dat ze het beter alleen kunnen. Die ballon moet ook maar eens worden doorgeprikt.’



Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken