Veel zzp'ers missen uitdaging in opdracht

Veel zzp'ers missen uitdaging in opdracht
  • B2b
  • 5 okt 2015 @ 14:17
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekZakelijk

De Nederlandse zzp-markt stevent af op één miljoen professionals. De groei is grotendeels te danken aan zzp’ers in de zakelijke dienstverlening, ook wel zelfstandig professionals (zp’ers) geheten. Ondanks dat de zelfstandig professional de opdracht die hij uitvoert voor zijn opdrachtgever gemiddeld waardeert met het cijfer 7,9, geeft 9 procent ook aan dat hij uitdaging mist in zijn opdracht. Dit blijkt uit de derde editie van ZP Facts, de kwartaalmonitor voor de zp-markt. ZP Facts deed onderzoek naar goed opdrachtgeverschap en specifiek naar het thema kennisdeling tussen zp’ers en hun opdrachtgevers.

Uit de analyse van ruim 700 enquêtes onder zelfstandigen blijkt dat zij over het algemeen tevreden zijn over hun opdracht; ze geven deze gemiddeld het cijfer 7,9. Van de ondervraagde zelfstandig professionals geeft 82 procent aan op een passende opdracht te zitten.

Onvoldoende uitdaging
Professionals zoeken doorgaans een uitdagende opdracht waarbij ze kwaliteit kunnen leveren en innovatief kunnen zijn. De resultaten uit de enquête heeft ZP Facts aangehouden tegen de karakteristieken van opdrachten. Hieruit blijkt dat één op de tien zp’ers een opdracht uitvoert die niet uitdagend genoeg is. Aan de andere kant is voor 9 procent van de zp’ers de opdracht juist te uitdagend. De discrepantie brengt voor de opdrachtgever het gevaar met zich mee dat de zp’er zich in mindere mate inzet voor de opdracht. Terwijl de zelfstandige niet zijn volle potentieel benut of juist overwerkt zou kunnen raken doordat de opdracht te hoog gegrepen is.

Betrokkenheid Hicks, O’Reilly & Bahr (2014) concludeerden in hun onderzoek dat medewerkers die vinden dat hun kennis en vaardigheden goed aansluiten bij hun werk meer betrokken zijn. Het onderzoek van ZP Facts heeft aangetoond dat zp’ers die meer betrokken zijn bij hun opdrachten en opdrachtgever meer kennis met die organisatie delen. Hierdoor ontstaat een win-winsituatie; passende opdrachten leiden tot meer betrokken zelfstandigen, waardoor zij eerder geneigd zijn kennis te delen. De opdrachtgever haalt zo het beste uit zijn flexibele schil.

Betrokken bij project
Prof. Dr. Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg die het onderzoek voor ZP
Facts mede uitvoerde: ‘Het is in het belang van opdrachtgevers dat zij zp’ers voldoende uitdaging blijven bieden, om zodoende het volle potentieel uit de ingehuurde professional te halen. Het is uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de zelfstandig professional om voldoende uitdaging te zoeken binnen zijn bestaande opdracht. Mocht dat niet mogelijk zijn, is een andere opdracht vinden die deze uitdaging wel biedt de enige optie. Dit heeft in dat geval voordelen voor zowel de opdrachtgever als de zp’er. De zp’er kan zich bij een andere opdrachtgever verder ontwikkelen en de opdrachtgever kan op zoek naar een zp’er die zich wel uitgedaagd voelt, wat de betrokkenheid bij het project en de organisatie vergroot en daarmee de kennisdeling.’

Over ZP Facts
ZP Facts is de monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. Duizenden online profielen van bij HeadFirst aangesloten professionals en ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd door de Universiteit van Tilburg. Hiermee biedt het een kijk op de markt, die verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews. ZP Facts verschijnt elk kwartaal.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken