Overheid biedt zp'ers meestal geen 40-uren contract
- B2b
- 16 nov 2015 @ 11:21
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekZakelijkTrends
- 16 nov 2015 @ 11:21
- Redactie B2B
ZP Facts, de marktmonitor voor zzp’ers ofwel zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, heeft het aantal contracturen van zp’ers in de profit en non-profit sector met elkaar vergeleken. De onderzoekers concludeerden, op basis van duizenden tijdelijke contracten, dat in het bedrijfsleven 43 procent van de contracten nog altijd gebaseerd is op een 40-urige werkweek. Dit terwijl bij de overheid slechts één op de vijf zp’ers een 40-uren contract aangeboden krijgt voor zijn opdracht.
Sinds halverwege 2014 is een dalende trend zichtbaar in 40-uren contracten bij de overheid. Het relatieve aandeel van 36-uren contracten neemt sinds begin 2013 juist toe. Binnen de non-profit sector wordt een zp’er nog slechts in 19 procent van de gevallen ingehuurd op basis van een 40-uren contract. In de profit sector ligt dit percentage aanzienlijk hoger; ongeveer 43 procent. Bij de overheid is het gangbaarder een 36-uren overeenkomst aan te bieden, 48,5 procent van de contracten is voor 36 uur. In het bedrijfsleven ligt dit percentage op 17,5 procent. Opvallend is ook het verschil in opdrachten van minder dan 32 uur. Binnen de profit sector wordt in 30 procent van de gevallen een overeenkomst afgesloten van minder dan 32 uur. Binnen de non-profit sector ligt dit op 22 procent.
Trend in contracturen
Als we de profit en non-profit sector gezamenlijk beschouwen, dan is er sinds halverwege 2013 een relatieve afname van zo’n 4 procent in het aantal 40-uren contracten zichtbaar. Hier staat een relatieve toename van contracten van 32 uur en lager tegenover. Het aandeel 36-uren contracten is redelijk stabiel gebleven. Het aantal uren waarvoor een zp’er gemiddeld ingehuurd wordt, ligt op dit moment op 32,1 uur. De laatste kwartalen neemt dit aantal constant af, waarbij het derde kwartaal van 2015 een uitzondering is. Het aantal bleef namelijk gelijk aan een kwartaal eerder.
Onderzoek Universiteit van Tilburg
Prof. dr. Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg, die het onderzoek voor ZP Facts leidt: ‘De Rijksoverheid heeft Het Nieuwe Werken (HNW) al enkele jaren geleden stevig omarmd. De focus op de balans tussen privé en werk zorgt ervoor dat veel medewerkers bij de overheid al 32 of 36 uur per week zijn gaan werken. Dat personeelsbeleid is evengoed van toepassing op de externe inhuur. De verwachting is dan ook dat deze trend bij de overheid zich wel gestaag zal doorzetten. Bij de profit sector komt de trend minder dan 40 uur per week te werken langzamer op gang. Dat zien we dan ook terug in de cijfers van ons onderzoek.’
In bovenstaand figuur is de relatieve verdeling van contracten naar aantal uren in kwartaal 3 van 2015 te zien, uitgesplitst naar de profit en non-profit sector.
Het laatste rapport van ZP Facts is hier te downloaden.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing