[Onderzoek] Consument bang voor verlies privacy bij innovatie

[Onderzoek] Consument bang voor verlies privacy bij innovatie
  • B2b
  • 14 dec 2015 @ 10:11
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekInnovatieConsumenten

Edelman presenteerde recent de resultaten van het internationale Innovation and the EARNED BRAND onderzoek – een studie naar de attitudes van consumenten ten aanzien van innovaties. Eenentachtig procent procent van de Nederlanders (wereldwijd: 87 procent) is bezorgd over de mogelijke gevolgen van innovaties op hun privacy, het milieu en hun veiligheid. Dit weerhoudt consumenten ervan nieuwe producten aan te schaffen.

Hoewel consumenten optimistisch zijn over innovatie gelooft de meerderheid van de respondenten dat het wel ten koste gaat van persoonlijke en maatschappelijke belangen. Nederlandse respondenten maken zich het meeste zorgen om het milieu, gevolgd door privacy en persoonlijke veiligheid. Daarbij is wereldwijd privacy de grootste zorg van de consument, gevolgd door de impact op het milieu en persoonlijke veiligheid.

Innovatie cruciaal
Zeventig procent van de Nederlandse consumenten (wereldwijd: 92 procent) vindt innovatie van cruciaal belang voor de vooruitgang van de samenleving. Ongeveer twee derde van de Nederlandse respondenten (64 procent) vindt dat de verantwoordelijkheid voor het stimuleren van innovatie bij het bedrijfsleven ligt, niet bij individuen (25 procent) of academici en universiteiten (10 procent). Hoewel wereldwijd negen op de tien gelooft dat merkinnovatie positieve impact moet hebben op de samenleving, denkt twee derde (66 procent) dat innovatie vanuit het bedrijfsleven vooral gedreven wordt door winstbejag. Nederlanders zijn in dit opzicht een stuk optimistischer: zij zien productverbetering (43 procent) en meerwaarde voor de maatschappij (41 procent) als motor achter innovaties.

Zoals te verwachten, geloven consumenten dat bedrijven binnen de technologie en mobiele sector sneller innoveren dan andere organisaties. Het wereldwijde onderzoek wijst uit dat men juist meer innovatie verlangt van de andere sectoren, namelijk de gezondheidszorg (50 procent), de energiesector (44 procent), de voedingsmiddelenindustrie (19 procent) en het onderwijs (37 procent).

Peer-to-peer-gesprekken
Twee op de drie respondenten is gefrustreerd over het feit dat zij continu hun producten moeten upgraden en 60 procent zegt door manipulaties in advertenties niet meer te weten wat zij moeten geloven. Consumenten vinden het belangrijker gerust gesteld te worden (66 procent), dan geïnspireerd te raken (33 procent) door een merk. Daarbij vindt twee op de drie respondenten dat merken niet op de juiste manier naar hen luisteren en met hen communiceren.

Doordat consumenten niet gerust worden gesteld door merken, richten zij zich op hun peers (gelijken). Consumenten geven aan dat gesprekken met peers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden (75 procent), hun zorgen wegnemen (37 procent), hen helpen beslissingen te nemen (44 procent) en hen waarschuwen voor risico's (45 procent). Zeven op de tien Nederlandse respondenten gebruiken sociale mediakanalen om met vrienden en familie over merken te praten.

Consumenten verwachten dan ook dat merken platforms bieden voor hun peer-to-peer-gesprekken. Meer dan twee derde (67 procent) van de respondenten geeft aan een merk meer te vertrouwen als de reviews van hun producten en diensten eenvoudig na te lezen zijn. Ook vertrouwt 64 procent merken meer die peer-to-peer-gesprekken faciliteren.

Transparante informatie
‘Consumenten baseren hun aankopen nu op de ervaringen die hun peers met productinnovaties hebben. Merken moeten die peer-to-peer-gesprekken gaan faciliteren met platforms en betekenisvolle context’, aldus Joel Bearden, director consumer Brands & Digital bij Edelman in Amsterdam. ‘Merken kunnen verschillende acties ondernemen. Zij moeten consumenten transparant informeren, laten zien dat zij actief werken aan een betere maatschappij, een duidelijke en authentieke persoonlijkheid hebben en bovenal relevant zijn.’

Over Innovation and the EARNED BRAND
Innovation and the EARNED BRAND is een wereldwijd onderzoek naar de attitudes van consumenten ten aanzien van innovaties. De online enquête werd tussen april en mei 2015 afgenomen onder 10.000 consumenten in 10 landen (Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Engeland, China, Japan, India en Australië), met aanvullend kwalitatief onderzoek onder Millennials in 5 landen. De Nederlandse resultaten zijn in november 2015 afgenomen onder 500 respondenten. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Edelman Berland.

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken