Ruim helft werkenden vindt werkplek niet up-to-date
- B2b
- 11 mrt 2016 @ 09:00
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - InnovatieOnderzoekMobile
- 11 mrt 2016 @ 09:00
- Redactie B2B
De technologieën die op de werkvloer gebruikt worden, moeten nodig aangepast worden aan wat we in ons persoonlijke leven gebruiken. Dat vindt 55 procent van de Nederlandse werkenden, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Fuze, leverancier van zakelijke communicatie-oplossingen. De resultaten van dit onderzoek laten zien hoe een representatieve groep van 5.000 werkenden en 2.500 tieners denkt over hoe, waar en wanneer ze wil werken.
Europees onderzoek toont aan dat bedrijven onvoldoende voorbereid zijn op de volgende generatie werkenden;
- 58 procent van de werkenden in Nederland zegt dat de technologie die hun werkgever gebruikt niet afdoende is om efficiënt te kunnen werken;
- Slechts 3 procent van de Nederlandse jongeren geeft de voorkeur aan het gebruik van een vaste telefoon. Toch overheerst de vaste telefoon in het bedrijfsleven;
- 61 procent van de tieners ziet up-to-date technologie als een belangrijke factor bij het kiezen van een werkplek.
De app-generatie
Het rapport - 'De app-generatie: hoe de werkenden van de toekomst onze manier van werken veranderen’ - richt zich op de impact die de generatie 15- tot 18-jarigen heeft op het bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat er een groot verschil bestaat tussen de verwachtingen van de jongeren en de realiteit waarmee ze op de werkvloer worden geconfronteerd. De huidige generatie werknemers kan niet zonder de vaste telefoon, printers, pennen en papier, maar tieners denken heel anders:
- Tieners zijn 25 procent meer geneigd om een smartphone als essentieel onderdeel van hun werk te zien dan de huidige generatie werkenden;
- 61 procent van de Nederlandse tieners vindt het belangrijk om gebruik te maken van de nieuwste technologieën op het werk;
- Slechts 3 procent van de Nederlandse tieners maakt nog gebruik van een vaste telefoonlijn. Tieners geven er de voorkeur aan te communiceren via social media en video- en chatapplicaties.
Huidige generatie
Ook de huidige generatie werkenden in Nederland geeft aan ontevreden te zijn. Zo zegt 58 procent dat de technologie die ze op het werk gebruiken niet volstaat om efficiënt te kunnen werken. Dit ligt duidelijk boven het Europees gemiddelde van 50 procent . Dit heeft tot gevolg dat het aandeel ‘schaduw IT’ in Nederland groter is dan in landen als Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. 45 procent van de werkenden in Nederland gebruikt zijn eigen mobiele telefoon voor het werk, en ook gebruiken veel van hen software waar de IT-afdeling geen zicht op heeft, waaronder messaging-applicaties (39%) en videogesprekken (30%).
Thuiswerken
De onderzoeksresultaten zijn ook te koppelen aan de trend van thuiswerken en het lijkt erop dat deze verder zal doorzetten. Van de kantoormedewerkers ziet 87 procent de voordelen van ergens anders te kunnen werken dan op kantoor en 57 procent geeft aan effectiever te kunnen werken vanuit huis, wanneer ze over de juiste technologieën beschikken.
Text-based
Daarnaast voorspelt het rapport hoe de communicatietechnologie gaat veranderen. Van de werkenden gelooft namelijk 57 procent dat video-telefonie het reguliere telefoongesprek zal vervangen. Dit cijfer weerspiegelt het gedrag van tieners in heel Europa, waarbij 8 procent de voorkeur geeft aan videobellen met vrienden. Dit is weliswaar een lager percentage dan dat van de groep die de voorkeur geeft aan een persoonlijk gesprek of text-based communicatie, maar hetzelfde percentage tieners geeft de voorkeur aan voor een mobiel telefoongesprek. Videocommunicatie wordt dus als even belangrijk ervaren als een mobiel telefoongesprek.
Mobiel als standaard
‘De app-generatie is opgegroeid met mobiel als standaard. Zij is gewend om alles op de smartphone te doen, vooral communiceren, en de huidige inzet van zakelijke technologieën sluit hier helemaal niet op aan’, aldus Luca Lazzaron, senior vice -president international operations van Fuze. ‘Bedrijven denken nog zeer traditioneel over waar en wat werk is, en over de technologieën die passen binnen dit traditionele beeld – vaste telefoons, desktopcomputers, zelfs faxapparaten. Jonge mensen zullen zich geen raad weten met deze verouderde technologieën’, vervolgt Lazzaron. ‘Hun mobile-first, flexibele, 'app voor alles' benadering laat zien dat er een betere manier is om te werken. Dit onderzoek toont aan dat niet alleen de nieuwe generatie werkenden vindt dat de huidige werkplektechnologie niet meer volstaat. Bedrijven moeten echt actie gaan ondernemen. En niet alleen om hun toekomst veilig te stellen, maar vooral om de middelen te bieden die hun werknemers nu nodig hebben om hun werk zo efficiënt mogelijk te doen.’
Onderzoekmethode
Fuze onderzocht 5.000 kantoormedewerkers in heel Europa, gelijk verdeeld over Frankrijk, Duitsland, Nederland, de Nordics en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met onafhankelijk onderzoekpartner Censuswide. Daarnaast ondervroeg Fuze 2.500 15- tot 18-jarigen, uit Frankrijk, Duitsland, Nederland, de Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Dit onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met onafhankelijk onderzoekspartner Norstat.
Het gehele rapport is hier te downloaden.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Column Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Rico Bakker opent Nima Marketing Day
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
Laatste Nieuws
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing