Grote ambities op 18de Corporate Governance Conferentie
- B2b
- 26 apr 2016 @ 14:35
- Link
-
Redactie B2B
Redactie
MarketingTribune - CongresZakelijkInspiratie
- 26 apr 2016 @ 14:35
- Redactie B2B
Veel ondernemers denken vooral aan hun eigen bedrijf. En vroeger kon dat ook makkelijk, maar in de huidige samenleving kun je je zo’n beperkte focus niet meer permitteren. Elke business is wat Peter Bakker betreft big business. De ondernemer die zijn grenzen niet verlegt naar de wereld, is binnenkort passé. Aandacht voor een duurzame omgang met mens en milieu is een must, en dat stelt eisen aan bestuurders en toezichthouders. Peter Bakker is naast Jan Peter Balkenende en Pedro Ortún, één van de Opinion Leaders op de 18de Corporate Governance Conferentie op 25 mei aanstaande.
Het congres is een uitgelezen moment om met Europese bestuurders/ toezichthouders vooruit te kijken en te anticiperen: wat betekent dit voor de toekomst van leiderschap en toezicht. De Conferentie is proactief, inspirerend, toekomstgericht, spraakmakend en praktisch. ‘Als boardmember heb je een grote verantwoordelijkheid. Voor je bedrijf. Maar in toenemende mate ook voor de wereld daarbuiten. Het speelveld verandert snel”, stelt Peter Bakker. ‘De bewijslast is omgekeerd. Vroeger was het: waarom moeten wij veranderen? Nu is het: waarom bent u nog niet aan het veranderen? Dat wijst op een nieuwe mindset.’
Gevoel van urgentie
Bakker is blij met het toegenomen gevoel van urgentie dat zich steeds meer vertaalt in ander gedrag. Er wordt steeds meer integraal gedacht en gehandeld. Bedrijven hebben het niet meer alleen over financial capital, maar ook over natural en social capital in onderlinge samenhang. Binnenkort is het vanzelfsprekend dat bedrijfsresultaten niet alleen in financiële kengetallen opgeschreven worden, maar dat ook hun invloed op sociaal en natuurlijk kapitaal in de verslaglegging wordt meegenomen De wereld staat voor enorme uitdagingen. En grote uitdagingen vragen om grote ambities, vindt Bakker.
De wereld redden
De grote drive van Peter Bakker is dann ook: de wereld redden. ‘Dat kan niemand in zijn eentje, maar om dingen in beweging te zetten moet je wel groot denken en dan kom je al gauw uit bij het bedrijfsleven. Overheden zijn te langzaam en te verdeeld. De multinationals hebben de sleutel tot verandering in handen, maar ook zij kunnen het niet alleen. Unilever en DSM zijn voorbeelden van bedrijven die het goed doen, maar het zijn er te weinig. Daarom doet hij een klemmend beroep op alle ondernemers, bestuurders en commissarissen om op hun eigen plek hun verantwoordelijkheid te nemen. Is het niet uit idealisme, dan toch uit eigenbelang, want een ding is zeker: de veranderingen gaan ook het Nederlandse bedrijfsleven raken.’
Planet, People, Profit en Purpose
De uitdaging voor het leiderschap zit volgens Bakker in het incorporeren en uitdragen van deze Corporate Social Entrepreneurship (CSE ) gedachte en het maximaliseren van de positieve impact ervan: Planet, People, Profit en ……Purpose. Meer informatie over de conferentie staat op deze site.
-
Redactie B2B
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/b2b/
- Profiel »
- profit
- european corporate governance conferentie
- opinion leaders
- planet
- purpose
- Peter Bakker
- people
- Jan Peter Balkenende
- csr
- 2016
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing