Harvard University wint WK Econometrie Amsterdam

Harvard University wint WK Econometrie Amsterdam
  • B2b
  • 20 apr 2016 @ 10:30
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkEvenementAwards

In tijden van economische crisis kan de overheid een grote invloed uitoefenen op de gezondheid van vooral ouderen met een laag inkomen. Dat blijkt uit onderzoek van vier econometriestudenten van Harvard University, die afgelopen week daarmee het jaarlijkse WK Econometrie in Amsterdam wonnen.

Afgelopen week streden honderdtwintig econometriestudenten van de dertig beste universiteiten ter wereld om de officieuze wereldtitel econometrie. Deze ‘Econometric Game’ werd voor de zeventiende keer georganiseerd door VSAE (Vereniging Studenten Actuariaat, Econometrie en Operationele Research) en de Universiteit van Amsterdam, met ondersteuning van sponsors Ortec en EY. De deelnemers werden uitgedaagd aan de hand van een dataset de effecten van de economische crisis op de ouderenzorg in Europa te onderzoeken. Een onafhankelijke jury van hoogleraren wees uiteindelijk de oplossing van het team van Harvard University als winnaar aan, vanwege de grote maatschappelijke relevantie en concrete implicaties. 

Kloof tussen arm en rijk 
Het winnende Harvard-team laat zien dat overheden een grote rol kunnen spelen bij de gezondheid van hun burgers, zeker in tijden van economische crisis. Bart Veltman, partner bij Ortec: ‘Vooral voor mensen met een laag inkomen brengt een recessie risico’s met zich mee. Voor minder bedeelden die ziek zijn en al zorg ontvangen, is de recessie een last, omdat ze geen keus hebben: hun zorgkosten voor benodigde behandelingen blijven op een vergelijkbaar niveau, terwijl hun inkomsten lager worden. Maar ook voor gezonde mensen met een laag inkomen zijn er veel risico’s: zij worden terughoudender in het benaderen van zorg, gaan minder snel naar een arts bij eerste ziektesignalen en doen minder aan preventie om gezond te blijven. Hierdoor zorgen economische crises ervoor dat de kloof tussen arm en rijk op het gebied van gezondheid groter wordt.’

Extra overheidsinvesteringen hebben effect 
Overheden hebben echter de mogelijkheid deze kloof te verkleinen. Overheidsinvesteringen, tegen de dalende conjunctuur in, helpen namelijk om mensen te stimuleren wél zorg op te zoeken als dat nodig is. Dit concludeert het team van Harvard University op basis van een grote set data, afkomstig uit de periode 2004 – 2013, over sociaaleconomische ontwikkelingen en de ouderengezondheidszorg in Europa. Richard Bussink, senior manager IT Advisory van EY: ‘Dit is een opvallende en belangrijke constatering, omdat overheden vaak geneigd zijn juist te bezuinigen op zorg en veel andere zaken als het economisch tegenzit. Zij kunnen echter beter anticyclische uitgaven doen om de gezondheid van haar eigen burgers op peil te houden, zo blijkt nu.’

Het grootste verschil kunnen overheden maken door extra te investeren in ziektepreventie. Bovengenoemde zorgexperts van Ortec en EY lichten deze constatering verder toe in dit artikel. 

Over het WK Econometrie 
The Econometric Game werd dit jaar voor zeventiende keer georganiseerd door VSAE (Vereniging Studenten Actuariaat, Econometrie en Operationele Research) en de Universiteit van Amsterdam. Honderdtwintig studenten van internationale topuniversiteiten als Cambridge, Harvard en Oxford streden om de prestigieuze wereldtitel. Ook Nederlandse universiteiten waren goed vertegenwoordigd met de UvA, Tilburg University, de VU, Erasmus Universiteit en Universiteit Maastricht. Het evenement werd gesponsord door Ortec en EY. 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken